Eläkkeelle jääminen on elämänmuutos - kuusi keinoa muutokseen

Eläkkeelle jääminen on elämänmuutos - kuusi keinoa muutokseen

11.05.2018
työkykyjohtaminen
Blogi

Eläkkeelle jääminen on väistämättä elämänmuutos. Arjen tekeminen muuttuu, arjen rytmi muuttuu, ympäristö muuttuu, ihmissuhteet muuttuvat. Identiteetti hämärtyy: kuka minä olen, olenko enää tärkeä.

Millainen on uusi arki, millainen on uusi minä? Eläkkeelle jääminen on joillekin mörkö, joillekin helpotus. Usein se on vähän sekä että ja herättää usein ristiriitaisiakin tunteita - epävarmuutta siitä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

Eläkeikä kuitenkin nousee ja toisaalta eliniän ennustekin nousee eli olemme eläkkeellä entistäkin pidempään. Parhaimmillaan eläke on mahdollisuus nauttia elämästä ilman aikaisempien elämänvaiheiden velvoitteita. Elämänmuutosta ja tulevaisuutta on hyvä miettiä etukäteen. Mitä voisin tehdä nyt, että pääsen terveenä eläkkeelle? #elänköeläkkeelle

1) Tervetuloa tunne!

Moni juoksee ikäviä tunteita karkuun ja kehittää itselleen tekemistä ja kiirettä. Mutta miten olisi - tervetuloa tunne. Kaikki tunteet ovat kokijalleen tosia. Turha niitä on juosta karkuun.

Kaikilla tunteilla on tarkoitus. Kaikki tunteet ovat luonnollinen osa elämää. Mutta. Jokainen vastaa omasta käytöksestään. Ja tunteet eivät saa liikaa ohjata käyttäytymistä. Muutosvastarinta on täysin luonnollinen reaktio - uusi saattaa alkuun tuntua turhalta tai ainakin aikaa vievältä. Ikävä tunne ei siis sinällään tarkoita, että muutos tai asia, jota tunne koskettaa olisi oikeasti itsessään ikävä. Kaikilla tunteilla on tarkoitus.

Kokeile!
Mikä tahansa tunne: istu alas ja anna tunteen tulla. Tervetuloa tunne. Pahalta tuntuu. Anna tuntua. Tervetuloa tunne. Miltä nyt tuntuu. Itkettää. Anna itkun tulla. Itke rauhassa. Niin kauan kuin itkua riittää. Tervetuloa tunne. Jossain vaiheessa tunne laantuu. Kyllä. Varmasti.

2) Sanat luovat todellisuutta. Määrittele itsellesi sopiva sana

Ikä käsitteenä voidaan nähdä hyvin monesta näkökulmasta. Kronologinen ikä määrittyy kalenterin mukaan, biologinen ikä näkyy tiettyinä muutoksina fyysisessä toimintakyvyssä, kokemuksellinen ikä on oma käsitys ja tunne omasta iästä, sosiaalinen ikä määrittyy muiden odotuksina ja ympäristön luomina rooleina.

Eläke määrittyy kronologisen iän mukaan ja usein vanhuus elämänkaaren vaiheena katsotaan alkavaksi vanhuuseläkeiässä. Muistan myös appiukkoni lausahduksen: "Enhän voi jäädä eläkkeelle. Sitähän voi tuntea itsensä vanhaksi."

Jos eläke sanana tuntuu ikävältä, voit aina määrittää itsellesi oman sanan. Eläkehän voisi olla vaikkapa "aikaa itselle ja/tai lastenlapsille" tai vaikkapa "golfloma" - ainakin alkuun. Kunnes tulee jotain muuta.

3) Määritä uusi sisältö omaan elämänkarttaasi

Määritä itsellesi omassa elämässäsi tärkeät asiat. Minulle tärkeät asiat muodostavat kolmion: perhe, oma itse, merkitys/työ. Näiden tärkeiden osa-alueiden sisältö ja tekeminen vaihtelevat elämäntilanteen muuttuessa, mutta perusta on ja pysyy. Katso myös esim. Motivaatiotimantti (Frank Martela: Valonöörit, sisäisen motivaation käsikirja. 2015).

Myös tutkimusten mukaan ilman jotain roolia tai merkityksellistä tehtävää saattaa muutoksessa olla vaikea jatkaa elämää. (Kari E. Turunen, 1996, 235: Elämänkaari ja kriisit) On hyvä olla jokin virka, joka kantaa yli siirtymä vaiheen. Esimerkiksi harrastus voi toimia siltana ja korvaavana tekemisenä.

4) Keskity, mihin voit vaikuttaa

Elämässä on karkeasti ottaen kolmenlaisia asioita: on

  • asioita, joista voit päättää,
  • asioita, joita et voi päättää, mutta voit vaikuttaa niihin ja
  • asioita, joihin et voi edes vaikuttaa.

Asiat, joihin et voi vaikuttaa kannattaa unohtaa. Helppo sanoa, mutta harjoittelemalla mahdollista.

