Hakutulokset

Ei tuloksia haulle "{{searchTerm}}"

Aukoton ketju huolehtii StaffPointin vuokratyöntekijöiden työkyvystä

Aukoton ketju huolehtii StaffPointin vuokratyöntekijöiden työkyvystä

6.2.2015

Henkilöstöyhtiö StaffPointin ja asiakasyritys Fonectan Turun yksikön välillä toimii aukoton ketju, jonka ansiosta vuokrahenkilöstön työkykyasiat eivät pääse lipsahtamaan hanskasta. Taustalla on yhteinen tahtotila ja aito välittämisen kulttuuri.

– Jos tarkastelemme koko ketjua StaffPointin henkilöstöhallinnosta yksittäiseen, vuokratyönantajan palveluksessa työskentelevään työntekijään saakka, on ketju niin pitkä, että meille saattaa syntyä helposti tilanne, jossa olemme esimerkiksi sairauspoissaolojen suhteen jatkuvasti hieman jälkijunassa. Mielestäni StaffPointin ja Fonectan yhteistyössä onkin hienoa juuri se, että meille kantautuvat jopa arjen pienet signaalit, jotka eivät välttämättä tulisi koskaan esiin järjestelmistämme tai tilastoistamme, Staffpointin henkilöstöpäällikkö Sanna Koskinen kiittelee.

Yhtiön työterveyskoordinaattori Erja Karhinen on samaa mieltä:

– Yhteistyö Fonectan kanssa on toiminut esimerkillisesti. Avoin viestintä meidän ja Fonectan välillä on mahdollistanut sen, että saamme ajoissa tietoa sairauspoissaoloista, emmekä vasta hälytysrajojen ylittyessä. Koen, että Fonectassa todella huolehditaan meidän työntekijöistä. Se edellyttää toki asiakasyritykseltä aitoa välittämisen kulttuuria, joka kattaa koko henkilöstön – vuokratyöntekijät mukaan lukien.

Samanarvoista kohtelua ja välittämistä

StaffPointin Turun yksikön asiakkuuspäällikkö Annika Antonen on samaa mieltä välittämisen kulttuurin merkityksestä arjen työssä.

– StaffPointin näkökulmasta on tärkeää, että asiakasyritys välittää meidän työntekijöistämme. Tässä yhtälössä merkittävässä roolissa ovat esimiehet. Onko esimies aidosti kiinnostunut siitä, miten staffpointilainen suoriutuu työstään? Reagoiko hän oikealla tavalla mahdollisiin sairauspoissaoloihin? Väitän, että tilanne meidän ja Fonectan välillä on tällä hetkellä niin hyvä, että työntekijämme eivät välttämättä edes muista olevansa staffpointilaisia, vaan kokevat itsensä Fonectan työntekijöiksi.

– Vilpitön tavoitteemme on todellakin se, että StaffPointin kautta rekrytoidut ihmiset kokevat itsensä samanarvoisiksi omien työntekijöidemme kanssa. Pyrimme siihen, että he eivät koe arjessa eriarvoisuutta. Avainasemassa ovat lähiesimiehet, jotka kohtaavat työntekijät päivittäin. He voivat varmistaa, että tärkeät asiat eivät pääse livahtamaan läpi sormien, niihin tartutaan heti ja mieluummin ennakoiden, Turun Fonectan yksikön palvelupäällikkö Salla Raejoki lisää.

Keskustelu lisää hyvää työfiilistä

Molemmat ovat yhtä mieltä siitä, että työntekijöiden kanssa on keskusteltava riippumatta siitä kuka on työnantaja.

– Toki perusedellytys on se, että yhteistyö Annikan kanssa toimii ja vaikka yhteistyömallimme mukaan varhaisen välittämisen keskustelut ja tarvittavat jatkotoimenpiteet ovatkin StaffPointin vastuulla, on mielestäni asioista aina ensin keskusteltava työpaikalla. Työ tehdään meillä ja meillä on paras tuntuma siihen, missä arjessa mennään, Raejoki täsmentää.

– Mitä enemmän työntekijöiden kanssa keskustellaan, vahvistuu heille tunne, että heidän työkyvystään välitetään. Yksilön työhyvinvointihan kumpuaa suoraan ympäröivästä työyhteisöstä, Antonen komppaa.

Työterveyskoordinaattori on tärkeä linkki

Tärkeä linkki ketjussa on myös StaffPointin työterveyskoordinaattori Erja Karhinen.

– Astun mukaan kuvioon esimerkiksi silloin jos työntekijä kohtaa työkykyyn liittyviä haasteita tai sairauspoissaoloissa mennään punaisella. Tehtäväni on punnita erilaisia kuntoutusvaihtoehtoja tai auttaa arvioimaan työntekijän työkykyä. Mikäli pohditaan kuntoutustukia, ammatillista tai lääkinnällistä kuntoutusta, teen yhteistyötä Varman kanssa. Työterveyshuolto on toki myös tärkeä yhteistyökumppani.

Annika kiitteleekin Erjan roolia.

– Erja on helpottanut valtavasti omaa työtäni, sillä hän on terveydenhuollon ammattilainen, joka osaa keskustella lääkärin kanssa oikeilla termeillä ja tuntee syvällisesti työkykyjohtamisen prosessit. On hienoa, että vaikeissa tilanteissa hän voi ottaa kopin ja huolehtia siitä, että asiat etenevät.

– Olemme Erjan ansiosta onnistuneet syventämään yhteistyötä myös työterveyshuollon kanssa kun koordinointi on keskitetty yhdelle henkilölle, eikä jakaannu enää usean ihmisen tontille. Meillä on työterveyshuollon kanssa säännöllinen palaverikäytäntö, jossa käymme läpi henkilöstön kokonaiskuvaa. Sen lisäksi pidämme tapauskohtaisesti case-palavereja, Sanna lisää.

Teksti: Mia Heiskanen

{{errorMessage}}

Avainsanat

Blogi