Miten lopettaa sähläys ja lisätä tehollista työaikaa?

Miten lopettaa sähläys ja lisätä tehollista työaikaa?

04.04.2018
työkykyjohtaminen
Blogi

Jatkuvat keskeytykset, informaatiotulva, kiihtyvä muutostahti ja työn monimuotoisuus haastavat tietotyöläisen työkyvyn. Yksi vahvimmin uhattuna oleva inhimillinen perustarve uudessa työssä onkin hallinnan tunne.

Olen päässyt valmentamaan aikaansaamista ja oman työn hallintaa hyvin monenlaisissa yrityksissä. Yleensä näissä valmennuksissa keskitymme siihen, miten jokainen voi itse omalla toiminnallaan ja valinnoillaan edesauttaa omaa aikaansaamistaan ja jaksamistaan.

Poikkeuksetta jokaisessa valmennuksessa kuitenkin nousee esiin myös tarve yhteisille älykkäille työtavoille. Miten saisimme porukkana asioita aikaan mahdollisimman sujuvasti ja toisiamme liikaa kuormittamatta?

On yllättävää, miten vähän organisaatioissa panostetaan yhteisten työn tekemisen taitojen analysointiin ja kehittämiseen. Työn sujuvuudella kun on valtava vaikutus työyhteisön hyvinvointiin ja edelleen tuottavuuteen.

Jo pienillä mikromuutoksilla arjessa voidaan saada aikaan huimia tuloksia. Kuinka paljon lisäarvoa pystyisitte tuottamaan asiakkaillenne, jos seuraavan vuoden aikana jokainen työntekijänne saisitte vähennettyä turhien ja epäselvien sähköpostien seassa kahlaamiseen kuluvaa työaikaa 15 minuutilla päivässä? Jo tämä tarkoittaisi vuodessa noin puolentoista työviikon verran lisää tehollista työaikaa jokaiselle, mutta luultavasti potentiaalia on vielä paljon enempään; tutkimusten mukaan kun turhaa tehotonta työaikaa voi kaikesta työhön käyttävästä ajasta olla jopa yksi kolmasosa.

Mitä työn tekemisen taidot ja älykkäät työtavat sitten ovat? Konkreettisimmillaan ne pitävät sisällään keinoja esimerkiksi mahdollisimman tarkoituksenmukaisten ja hyödyllisten kokousten järjestämiseen, nopeaan ja hitaaseen viestintään, tiedon avoimeksi tekemiseen, päätöksentekoon, työn jatkuvaan parantamiseen, keskittymisen tukemiseen ja palautumisen mahdollistamiseen.

Kaiken keskiössä on sen kirkastaminen, miten meidän tulisi työyhteisönä toimia, jotta saisimme lisättyä tehollista työaikaa ja tätä kautta palveltua asiakkaitamme mahdollisimman sujuvasti.

Sillä kun työ sujuu ja virtaa, ihminen voi työssään hyvin. Jatkuvien keskeytysten, korjaamisten, myöhästymisten, etsimisten, turhautumisten ja sähläysten sijaan työtä määrittävät hallinnantunne ja onnistumisen kokemukset, jotka ovat linjassa tiimin ja organisaation tavoitteiden kanssa.

Keskiviikkona 18.4. klo 8.30-9.30 järjestämme webinaarin, jossa pureudumme syvemmälle näihin teemoihin ja tarkastelemme konkreettisten keinojen kautta, miten aikaansaamista voidaan johtaa organisaatiossa tuloksellisesti. Webinaarin opeilla tiimisi ja organisaatiosi saa asioita tehokkaammin aikaan ja oppii keskittymään olennaiseen.

Olet lämpimästi tervetullut mukaan!