Hyväksy asiat, mihin et voi vaikuttaa. Tai tee isompi päätös ja muuta olosuhteita.

Eläkeikä on yksi asia mihin et voi vaikuttaa. Tai toki voit, mutta tulee kiire pyrkiä mukaan politiikkaan ja muuttamaan eläkejärjestelmää. Voit toki valita myös muita ratkaisuja, mutta perehdy mitä kukin vaihtoehto käytännössä tarkoittaa ja mikä on vaikutus (esimerkiksi ajankäyttöön tai taloudellisesti) sillä on elämääsi - riittääkö se. Tee tietoinen päätös.

5) Ryhti - palikat paikoilleen

Toinen asia mihin ei voi vaikuttaa on biologinen ikä. Kello tikittää ja keho heikkenee. "Toki on selvää, että fyysinen keho osoittaa nyt enemmän haurastumi-sen merkkejä kuin aikaisemmin. Joskus vaivat ja sairaudet saattavat kuitenkin vain heijastaa sitä, että mielemme vastustaa muutosta, joka vaatii uuden suhteen luomista myös arkisiin askareisiin." (Kari E. Turunen, 1996, 232: Elämänkaari ja kriisit)

On paljon asioita, mihin kehon kunnossakin voi ja pitää vaikuttaa. Pidä huoli, että kehon osat ovat kohdakkain - ei yli- eikä alijännitettyinä. Pää painaa paljon - älä anna sen painaa kehoasi kasaan. Tee töitä. Kuvittele, että joku vetää sinua "ponihännästä" ylöspäin (myös miehet!) - niska pitkänä, selkäranka suorana. Hengitä. Helppo harjoitus vaikka bussipysäkillä. Tai kahviautomaatilla. Ota kisa kollegan kanssa.

6) Asenne - mitä voisin tehdä tänään

Kaikki lähtee asenteesta. Homma hoituu asenne, opin kun teen eli ns. kasvun asenne kantaa pitkälle.

Miksi minä työkykyjohtamisen kehityspäällikkönä haluan haastaa sinua miettimään sinun tulevaisuuttasi? Siksi, että meillä jokaisella on vain yksi elämä. Ja sinä olet oman elämäsi asiantuntija. Työnantaja voi tarjota hyvinvointia edistäviä mahdollisuuksia - firstbeattia, kuntoremonttia, jousiammuntaa... mutta jos sinä et tartu tuumasta toimeen ja ota itsellesi ja omaan elämääsi sopivia asioita osaksi omaa arkeasi... työnantajan yritykset ovat turhia. Sillä työnantaja ei voi treenata tai syödä puolestasi.

Työ muuttuu alalla kuin alalla ja se pakottaa meidät muuttumaan. Mutta muutos olisi kaikin puolin mukavampi, jos motivaatio muutokseen lähtisikin kunkin sisäisestä tarpeesta. Tämän päivän työelämässä tarvitaan uteliasta mieltä ja halua oppia. Niin tarvitaan monissa eläkeajan unelmissakin.

Tämän päivän työelämässä tarvitaan fyysistä kuntoa ja työn rytmittämistä ja tauottamista järkevästi. Että keho kestää. Ja että nuppi toimii.

Ja. Minä uskon, että kun

  • sinä voit hyvin. Ja
  • sinulla on selkeät tavoitteet työhösi.

=> Niin tulosta syntyy. Ja yrityskin voi hyvin.

Eli. Mitä tämä kaikki voisi tarkoittaa sinulle nyt.

Lopeta sitkuttelu - ala elää nyt

  • Unelmoi, mitä haluat tehdä eläkkeellä: haluan esimerkiksi matkustaa ja olla mökillä.
  • Mitä se konkreettisena tekemisenä tarkoittaa: haluan esimerkiksi opis-kella kieliä ja tulla ymmärretyksi matkoilla, haluan ymmärtää laajem-min matkustamieni maiden kulttuuria, hakkaan mökillä halkoja ja put-saan mökin rännit.
  • Miten pidät itsestäsi huolta, että olet vielä kunnossa eläkkeellä ja pystyt tekemään niitä asioita mitä haluat tehdä. Mieti siis:
  • Mitä toiveesi käytännön tekemisenä voisi edellyttää jo nyt? Tarvitset uteliasta mieltä, että pärjäät ulkomailla. Tarvitset lihasvoimaa ja kirveen käsittelyn osaamista, että saat puut hakattua. Mitä tämä voisi tarkoittaa tekemisenä jo tänään?
  • Mikä on pienin asia, mitä voisit tehdä asian eteen - jo tänään? Nyt. Ala tehdä. Pieni askel kerrallaan. Älä anna periksi.

Työ on osa elämää

Turha odottaa, että haluamasi asiat tipahtavat taivaasta. Tai joku lukee ajatuk-sesi ja tekee sinun toivomasi asiat automaattisesti. Ole oman elämäsi "joku" - tartu toimeen ja ala tehdä. Ota esimiehesi kanssa kehityskeskustelussa pu-heeksi, millainen olisi optimaalinen työurasi viimeisinä työvuosinasi.

