Näin hankit TyEL-vakuutuksen verkossa

Voit ottaa uuden TyEL-vakuutuksen tai siirtää nykyisen vakuutuksesi Varmaan verkossa muutamalla klikkauksella. Lue helpot ohjeet vakuutushakemuksen täyttämiseen.

Uuden TyEL-vakuutuksen ottaminen tai nykyisen vakuutuksen siirtäminen Varmaan onnistuu helposti verkossa. Tarvitset TyEL-vakuutuksen, kun palkkaat yrittäjänä tai yksityishenkilönä työntekijän. TyEL-vakuutus tarvitaan työsuhteessa olevalle työntekijälle, joka on vähintään 17-vuotias ja jolle maksetaan palkkaa vuosittain määritettävän vähimmäismäärän verran.

TyEL-maksun suuruus määrittyy vuosittain. Perusmaksuun lisätään työeläkeyhtiökohtainen hoitokustannusmaksu. Työnantaja maksaa koko eläkevakuutusmaksun valitsemaansa työeläkeyhtiöön. Työntekijä osallistuu eläkevakuutusmaksuun omalla osuudellaan, jonka työnantaja pidättää palkanmaksun yhteydessä.

Lopullinen TyEL-maksu perustuu työnantajan maksamiin palkkoihin sekä siihen, onko työnantaja tilapäinen vai sopimustyönantaja. Sopimustyönantaja on tehnyt vakuutussopimuksen Varman kanssa ja saa TyEL-maksuista alennusta asiakashyvityksinä. Mitä pidempään vakuutus on voimassa Varmassa ja mitä enemmän palkkoja maksetaan, sitä enemmän maksuista saa asiakashyvityksiä.

Jos sinulla on voimassa TyEL-vakuutus toisessa työeläkeyhtiössä ja haluat siirtää sen Varmaan, täytä hakemus ja me hoidamme irtisanomisen puolestasi.

TyEL-hakemuksen täyttämiseen tarvitset muutaman minuutin aikaa, verkkopankkitunnukset tai Mobiilivarmenteen, yrityksen Y-tunnuksen ja arvion työntekijöillesi maksettavista palkoista. Saat heti hakemuksen lähetettyäsi käyttöösi helppokäyttöisen asiointipalvelumme Varma Asioinnin, jossa voit hoitaa vakuutusasiasi silloin, kun sinulle sopii.

Ota TyEL-vakuutus

Näin hankit TyEL-vakuutuksen

1. Valitse vakuutus ja tunnistaudu

Aloita TyEL-vakuutushakemuksen täyttö klikkaamalla ‘Aloita tästä’. Valitse TyEL-vakuutus ja kerro, otatko vakuutuksen yrityksen tai yhdistyksen työntekijöille vai yksityishenkilönä. Tunnistaudu verkkopankkitunnuksilla tai Mobiilivarmenteella.

2. Ilmoita Y-tunnus

Tunnistautumisen jälkeen pyydämme sinua ilmoittamaan Y-tunnuksen. Jos et muista yrityksesi Y-tunnusta, voit katsoa sen maksuttomasta YTJ-yrityshausta. Jos työllistät työntekijän yksityishenkilönä ja valitsit edellisessä kohdassa yksityishenkilön polun, Y-tunnusta ei kysytä.

3. Täytä TyEL-vakuutuksen alkamispäivä

Täytä vakuutuslomakkeeseen TyEL-vakuutuksen alkamispäivä. Tarvitset TyEL-vakuutuksen siitä päivästä alkaen, kun maksat ensimmäistä kertaa työntekijälle palkkaa. Jos sinulla on TyEL-vakuutus toisessa työeläkeyhtiössä, valitse lomakkeella vakuutuksen siirtopäivä. Irtisanomme edellisen vakuutuksen puolestasi.

4. Anna arvio palkoista seuraavalle 12 kuukaudelle

Anna arvio kaikkien työntekijöidesi yhteenlasketuista palkoista tulevalle 12 kuukaudelle. Saamme lopulliset palkat TyEL-maksujen ja eläkkeiden laskemista varten suoraan tulorekisteristä. Ilmoita maksetut palkat tulorekisteriin viiden päivän kuluessa palkanmaksusta.

5. Täytä yhteystiedot

Täytä vakuutushakemukseen yhteystiedot, joista tavoitamme oikean yhteyshenkilön vakuutusasioissa. Yhteystietoja voit päivittää aina tarvittaessa Varma Asioinnissa. Voit halutessasi myös antaa luvan yhteydenottoon kumppaneillemme Nordealle, Ifille ja Mandatum Lifelle.

6. Valitse laskun lähetystapa

Lasku lähetetään oletuksena kerran kuussa. Voit muokata laskutustapaa ja laskutusjaksoja myöhemmin Varma Asioinnissa.

Sehän käy helposti – ota TyEL-vakuutus.

Voisit olla kiinnostunut myös näistä