Hakutulokset

Ei tuloksia haulle "{{searchTerm}}"

Mutkattomasti valmista

Mutkattomasti valmista

3.12.2014

Solinor murtaa it-alan myyttejä. Budjetit ja aikataulut pitävät ja koodarit osaavat keskustella asiakkaidensa kanssa. 

– Tavataan täällä meillä. Näet sitten, että tilamme ovat osa tarinaamme, ohjelmistokehittäjä Solinorin markkinointijohtaja Timo Hakkarainen sanoo haastattelua sovittaessa. 

Maksamisen teknologia- ja toimialaosaamiseen erikoistunut Solinor pitää majaansa Helsingin Vallilassa. Hakkarainen pyytää riisumaan kengät, kun astumme kynnyksen yli raikkaasti sisustettuun toimistoon. Valoisan avotilan lattiaa peittää kauttaaltaan paksu vaalea kokolattiamatto. 

– Tämä on osa kulttuuriamme. Haluamme luoda työntekijöillemme ja asiakkaillemme tunteen, että meidän kanssamme voi olla rennosti ja kodikkaasti ilman pönötystä. 

Asiakkaalle vapaus 

Ulkokuoren alta paljastuu Solinorin tarina. 

– Haluamme tehdä työtä mutkattomasti asiakkaidemme kanssa. Tämä tarkoittaa sitä, että lähdemme nopeasti liikkeelle ja usein pienillä osaprojekteilla. Opimme tekemisen aikana koko ajan yhdessä asiakkaan onnistumisista ja myös virheistä. 

Solinor haastaa toimintatavallaan perinteiset alan yritykset. 

– Meillä on projektin aikana jatkuvasti tarkastuspisteitä, joissa katsomme, miten olemme onnistuneet. Tyypillisesti kahden viikon välein asiakas voi päättää, haluaako jatkaa kanssamme. 

Mutkattomuus alkaa jo sopimuksista. 

– Emme sido asiakkaitamme pitkillä sopimuksilla, vaan tekemisellä. Haluamme osoittaa osaamisellamme, että olemme heille paras kumppani, Hakkarainen linjaa.

Vapaus tuo tulosta 

Vuonna 2002 perustetussa yrityksessä työskentelee 40 asiantuntijaa. 

– Annamme osaajillemme paljon vapautta sekä talon sisällä että asiakkaiden kanssa. Innostamme sisäiseen yrittäjyyteen. Kun ihmiset viihtyvät vapaassa työilmapiirissä, he löytävät luonnostaan sopivimmat työparinsa ja synnyttävät näin unelmatiimejä. Avoimuus ulottuu myös johtamiseen, raportointiin ja tulosten julkistamiseen. 

– Tuomme syksyn aikana tiloihimme bisneksemme tilasta reaaliaikaisesti kertovan näyttötaulun. Työntekijät näkevät siitä myyntitilanteemme, projektimme ja tunnuslukumme. On tärkeää, että ihmiset tietävät, missä olemme ja minne menemme, Hakkarainen sanoo. 

Työhyvinvointia ja työssä viihtymistä edistetään kattavilla henkilökuntaeduilla ja Varman tukemalla työhyvinvointiohjelmalla. Vuoden alussa koko porukka kävi läpi kuntotestin ja kehomittaukset. Jokaiselle annettiin Suunnon urheilukellot ja kuntosaliketjun vuosikortit. Kunnon paranemista on seurattu pitkin vuotta ja henkilökunta on voinut osallistua moniin urheilutapahtumiin, kuten yritysmaratoniin ja jalkapallon haasteotteluihin. 

– On ihan selvä, että hyvinvoiva ihminen jaksaa töissä paremmin ja on motivoitunut tekemään uusia asioita. 

Syksyn 2014 aikana yrityksen omistusta laajennetaan nykyisen johtoryhmän ulkopuolelle, kun työntekijöille suunnataan osakeanti. 

Uutta kulttuuria 

Hakkaraisen mukaan Solinorin prosesseja ja yrityskulttuuria on kehitetty siten, että asiakkaiden toiveisiin vastataan mahdollisimman nopeasti. 

– Osaamisen ja ihmisten tasolla tämä tarkoittaa tekemisen lisäksi jatkuvaa kommunikointia. Asiantuntijoidemme on osattava kertoa asiakkaalle, missä mennään ja mitä eri asiat merkitsevät asiakkaille. Tämä on ollut monelle iso oppimisen paikka. 

Kommunikaatiotaitoja odotetaan jo rekrytointivaiheessa ja niihin harjaannutaan työn ääressä. 

– Työntekijöidemme pitää olla moniosaajia, joilla on halu kehittyä ja muuntaa osaamistaan. Joskus on osattava hylätä vanha ja hypättävä uuteen. 

Vaikka rekrytoinnissa ollaan tarkkoja, on sattumallakin tilaa. 

– Viime talvena operatiivinen johtajamme kuuli M-junassa mielenkiintoisen Linux-keskustelun, lyöttäytyi kahden keskustelua käyneen opiskelijan seuraan ja nyt he ovat meillä töissä!

Teksti ja kuva: Jukka Nortio

Lue lisää:
Solinor Oy

{{errorMessage}}

Avainsanat

Blogi