Hakutulokset

Ei tuloksia haulle "{{searchTerm}}"

Tieto hallintaan

Tieto hallintaan

3.12.2014

Datpro auttaa yrityksiä varmistamaan, että laskut ja toimitukset menevät kerralla oikeaan osoitteeseen. Tiedonhallinnan kysyntä kasvaa vauhdilla. 

– Kun perustin Datpron vuonna 2010, meitä oli neljä työntekijää. Nyt meitä on 14, minkä lisäksi työllistämme viisi henkilöä alihankkijana. Olen ylpeä siitä, että olen pystynyt luomaan uusia työpaikkoja ja kiinnostavia töitä näinkin monelle. Olemme kasvaneet tulorahoituksella, ja toimintamme on ollut kannattavaa alusta alkaen, kertoo Datpron toimitusjohtaja Pertti Karhu

Datpro tarjoaa informaation hallintaa sekä yrityksille että julkishallinnon organisaatioille. Se voi olla esimerkiksi asiakas- ja tuoterekistereiden laittamista kuntoon siten, että rekisterit pysyvät aina ajan tasalla. Apua saa myös esimerkiksi verkkokauppahankkeissa ja asiakastietojärjestelmiin ja toiminnanohjaukseen liittyvässä tiedonhallinnassa. 

Yrittäjänä lähemmäksi asiakasta 

Pertti Karhu työskenteli tiedonhallinnan parissa jo ennen Datprota. Yrittäjäksi ryhtymisen taustalla oli kyllästyminen ison kansainvälisen työnantajan byrokratiaan. Mies halusi päästä kehittämään asioita itse ja samalla lähemmäksi asiakasta. Molemmat tavoitteet ovat toteutuneet. 

– Aluksi teimme töitä alihankkijana tavoitteena työllistää itsemme. Nyt teemme töitä suoraan loppuasiakkaan kanssa, ja asiakkainamme on sekä suuryrityksiä että julkishallintoa. Tavoitteemme on olla Suomen johtava palveluntarjoaja alallamme. 

Aikaisempaa yrittäjäkokemusta Karhulla oli vain polkupyörien korjaamisesta 12-vuotiaana. Siitä tienasi tutuilta jokusen markan. 

– Olen kuitenkin aina tiennyt olevani luonteeltani sellainen, että yrittäjyys sopii minulle. Pieni yllätys on kuitenkin ollut tukitoimintojen tarve yrityksen kasvaessa. 

Kasvava bisnes 

Vaikeinta oli yrityksen alkuvaiheessa Karhun mukaan osaamisen myyminen, kun ei ollut valmista tuotetta, mitä esitellä asiakkaalle. Nyt asiakkaat osaavat jo kysyä tiedonhallinnan palveluita. 

– Lainsäädäntö vaatii tuotteilta aiempaa parempaa jäljitettävyyttä, ja yritykset ovat itsekin ymmärtäneet kuinka tärkeää on, että laskut ja toimitukset menevät kerralla oikeaan osoitteeseen. 

Seuraavaksi on pohdittava millaisia ratkaisuja tarjotaan sen jälkeen, kun asiakkailla on tiedonhallinnan perusasiat kunnossa. Karhu uskoo vahvasti, että tiedon hyödyntäminen on kasvava bisnes. 

Nuoria työharjoitteluun 

Tiedonhallinnan alalle ei ole helppo löytää kokeneita osaajia, joten Datpro pyrkii kasvattamaan nuorista sellaisia. 

– Käymme kertomassa yliopistoissa ja korkeakouluissa itsestämme ja pienten yritysten hyvistä puolista. Pienessä yrityksessä pääsee tekemään monenlaisia tehtäviä. Se auttaa löytämään nopeammin omat vahvuudet. Suuri yritys voi kuulostaa houkuttelevalta työnantajalta, mutta siellä jokainen tekee yleensä vain yhtä tiukasti rajattua tehtävää. 

– Otamme nuoria myös työharjoitteluun. Joskus nuorilla on hieman ruusuinen kuva työelämästä ja heitä pitää muistuttaa, että kaikkeen työhön kuuluu myös tylsiä rutiineja. Vastaavasti nuoret ovat hurjan innostuneita opettelemaan uusia asioita. 

Huomio ajanhallintaan ja työtapoihin 

Datprossa on investoitu paljon siihen, että kaikilla on asianmukaiset ja tehokkaat työvälineet. Vaihtuvuus onkin ollut pientä. 

Nyt on alkamassa työhyvinvointiohjelma, jossa kiinnitetään huomiota ajanhallintaan ja omien työskentelytapojen tunnistamiseen. Lähtökohta on, että työt tehdään normaalina työaikana, joten tehtävät on opittava laittamaan tärkeysjärjestykseen. On myös hyvä tunnistaa, onko sellainen tyyppi, joka selviytyy monesta asiasta yhtä aikaa, vai onko lopputulos parempi, kun keskittyy yhteen asiaan intensiivisemmin. 

Asiantuntijatyössä olennaisen tärkeää on oman tekemisen laatu. Siinä ei saa lepsuilla. 

Teksti: Katri Isotalo 
Kuva: Datpro

Lue lisää:
Datpro Oy

{{errorMessage}}

Avainsanat

Blogi