Ennakoiva esimiestyö - avain yrityksen menestymiseen

26.05.2017
työkykyjohtaminen
Blogi

– Ei meillä tarvita esimiehiä, jokainen johtaa itse itseään. Tämän lauseen kuulin erään nuoren ICT-yrityksen kirkassilmäiseltä talousjohtajalta. Huokaisin. Nykyään vallalla oleva ajatus siitä, että esimiehiä ei enää tarvita ja jokainen huolehtikoon itsestään, on samaan aikaan utopistinen että hyvän esimiestyön voimaa aliarvioiva.

Idealistisena ihmisenä ymmärrän hyvin suunnan, mihin pyritään: yhteisö päättää, jokainen ottaa vastuuta ja sitä kautta yritys menestyy. Osittain totta. Kokemukseni (ja tutkimustenkin) mukaan ihminen on kuitenkin monimutkainen olento. Toimiaksemme me tarvitsemme tietyt prosessit ja raamit, joiden mukaan etenemme. Ihmiset ovat myös erilaisia. Onko niin, että vain erittäin itseohjautuvat ja innovatiiviset supersuorittajat ovat osa tulevaisuuden työelämää? Mitä tekevät he, jotka kaipaavat tukea, ohjeistusta ja sitä, että heillä on ihminen, jolta he saavat palautetta kehittymisestään?

Rehellisesti on sanottava, että suurin osa yrityksistä kyllä panostaa hyvään esimiestyöhön ja ovat ymmärtäneet sen tärkeyden. Teen useissa yrityksissä esimiestyön arviointeja, joissa kysymme esimiehiltä itseltään, miten he näkevät omat esimiestaitonsa. Kyselyn osa-alueina ovat tavoitteet, vuorovaikutus, suorituksen johtaminen, oma energiataso ja se, miten esimiestyötä johdetaan yrityksessä. Viimeisin kohta on se, missä tällä hetkellä näyttää olevan eniten puutteita – ja se on juuri se osa-alue, mistä ennakoiva esimiestyö alkaa.

Esimiestyötä täytyy johtaa

Yrityksen tulisi jo strategiassaan määritellä se, millaista esimiestyötä yrityksessä on. Mitä osaamista me tarvitsemme, että pääsemme tavoitteisiimme? Millainen kulttuuri yrityksessämme on? Mitä meillä arvostetaan? Esimiehet ovat kaikkein lähempänä työntekijää. He ovat varhaisen välittämisen ytimessä.

Tuottavuus syntyy ennakoivasta työkykyjohtamisesta, jolloin osaaminen on kohdallaan ja työt sujuvat. Esimiehet myös näkevät parhaiten sen, jos työssä alkaa olla ongelmia, esimerkiksi yritetään tehdä vanhoilla prosesseilla, mikä tuo sähläystä ja ihmiset tippuvat kärryiltä. Työkyvyttömyyden alku voi olla siinä.
Yrityksen koolla ei ole väliä. Suosittelen ihan jokaista yritystä – niitäkin, joissa työntekijöitä on vain kaksi – miettimään yrityksen esimiestyötä ja tapaa johtaa. Pieni työ voi tuoda suuret säästöt.

Pohjana vuorovaikutustaidot

Vaikka yrityksen prosessit ja järjestelmät olisi hiottu loppuun saakka, asiat eivät etene mihinkään suuntaan, jos ihmisillä ei ole aidosti halua dialogiin toisten kanssa. Esimiestyö on ensisijaisesti ihmisten (ei substanssin) johtamista, joka tapahtuu vuorovaikutuksen kautta. Kaikki lähtee aidosta halusta olla esimies. Esimerkiksi, jos yritys ottaa käyttöön valmennusvartit, joissa esimies kohtaa työntekijän säännöllisesti kerran kuukaudessa, mutta hänen koko olemuksensa kertoo, että hän ei halua tätä – on vaikutus täysin päinvastainen kuin on ajateltu.

Esimiestyö on kommunikointia, sanallista ja sanatonta. Esimiehen kannattaisikin pohtia sitä, millainen oma vuorovaikutustyyli on ja miten sitä voisi kehittää. Hyvä esimies pyrkii kuuntelemaan, mitä sanottavaa ihmisillä on, kohtaa ihmiset kunnioittavasti, kykenee ristiriitatilanteissa keskustelemaan rakentavasti ja antaa positiivista palautetta. Positiivinen ja kannustava palaute tuo esille työntekijän potentiaalin ja saa aikaan parempia tuloksia.

Vaikka vaatimukset esimiestyötä kohtaan ovat suuret, täytyy kuitenkin muistaa, että esimiestyö ei ole ihmeiden tekemistä. Kyse on loppujen lopuksi aika yksinkertaisista asioista. Kaikki tarvittavat taidot ovat opittavissa ja osaamisia voi vahvistaa.