Sonja Strömsholm
Sonja Strömsholm
Työkykyjohtamisen kehityspäällikkö, Varma
var disqus_shortname = 'varmafi'; var disqus_identifier = 'ea2d0945-64c3-40da-8716-d9d0c6edd703' + '-' + 'fi'; var disqus_title = 'Miten lopettaa sähläys ja lisätä tehollista työaikaa?'; var disqus_url = 'https://www.varma.fi/muut/blogi/postaukset/2018-q2/miten-lopettaa-sahlays-ja-lisata-tehollista-tyoaikaa/'; var disqus_config = function () { this.language = 'fi'; }; (function () { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();
(function (w, d, s, l, i) { w[l] = w[l] || []; w[l].push({ 'gtm.start': new Date().getTime(), event: 'gtm.js' }); var f = d.getElementsByTagName(s)[0], j = d.createElement(s), dl = l != 'dataLayer' ? '&l=' + l : ''; j.async = true; j.src = '//www.googletagmanager.com/gtm.js?id=' + i + dl; f.parentNode.insertBefore(j, f); })(window, document, 'script', 'dataLayer', 'GTM-MJL5CR'); (function(w, t, f) { var s='script',o='_giosg',h='https://service.giosg.com',e,n;e=t.createElement(s);e.async=1;e.src=h+'/live/'; w[o]=w[o]||function() {(w[o]._e=w[o]._e||[]).push(arguments)} ;w[o]._c=f;w[o]._h=h;n=t.getElementsByTagName(s)[0];n.parentNode.insertBefore(e,n); })(window,document,3860); (function(h,o,t,j,a,r){ h.hj=h.hj||function(){(h.hj.q=h.hj.q||[]).push(arguments)}; h._hjSettings={hjid:928553,hjsv:6}; a=o.getElementsByTagName('head')[0]; r=o.createElement('script');r.async=1; r.src=t+h._hjSettings.hjid+j+h._hjSettings.hjsv; a.appendChild(r); })(window,document,'https://static.hotjar.com/c/hotjar-','.js?sv='); var _vwo_code = (function () { var account_id = 65925, settings_tolerance = 2000, library_tolerance = 2500, use_existing_jquery = false, // DO NOT EDIT BELOW THIS LINE f = false, d = document; return { use_existing_jquery: function () { return use_existing_jquery; }, library_tolerance: function () { return library_tolerance; }, finish: function () { if (!f) { f = true; var a = d.getElementById('_vis_opt_path_hides'); if (a) a.parentNode.removeChild(a); } }, finished: function () { return f; }, load: function (a) { var b = d.createElement('script'); b.src = a; b.type = 'text/javascript'; b.innerText; b.onerror = function () { _vwo_code.finish(); }; d.getElementsByTagName('head')[0].appendChild(b); }, init: function () { settings_timer = setTimeout('_vwo_code.finish()', settings_tolerance); var a = d.createElement('style'), b = 'body{opacity:0 !important;filter:alpha(opacity=0) !important;background:none !important;}', h = d.getElementsByTagName('head')[0]; a.setAttribute('id', '_vis_opt_path_hides'); a.setAttribute('type', 'text/css'); if (a.styleSheet) a.styleSheet.cssText = b; else a.appendChild(d.createTextNode(b)); h.appendChild(a); this.load('//dev.visualwebsiteoptimizer.com/j.php?a=' + account_id + '&u=' + encodeURIComponent(d.URL) + '&r=' + Math.random()); return settings_timer; } }; }()); _vwo_settings_timer = _vwo_code.init(); var _paq = _paq || []; /* tracker methods like "setCustomDimension" should be called before "trackPageView" */ _paq.push(["setCookieDomain", "*.varma.fi"]); _paq.push(["setDomains", ["*.varma.fi"]]); _paq.push(['trackPageView']); _paq.push(['enableLinkTracking']); (function() { var u="//piwik.varma.fi/piwik/"; _paq.push(['setTrackerUrl', u+'piwik.php']); _paq.push(['setSiteId', '1']); var d=document, g=d.createElement('script'), s=d.getElementsByTagName('script')[0]; g.type='text/javascript'; g.async=true; g.defer=true; g.src=u+'piwik.js'; s.parentNode.insertBefore(g,s); })();