Tiedätkö, miten työntekijöilläsi menee?

17.01.2018
työkykyjohtaminen
Blogi

Tuon kysymyksen olen kysynyt usealta johtoryhmältä sekä yksittäiseltä liiketoimintajohtajalta viime vuoden aikana. Vastaukset ovat olleet ympäripyöreitä, vaikkakin työntekijöiden hyvinvointi ja sitoutuminen koetaan tärkeäksi asiaksi. Jos olisin vastaavasti kysynyt viimeisen kvartaalin asiakastyytyväisyyden tai myynnin tunnuslukuja, väitän, että olisin saanut erittäin tarkan, faktaan ja dataan perustuvan vastauksen. Yrityksillä ei siis monestikaan ole ajantasaista tietoa henkilöstön fiiliksestä, sitoutumisesta ja hyvinvoinnista suhteessa tavoitteisiin.

Asiakaskokemusta ja sen vaikutusta yrityksen menestykseen on tutkittu jo pitkään. Mutta onko ymmärretty työntekijäkokemuksen merkitystä asiakaskokemukseen? Työntekijäkokemuksella tarkoitetaan yksilölähtöisempää tapaa ymmärtää organisaatiossa vaikuttavia hyvinvointi-, motivaatio- ja sitoutumistekijöitä.

Useiden tutkimusten mukaan työntekijöiden kokemus työpaikastaan vaikuttaa kaikkein eniten asiakkaiden kokemukseen yrityksestä, sen tuotteista, palveluista, brändistä ja laadusta.

Työntekijäkokemuksella ja tuottavuudella on siis merkittävä yhteys toisiinsa. Näin ollen tuntuu epäloogiselta, ettei henkilöstötunnuslukuja ja tuottavuutta monestikaan seurata samalla intensiteetillä ja rinnakkain.

Olisiko nyt henkilöstön kuulemisen tapoja syytä uudistaa, jotta liiketoiminta johto ymmärtäisi henkilöstön sitoutumisen, asiakastyytyväisyyden ja tuottavuuden yhteyden ja ennen kaikkea, miten henkilöstön tuottavuutta voisi lisätä?

Jos saisin työtaikasauvan käteeni, toivon että jokaisessa suomalaisessa yrityksessä työntekijäkokemukseen liittyvät mittaukset ja siitä johdetut toimenpiteet nousisivat yhdeksi strategiseksi painopisteeksi.

Uskon, että vuoden 2018 kuluessa toiveeni ei enää ole pelkkä toive vaan oikeasti asia joka toteutuu. Teknologian ja tekoälyn avulla pystytään entistä paremmin ajantasainen työntekijäkokemus data nivomaan yhteen yrityksen muiden tuloksellisuutta mittaavien tunnuslukujen kanssa ja näin myös tästä osa-alueesta tulee paremmin johdettavaa.

Johanna Ahonen ja Outi Hartikainen
Työkykyjohtamisen kehityspäälliköt, Varma

Voisit olla kiinnostunut myös näistä