Ohessa muistilista, jossa esimiestyö kiteytyy mielestäni hyvin:
1. Esimiestyö on luottamuksen rakentamista ja läsnäoloa.
2. Esimiestyössä menestyminen edellyttää rohkeutta ja ennen kaikkea halua kohdata ihmisiä.
3. Erilaiset mallit ja tuen muodot on kehitetty esimiestyön tueksi ja helpottamaan kahden erilaisessa roolissa olevan ihmisen välistä kohtaamista.
4. Pitämällä itsestäsi hyvää huolta, pidät hyvää huolta myös tiimistäsi.

Ja lopuksi:
5. Jos haluat kehittyä, sinä kehityt. Jos haluat hyvää, saat hyvää.

Ilmoittaudu mukaan Varmasti-aamiaiswebinaariin 6.6.
Käsittelemme silloin tätä aihetta vielä tarkemmin. Ilmoittaudu mukaan tai katso tallenne jälkikäteen osoitteesta varma.fi/tapahtumat

Mari Keränen
Mari Keränen
Työkykyjohtamisen kehityspäällikkö, Varma
Mari Keränen on (johtamisen psykologiaan erikoistunut) Varman työkykyjohtamisen kehityspäällikkö.
var disqus_shortname = 'varmafi'; var disqus_identifier = 'a440a22c-d31d-43a2-a2aa-6edfee354485' + '-' + 'fi'; var disqus_title = 'Ennakoiva esimiestyö - avain yrityksen menestymiseen'; var disqus_url = 'https://www.varma.fi/muut/blogi/postaukset/2017-q2/ennakoiva-esimiestyo---avain-yrityksen-menestymiseen/'; var disqus_config = function () { this.language = 'fi'; }; (function () { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();
(function (w, d, s, l, i) { w[l] = w[l] || []; w[l].push({ 'gtm.start': new Date().getTime(), event: 'gtm.js' }); var f = d.getElementsByTagName(s)[0], j = d.createElement(s), dl = l != 'dataLayer' ? '&l=' + l : ''; j.async = true; j.src = '//www.googletagmanager.com/gtm.js?id=' + i + dl; f.parentNode.insertBefore(j, f); })(window, document, 'script', 'dataLayer', 'GTM-MJL5CR'); (function(w, t, f) { var s='script',o='_giosg',h='https://service.giosg.com',e,n;e=t.createElement(s);e.async=1;e.src=h+'/live/'; w[o]=w[o]||function() {(w[o]._e=w[o]._e||[]).push(arguments)} ;w[o]._c=f;w[o]._h=h;n=t.getElementsByTagName(s)[0];n.parentNode.insertBefore(e,n); })(window,document,3860); (function(h,o,t,j,a,r){ h.hj=h.hj||function(){(h.hj.q=h.hj.q||[]).push(arguments)}; h._hjSettings={hjid:928553,hjsv:6}; a=o.getElementsByTagName('head')[0]; r=o.createElement('script');r.async=1; r.src=t+h._hjSettings.hjid+j+h._hjSettings.hjsv; a.appendChild(r); })(window,document,'https://static.hotjar.com/c/hotjar-','.js?sv='); var _vwo_code = (function () { var account_id = 65925, settings_tolerance = 2000, library_tolerance = 2500, use_existing_jquery = false, // DO NOT EDIT BELOW THIS LINE f = false, d = document; return { use_existing_jquery: function () { return use_existing_jquery; }, library_tolerance: function () { return library_tolerance; }, finish: function () { if (!f) { f = true; var a = d.getElementById('_vis_opt_path_hides'); if (a) a.parentNode.removeChild(a); } }, finished: function () { return f; }, load: function (a) { var b = d.createElement('script'); b.src = a; b.type = 'text/javascript'; b.innerText; b.onerror = function () { _vwo_code.finish(); }; d.getElementsByTagName('head')[0].appendChild(b); }, init: function () { settings_timer = setTimeout('_vwo_code.finish()', settings_tolerance); var a = d.createElement('style'), b = 'body{opacity:0 !important;filter:alpha(opacity=0) !important;background:none !important;}', h = d.getElementsByTagName('head')[0]; a.setAttribute('id', '_vis_opt_path_hides'); a.setAttribute('type', 'text/css'); if (a.styleSheet) a.styleSheet.cssText = b; else a.appendChild(d.createTextNode(b)); h.appendChild(a); this.load('//dev.visualwebsiteoptimizer.com/j.php?a=' + account_id + '&u=' + encodeURIComponent(d.URL) + '&r=' + Math.random()); return settings_timer; } }; }()); _vwo_settings_timer = _vwo_code.init(); var _paq = _paq || []; /* tracker methods like "setCustomDimension" should be called before "trackPageView" */ _paq.push(["setCookieDomain", "*.varma.fi"]); _paq.push(["setDomains", ["*.varma.fi"]]); _paq.push(['trackPageView']); _paq.push(['enableLinkTracking']); (function() { var u="//piwik.varma.fi/piwik/"; _paq.push(['setTrackerUrl', u+'piwik.php']); _paq.push(['setSiteId', '1']); var d=document, g=d.createElement('script'), s=d.getElementsByTagName('script')[0]; g.type='text/javascript'; g.async=true; g.defer=true; g.src=u+'piwik.js'; s.parentNode.insertBefore(g,s); })();