Asiakaskyselyn tulos: 80–85-vuotiaiden verkkopalvelujen ja älylaitteiden käyttö vaihtelee suuresti
Postitimme elokuussa 2019 osalle 80–85-vuotiaista eläkkeensaajistamme asiakaskyselyn, jossa kysyimme heidän näkemyksiään asiakaspalvelusta, mieleisistä palvelukanavista sekä älylaitteiden ja verkkopalvelujen käytöstä. Kyselyn sai runsaat 2 000 eläkkeensaajaa, joista 40 % vastasi. Kyselyn tuloksista käy ilmi, että 60 % vastaajista ei käytä internetiä eikä verkkopalveluja, 34 % käyttää ja 7 % voisi ajatella käyttävänsä. Kolmannes 80–85-vuotiaista siis käyttää verkkopalveluja. Puhelin on kuitenkin edelleen selvästi suosituin yhteydenottotapa tässä ikäryhmässä. Myös kirjeitse asioiminen sai vielä paljon kannatusta.
Vastaajien näkemykset palvelujen siirtymisestä verkkoon jakautuivat selvästi kahtia: noin puolet vastaajista ei pidä tästä suuntauksesta ja toinen puolikas suhtautuu kehitykseen luottavaisin mielin. Kriittisistä ja huolestuneista vastaajista suurin osa on naisia. Huomionarvoista on myös se, että kyselyn perusteella 80–85-vuotiaat miehet käyttävät internetiä ja verkkopalveluja huomattavasti enemmän kuin samanikäiset naiset. Miehistä 41 % ja naisista 28 % käyttää tai voisi ajatella käyttävänsä verkkopalveluja. Moni vastanneista saa läheiseltään apua verkkopalvelujen käytössä.