Modernia työkykyjohtamista - tunnista ja ennaltaehkäise

Modernia työkykyjohtamista - tunnista ja ennaltaehkäise

26.02.2018
työkykyjohtaminen
Blogi

Minulta on kysytty usein mikä on oikea unenmäärä? Aiemmin vastasin, että oikean unenmäärän tietää siitä, että aamulla herää virkistyneenä. Mielestäni tämä oli erinomainen vastaus, kunnes omasta mielestään täysin virkeä ja elämässään laadukkaasti pärjäävä potilas nukahti vastaanottotuoliini, kun olin 20 s kääntyneenä pois.

Ihminen on sitkeä selviytyjä ja sopeutuja. Omassa työssäni näen sen, että apua usein haetaan vasta kun sattuu jotain, ikävää. Ajetaan autolla pöpelikköön, saadaan paniikkihäiriö- tai sydämentykytyskohtaus. Tällöin havahdumme, että ehkä asiat eivät todellakaan ole niin hyvin kuin kuvittelimme niiden olevan ja ennen kaikkea, että jokaisella meistä on rajamme jaksamisen suhteen. Ihminen se on yli-ihminenkin.

Yksilön työkyky muodostuu lukuisista asioista. Työkykyä usein kuvataan diagrammilla, jonka absoluuttisena perustana on terveys. Hyvä terveys tähtää tässä tilanteessa yksilön hyvään toimintakykyyn, jaksamiseen. Aika selkeää. Nyt tulee eteen haaste. Puolet suomalaisista työntekijöistä kokee olevansa väsyneitä arkielämässä. Siis puolella meistä työkyvyn ehdoton peruspilari hyvä jaksaminen, loistaa poissaolollaan.

Parasta sairauden hoitoa on ennaltaehkäiseminen. Omaa terveyttään voi jokainen meistä edistää liikkumalla säännöllisesti, syömällä terveellisesti ja huolehtimalla riittävästä, virkistävästä nukkumisesta. Pureudutaan yhtälöön syvemmälle. Kaikki ”pyhän kolminaisuuden” osa-alueista ovat tärkeitä, mutta ilman virkistävää unta on äärimmäisen vaikeaa panostaa liikkumiseen ja terveelliseen syömiseen.

Kun aloitin tutkimustyön unen parissa 15 vuotta sitten, kukaan ei ollut kiinnostunut aiheesta. Kyllähän ihminen osaa nukkua. On ollut mielenkiintoista seurata aitiopaikalta suhtautumisen muutosta. Nyt lienemme yhtä mieltä, että hyvä nukkuminen on palautumisen ja jaksamisen tärkein lähde. Mistä muutos? Työmme on muuttunut kuormittavammaksi, mutta nukumme vähemmän ja huonommin kuin koskaan. Univaje on globaali ongelma.

Työkykyjohtaminen on moniulotteinen kokonaisuus. Koska työkyky pohjautuu hyvään terveyteen, työkykyjohtamiseen kuuluu terveyden edistäminen. Mielellään tämän tulisi tapahtua ennen sairauksien diagnosointia. Kuinka ennaltaehkäistä yrityksen näkökulmasta? Tietoisuuden lisääminen on oleellisen tärkeää. Mutta yhtä tärkeää on riskien tunnistaminen. Riskien tunnistaminen niin työteon/-kuvan kuin yksilön toimintakyvyn suhteen.

Tunnista olotilasi. Väsymyksestä on tullut tapa olla ja elää. Ihmisen ei lähtökohtaisesti kuulu olla väsynyt. Oletko herkkäuninen? Stressi ja uni usein yhdistetään toisiinsa. Mutta kyse on kahdesta täysin eri asiasta. Jotka toki liittyvät toisiinsa vahvasti. Kaikkien ihmisten nukkumista stressi ei oleellisesti häiritse, mutta jos olet herkkäuninen vaikutus saattaa olla katastrofaalinen. Kukutko mielelläsi öisin? Kyse on ominaisuudesta.

Tähän ominaisuuteen liittyy paljon hyvää, iltaihmisiä on pidetty luovina ja aikaansaavina. Nukkumisen kannalta kaikki huono kulminoituu iltaihmiseen. Tämä pitäisi tunnistaa ja tiedostaa, jotta osaisi huomioida ominaisuuttaan oikealla tavalla. Nukahdatko ennen kuin pää osuu tyynyyn? Unilääkärin syvällä rintaäänellä voin todeta, että erittäin todennäköisesti kyse ei ole siitä, että olet tavanomaista parempi nukkuja, vaan kärsit univajeesta.

Uni on hyvän elämän fasilitaattori. Unen aikana määrittyy, tapahtuuko elimistössämme huikeita positiivia asioita, oppimista, muistin vahvistumista, energiavarastojen täydentymistä, fysiologista aineenvaihdunnan säätelyä vai jäävätkö nämä kaikki tapahtumatta.

Pahimmillaan uni voi olla jaksamisen ja innovatiivisuuden tuhoaja. Fiksusta ihmisestä tulee yhtäkkiä tyhmä, niin kuin joku yritysjohtaja joskus on minulle todennut tilanteestaan.

Omassa työssäni on ollut tärkeää ymmärtää, että ihmiset eivät huijaa, kun eivät tuo esille ongelmiaan. Ongelmien ja riskien tunnistaminen ei ole aina helppoa. Unen osalta hyvin yksinkertaisilla selvityksillä saadaan jo paljon lisätietoa yksilön jaksamisesta ja työkyvystä. Moderniin työkykyjohtamiseen kuuluu tiedostaa unen merkitys työkyvyn perustana ja myös pyrkiä tunnistamaan mahdolliset haasteet ja riskit osana muuta yrityksen tavoitteellista toimintaa.

