Miten digitalisaatio näkyy työeläkeyhtiössä?

Digitalisaatio on läsnä työeläkeyhtiön arjessa ja kehittämisessä. Varmassa digitalisaatio on läpäissyt kaikki palvelumme ja asiakasryhmämme: tarjoamme kattavat verkkopalvelut yritysasiakkaiden vakuutusasioiden hoidosta ja työkykyjohtamisen palveluista henkilöasiakkaiden työeläkeotteeseen, eläkkeenhakemiseen, kuntoutujan asiointipolkuun ja eläkkeensaajan digitaaliseen työeläkekorttiin asti.

Viime vuonna henkilöasiakkaan asiointipalveluiden käyttö kasvoi yli 50 prosenttia

Asiakkaamme ovat myös löytäneet digipalvelumme: esimerkiksi viime vuonna pelkästään henkilöasiakkaan palveluiden käyttö kasvoi yli 50 prosenttia, ja henkilöasiakkaan asiointipalveluita käytettiin lähes puoli miljoonaa kertaa.

Palveluiden kehittämisessä hyödynnämme asiakasraateja ja saamaamme asiakaspalautetta. Asiakas on paras asiantuntija palveluiden kehittämisessä.

Kattavien digitaalisten palveluiden lisäksi käytössämme on rutiinitehtävissä ohjelmistorobotiikka, joka tehostaa toimintaamme ja prosessejamme. Hiljattain asiakaspalvelumme täydentyi chat-robotilla, joka auttaa asiakkaitamme verkkosivustollamme.

Digitalisaatio parantaa asiakaspalvelua ja tehostaa toimintaa

Digitalisaation suurimmat hyödyt ovat entisestään parantunut asiakaspalvelu ja tehostuneet prosessit. Helmi-chatbotin avulla asiakas saa nopeasti vastauksen kysymykseensä, ja asiointipalvelujen digitalisointi on nopeuttanut eläkehakemusten käsittelyä. Ohjelmistorobotiikan myötä varmalaiset ovat saaneet uusia mielenkiintoisia tehtäviä, kuten esimerkiksi chat-kuiskaajan roolin.

Digitalisaation avulla tehostunut toimintamme näkyy yritysasiakkaillemme alan suurimpina asiakashyvityksinä. Digitalisaatio on myös mukana nostamassa asiakaspalvelumme Suomen parhaaksi vapauttamalla asiantuntijoidemme aikaa laadukkaaseen asiakastyöhön.

Digitalisaation suurin haaste on se, että erityisesti osa vanhempien ikäryhmien henkilöasiakkaistamme on edelleen digitalisaation ulkopuolella eivätkä pääsee hyödyntämään digipalveluidemme tarjontaa.

Digitaalisen palvelumuotoilun erityishaasteena on eläkeasioiden monimutkaisuus

Nykymaailmassa tietoturva ja tietosuoja vaativat jatkuvaa huomiota. Myös tietotekninen monimutkaisuus lisääntyy koko ajan ja vaikuttaa palveluiden kehittämiseen. Digitaalisen palvelumuotoilun erityishaasteena on eläkeasioiden tunnettu monimutkaisuus. Miten selkeyttää niitä helppokäyttöisiksi digipalveluiksi?

Tulorekisteri pääteemana tänä vuonna

Myös tänä vuonna digitalisaatio on osa arkista työtämme, kun kehitämme yritysasiakkaidemme digipalveluita ensi vuonna käyttöönotettavaa tulosrekisteriä silmällä pitäen.

Työeläkeyhtiöön kertyy valtava määrä työelämä- ja työkykytietoa

Digitalisaation avulla katsomme myös kauemmas tulevaisuuteen. Työeläkeyhtiöön kertyy valtava määrä työelämä- ja työkykytietoa, jonka analysointia ja jalostamista kehittämällä voimme tarjota asiakkaillemme uusia näkökulmia ja palveluita.

Kokeilemme parhaillaan tekoälyä, joka voi esimerkiksi etsiä työkyvyttömyyseläkehakemuksista sellaisia tietoja, jotka auttavat löytämään keinoja ennaltaehkäistä työkyvyttömyyttä. Teknologian avulla voimme kerätä ja analysoida tietoa, joka auttaa puuttumaan aiemmin ja paremmin työkykyä uhkaaviin ongelmiin. Näin data auttaa asiakasyritystemme työntekijöitä säilyttämään työkykynsä hyvänä.

Tiina Kurki

Johtaja, IT ja digitalisaatio
Tiina Kurki työskentelee Varmassa eläkepalveluista ja tietohallinnosta vastaavana johtajana.

Voisit olla kiinnostunut myös näistä