Keskustele ja pohdi miten saat hyödynnettyä omat vahvuutesi ja jaettua pitkän työurasi aikana kertyneen hiljaisen tiedon ympäristössäsi oleville kollegoillesi. Haasta tarvittaessa henkilöstöhallintoa auttamaan ja luomaan työkaluja.

Muista kuitenkin: pitkällä aikavälillä voit tehdä monia asioita, mutta lyhyellä ai-kavälillä sinun pitää lunastaa olemassa oleva lupauksesi - niin työnantajalle kuin perheelle. Työnantaja päättää viime kädessä, millaisia joustoja se pystyy järjestämään. Moni HR on kuitenkin avoin ajatuksille - haasta ja rakenna.

Hyvää elämää!
Maarit

Maarit Mäkelä
Maarit Mäkelä
Työkykyjohtamisen kehityspäällikkö, Varma
var disqus_shortname = 'varmafi'; var disqus_identifier = '3daa7779-de5b-4c41-a300-5c5682f92e96' + '-' + 'fi'; var disqus_title = 'Eläkkeelle jääminen on elämänmuutos - kuusi keinoa muutokseen'; var disqus_url = 'https://www.varma.fi/muut/blogi/postaukset/2018-q2/elakkeelle-jaaminen-on-elamanmuutos---kuusi-keinoa-muutokseen/'; var disqus_config = function () { this.language = 'fi'; }; (function () { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();
(function (w, d, s, l, i) { w[l] = w[l] || []; w[l].push({ 'gtm.start': new Date().getTime(), event: 'gtm.js' }); var f = d.getElementsByTagName(s)[0], j = d.createElement(s), dl = l != 'dataLayer' ? '&l=' + l : ''; j.async = true; j.src = '//www.googletagmanager.com/gtm.js?id=' + i + dl; f.parentNode.insertBefore(j, f); })(window, document, 'script', 'dataLayer', 'GTM-MJL5CR'); (function(w, t, f) { var s='script',o='_giosg',h='https://service.giosg.com',e,n;e=t.createElement(s);e.async=1;e.src=h+'/live/'; w[o]=w[o]||function() {(w[o]._e=w[o]._e||[]).push(arguments)} ;w[o]._c=f;w[o]._h=h;n=t.getElementsByTagName(s)[0];n.parentNode.insertBefore(e,n); })(window,document,3860); (function(h,o,t,j,a,r){ h.hj=h.hj||function(){(h.hj.q=h.hj.q||[]).push(arguments)}; h._hjSettings={hjid:928553,hjsv:6}; a=o.getElementsByTagName('head')[0]; r=o.createElement('script');r.async=1; r.src=t+h._hjSettings.hjid+j+h._hjSettings.hjsv; a.appendChild(r); })(window,document,'https://static.hotjar.com/c/hotjar-','.js?sv='); var _vwo_code = (function () { var account_id = 65925, settings_tolerance = 2000, library_tolerance = 2500, use_existing_jquery = false, // DO NOT EDIT BELOW THIS LINE f = false, d = document; return { use_existing_jquery: function () { return use_existing_jquery; }, library_tolerance: function () { return library_tolerance; }, finish: function () { if (!f) { f = true; var a = d.getElementById('_vis_opt_path_hides'); if (a) a.parentNode.removeChild(a); } }, finished: function () { return f; }, load: function (a) { var b = d.createElement('script'); b.src = a; b.type = 'text/javascript'; b.innerText; b.onerror = function () { _vwo_code.finish(); }; d.getElementsByTagName('head')[0].appendChild(b); }, init: function () { settings_timer = setTimeout('_vwo_code.finish()', settings_tolerance); var a = d.createElement('style'), b = 'body{opacity:0 !important;filter:alpha(opacity=0) !important;background:none !important;}', h = d.getElementsByTagName('head')[0]; a.setAttribute('id', '_vis_opt_path_hides'); a.setAttribute('type', 'text/css'); if (a.styleSheet) a.styleSheet.cssText = b; else a.appendChild(d.createTextNode(b)); h.appendChild(a); this.load('//dev.visualwebsiteoptimizer.com/j.php?a=' + account_id + '&u=' + encodeURIComponent(d.URL) + '&r=' + Math.random()); return settings_timer; } }; }()); _vwo_settings_timer = _vwo_code.init(); var _paq = _paq || []; /* tracker methods like "setCustomDimension" should be called before "trackPageView" */ _paq.push(["setCookieDomain", "*.varma.fi"]); _paq.push(["setDomains", ["*.varma.fi"]]); _paq.push(['trackPageView']); _paq.push(['enableLinkTracking']); (function() { var u="//piwik.varma.fi/piwik/"; _paq.push(['setTrackerUrl', u+'piwik.php']); _paq.push(['setSiteId', '1']); var d=document, g=d.createElement('script'), s=d.getElementsByTagName('script')[0]; g.type='text/javascript'; g.async=true; g.defer=true; g.src=u+'piwik.js'; s.parentNode.insertBefore(g,s); })();