Henri Tuomilehto
Henri Tuomilehto
Dosentti, erikoislääkäri
Somnologist – Eurooppalainen unilääketieteen pätevyys

Unilääkäri dosentti Henri Tuomilehto johtaa Suomessa kolmea Oivauni uniklinikkaa ja on yksi harvoista suomalaisista lääkäreistä, joka päätyönään hoitaa unihäiriöpotilaita. Hänellä on pitkäaikainen kokemus niin uniongelmaisten potilaiden hoitamisesta kuin tutkimustyöstä liittyen uneen, tyypin 2 diabetekseen, sydän- ja verisuonisairastavuuteen ja terveellisten elämäntapojen vaikutuksesta näihin kroonisiin sairauksiin. Tuomilehdon uniluennot ja -valmennus perustuvat yli 15 vuoden omaan lääketieteelliseen tutkimusnäyttöön ja käytännön kokemukseen. Hän toimii asiantuntijana paremman nukkumisen ja palautumisen osalta suomalaisessa yritysmaailmassa sekä huippu-urheilussa asiakkainaan mm. Suomen Olympiakomitean ja HJK:n urheilijat.
var disqus_shortname = 'varmafi'; var disqus_identifier = '80e0b843-3d3d-4c62-bba5-06298dc87bc7' + '-' + 'fi'; var disqus_title = 'Modernia työkykyjohtamista - tunnista ja ennaltaehkäise'; var disqus_url = 'https://www.varma.fi/muut/blogi/postaukset/2018-q1/modernia-tyokykyjohtamista---tunnista-ja-ennaltaehkaise/'; var disqus_config = function () { this.language = 'fi'; }; (function () { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();
(function (w, d, s, l, i) { w[l] = w[l] || []; w[l].push({ 'gtm.start': new Date().getTime(), event: 'gtm.js' }); var f = d.getElementsByTagName(s)[0], j = d.createElement(s), dl = l != 'dataLayer' ? '&l=' + l : ''; j.async = true; j.src = '//www.googletagmanager.com/gtm.js?id=' + i + dl; f.parentNode.insertBefore(j, f); })(window, document, 'script', 'dataLayer', 'GTM-MJL5CR'); (function(w, t, f) { var s='script',o='_giosg',h='https://service.giosg.com',e,n;e=t.createElement(s);e.async=1;e.src=h+'/live/'; w[o]=w[o]||function() {(w[o]._e=w[o]._e||[]).push(arguments)} ;w[o]._c=f;w[o]._h=h;n=t.getElementsByTagName(s)[0];n.parentNode.insertBefore(e,n); })(window,document,3860); (function(h,o,t,j,a,r){ h.hj=h.hj||function(){(h.hj.q=h.hj.q||[]).push(arguments)}; h._hjSettings={hjid:928553,hjsv:6}; a=o.getElementsByTagName('head')[0]; r=o.createElement('script');r.async=1; r.src=t+h._hjSettings.hjid+j+h._hjSettings.hjsv; a.appendChild(r); })(window,document,'https://static.hotjar.com/c/hotjar-','.js?sv='); var _vwo_code = (function () { var account_id = 65925, settings_tolerance = 2000, library_tolerance = 2500, use_existing_jquery = false, // DO NOT EDIT BELOW THIS LINE f = false, d = document; return { use_existing_jquery: function () { return use_existing_jquery; }, library_tolerance: function () { return library_tolerance; }, finish: function () { if (!f) { f = true; var a = d.getElementById('_vis_opt_path_hides'); if (a) a.parentNode.removeChild(a); } }, finished: function () { return f; }, load: function (a) { var b = d.createElement('script'); b.src = a; b.type = 'text/javascript'; b.innerText; b.onerror = function () { _vwo_code.finish(); }; d.getElementsByTagName('head')[0].appendChild(b); }, init: function () { settings_timer = setTimeout('_vwo_code.finish()', settings_tolerance); var a = d.createElement('style'), b = 'body{opacity:0 !important;filter:alpha(opacity=0) !important;background:none !important;}', h = d.getElementsByTagName('head')[0]; a.setAttribute('id', '_vis_opt_path_hides'); a.setAttribute('type', 'text/css'); if (a.styleSheet) a.styleSheet.cssText = b; else a.appendChild(d.createTextNode(b)); h.appendChild(a); this.load('//dev.visualwebsiteoptimizer.com/j.php?a=' + account_id + '&u=' + encodeURIComponent(d.URL) + '&r=' + Math.random()); return settings_timer; } }; }()); _vwo_settings_timer = _vwo_code.init(); var _paq = _paq || []; /* tracker methods like "setCustomDimension" should be called before "trackPageView" */ _paq.push(["setCookieDomain", "*.varma.fi"]); _paq.push(["setDomains", ["*.varma.fi"]]); _paq.push(['trackPageView']); _paq.push(['enableLinkTracking']); (function() { var u="//piwik.varma.fi/piwik/"; _paq.push(['setTrackerUrl', u+'piwik.php']); _paq.push(['setSiteId', '1']); var d=document, g=d.createElement('script'), s=d.getElementsByTagName('script')[0]; g.type='text/javascript'; g.async=true; g.defer=true; g.src=u+'piwik.js'; s.parentNode.insertBefore(g,s); })();