Hakutulokset

Ei tuloksia haulle "{{searchTerm}}"

Eläkeyhtiön velvollisuus on tukea työkykyä

Jukka Kivekäs 10.6.2015

Työeläkeyhtiön perustehtävä on turvata vakuutettujen työntekijöiden ja yrittäjien toimeentulo tilanteissa, joissa se on uhattuna vanhuuden, perheenhuoltajan kuoleman tai työkyvyttömyyden vuoksi. Vanhenemiseen eläkeyhtiö ei voi vaikuttaa, mutta työkyvyttömyyteen ja hyvään työkykyyn eläkeyhtiö voi vaikuttaa.

Kun työeläkeyhtiö arvioi työkyvyttömyyseläkkeiden hakijoiden oikeutta hakemaansa etuuteen, sen tulee jo lain velvoitteiden mukaan arvioida ensin työntekijän mahdollisuutta palata työelämään ammatillisen kuntoutuksen avulla. Tässä yhteydessä arvioidaan myös mahdollisuutta jatkaa työssä osatyökyvyttömyyseläkkeen turvin.

Ammatillisen kuntoutuksen ja myös osatyökyvyttömyyseläkkeen arvioinnissa auttaa paljon, jos eläkeyhtiössä tunnetaan ko. työpaikan mahdollisuudet sijoittaa osatyökykyisiä työntekijöitä uusiin tehtäviin. Kokonaisuuden kannalta kuitenkin on tärkeämpää, että työnantajalla on halua työntekijän uudelleensijoittamiseen. Tässä taas eläkeyhtiön asiantuntijoiden antamat toimintamallit, konkreettiset työvälineet ja esimiesten koulutus ovat suureksi avuksi.

Eläke- ja kuntoutushakemusten käsittelyn yhteydessä eläkeyhtiöön kertyy paljon tietoa asiakasyrityksensä tilanteesta. Lisääntyneet hakemukset jostain yksiköstä, puuttuvat työantajan kuvaukset tai työterveyshuollon puuttuva yhteydenpidon sairaslomalla oleviin ovat esimerkkejä havainnoista, joiden perusteella eläkeyhtiössä nähdään, että jokin asia yrityksen omassa työkykyä tukevassa prosessissa ei toimi. Myös eläkehakemuksista ja niihin liittyvistä lääkärinlausunnoista voidaan nähdä, mihin asioihin yrityksen pitäisi suunnata toimiaan. Ongelma voi olla työntekijöiden ylipaino, huono fyysinen kunto tai alkoholinkäyttö. Mutta yhtä hyvin hakemuksissa näkyy työpaikan esimiestyön ongelmat, epäselvät toimenkuvat ja huono muutosjohtaminen.

Tällaisten havaintojen lisäksi eläkeyhtiöön kertyy paljon numerotietoa asiakasyrityksen työkyvyttömyystilanteesta. Tästä datasta Varma on jalostanut asiakasyritysten käyttöön verkkopohjaisen Työkykyjohtamisen tietopalvelun, josta yritys voi ennustaa tulevia työkyvyttömyyskustannuksiaan reaaliajassa ja verrata omaa työkyvyttömyyden kehitystään muihin toimialan yrityksiin. Asiakaspalautteiden perustella voin todeta palvelun olevan erinomainen työväline, jolla Varma on pystynyt auttamaan asiakkaitaan työkykyä tukevissa prosesseissa ja niiden kipupisteissä.

Varman velvollisuus asiakkaitaan kohtaan on hyödyntää sekä näitä havaintoja että tilastotietoa siten, että yritys osaa suunnata omat ja yhdessä työterveyshuollon kanssa tekemänsä ponnistelut mahdollisimman hyvin juuri yrityksen ongelmakohtiin. Tämän tiedolla vaikuttamisen tueksi Varma voi osallistua myös asiakasyritystensä työkykyjohtamisen kehittämiseen. Esimieskoulutus, työn sujuvuuden parantaminen ja myös suora taloudellinen tuki valikoituihin ja tarkasti seurattuihin hankkeisiin ovat tästä hyviä esimerkkejä. Hyvällä työkykyjohtamisella yritys pystyy estämään työntekijöiden tarpeetonta ajautumista työkyvyttömyyseläkkeelle.

Useiden kansainvälisten ja kotimaistenkin tutkimusten mukaan työntekijöiden työkyvyn tukemiseen ja esimerkiksi sairaslomalta palaavien tukemiseen tarkoitettujen toimien onnistuminen riippuu kaikkein eniten siitä, miten hyvin työpaikka on prosessissa mukana. Yrityksen roolin ja vastuun herättäminen on myös Varman velvollisuus.


Kategoriat

Avainsanat