Moraali muuttuu ajassa, muutunko minä ja yrityksemme?

Milloin kohtaamme henkilökohtaisen moraalimme ytimen? Tapahtuuko se niissä hetkissä, jolloin toimimme ja teemme päätöksiä niin ettei kukaan ole niitä näkemässä? Olenko minä sellainen, joka tekee välttämättömän minimin vai yltääkö moraalini korkeammalle?

Tiedän että useissa suomalaisyrityksissä käydään yritysvastuuasioissa juuri nyt suurin piirtein samankaltaista sisäistä keskustelua. Tarvitseeko meidän, miksi pitäisi, tekeekö naapurifirma mitään ja onko pakko, jos laki ei määrää?

Vaade vastuullisempaan toimintaan leijuu ympärillämme vielä hieman laiskana, mutta tilanne on muuttumassa nopeasti. Passiivisesta viivyttelystä siirrytään aktiivisen ajattelun, ja sitä myöden entistä useammin myös tekojen maailmaan. Ajattelumme ytimeen taitaa kuulua ajatus siitä, että yrityksen pitää olla valmis ja täydellinen voidakseen kertoa vastuullisuudestaan. Mutta eihän se niin ole. Yhdessä me tässä kaikki harjoittelemme ja kilvoittelemme kohti parempaa itseämme.

Ihmiseltä toiselle ihmiselle välitetty viesti puhuttelee usein paremmin kuin yritykseltä ihmiselle välitetyt viestit, ja siksi oma henkilöstö on yritysvastuun todeksi tekemisessä keskeisessä roolissa. Ei kannata ajatella, etteivätkö oman talon henkilöstö tai mahdolliset tulevat työntekijät pohtisi työn merkityksellisyyden rinnalla myös firman vastuullisuutta. Henkilöstö on useissa tapauksissa jopa valmiimpaa ja valveutuneempaa kuin johto.

Ei ole myöskään alaa, jota vastuullisuustematiikka ei kutittelisi. Ympäristöteot nähdään usein tyypillisimpänä vastuullisuuden teemana, mutta myös sosiaalisen ja taloudellisen vastuukentän piiristä löytyy osa-alue jokaiselle bisnekselle; hyvää hallintoa, yhdenvertaisuutta, asiakasvastuullisuutta, työhyvinvointia, vastuullisia hankintoja ja ekologisia toimitiloja. Parasta vastuullisuutta organisaatiolta on, että yritysvastuu nivoutuu aidosti ydintoimintaan.

Aika jota elämme pitää huolen siitä, ettei kilpailijan tai kanssakulkijan aikomuksia vastuunkantajina kannata epäillä. Voimme luottaa siihen, että lähin kilpailijamme on takuulla jo ryhtynyt toimeen. Suomalaisen Työn Liiton tutkimuksen mukaan 88 prosenttia suomalaisista arvostaa yrityksiä, jotka tekevät liiketoimintansa kautta yhteiskunnallista hyvää. Ja Milttonin tutkimus osoitti, että naiset pitävät työnantajan vastuullisuutta tärkeämpänä kuin miehet, joten etenkin naisvaltaisilla aloilla on viisautta olla ajoissa hereillä.

Myös me Varmassa rakennamme yritysvastuutamme erilaisin tavoin. Varmalaiset ovat osoittaneet valmiuttaan pohtimalla vastuullisuutta omassa työssään, eri ammattiryhmien näkökulmista käsin. Julkaisemme vielä tänä keväänä Varman ilmastopolitiikan, olemme laskeneet sijoitusten hiilijalanjäljen, liittyneet monimuotoisuusverkostoon ja uusineet eettiset liiketoimintaohjeet. Vastuullisuus voi olla miljoonaluokan sijoituspäätös, mutta sen ei tarvitse olla mitään niin mittavaa, jotta vastuullisen teon ja pyrkimyksen määre täyttyy. Päätös lähtee meistä itsestämme; sinusta ja minusta. 

Katri Viippola

Johtaja, Ihmiset, viestintä ja kehittäminen

Voisit olla kiinnostunut myös näistä