Hakutulokset

Ei tuloksia haulle "{{searchTerm}}"

Onnistuminen yhdellä osa-alueella voi käynnistää positiivisen virtauksen, joka imee mukaan myös muun organisaation, kertoo VR:n henkilöstöjohtaja Timo Koskinen.
Onnistuminen yhdellä osa-alueella voi käynnistää positiivisen virtauksen, joka imee mukaan myös muun organisaation, kertoo VR:n henkilöstöjohtaja Timo Koskinen.

Tarina muutoksen virrasta

31.3.2015

VR:n Oulun palvelupisteen esimerkki osoitti, että onnistuminen yhdellä osa-alueella voi käynnistää positiivisen virtauksen, joka imee mukaan myös muun organisaation.

VR:n henkilöstöjohtaja Timo Koskinen kertoi Varman Opintopolun tilaisuudessa VR-konsernissa vuonna 2009 käynnistetyn muutosohjelman etenemisestä ja Oulun palvelukeskuksen esimerkistä, joka toimi muutoksen veturina.

Muutosohjelman aikana viestittiin paljon suullisesti ja kirjallisesti, jotta henkilöstö motivoituisi muutokseen. Kaikesta huolimatta muutosohjelmaan suhtauduttiin melko varauksellisesti. Muutostyöryhmä alkoi pohtia, josko muutos tarvitsisi ajurikseen veturia, joka esimerkillään alkaisi imeä mukaan myös muuta organisaatiota.

Case Oulun palvelupiste

Näin tapahtuikin hieman yllättäen kun muutosohjelma käynnistettiin VR:n logistiikkadivisioonaan kuuluvassa Oulun palvelupisteessä, jonka ratapiha- toiminnoissa tehdään rautateiden raskasta vaihtotyötä kaikissa olosuhteissa, kaikkina vuodenaikoina.

Lähtötilanteessa Oulussa oli haasteita työturvallisuuden tasossa ja henkilöstötyytyväisyyskyselyn mittarit punaisella. Muutosohjelmassa päätettiin keskittyä ensin yksikön turvallisuustason parantamiseen.

– Ensin kuitenkin kevensimme esimiesorganisaation rakennetta. Keskustelukanava työntekijöiden ja esimiesten välillä oli saatava auki, joten yksikössä käynnistettiin henkilökohtaiset turvallisuustuokiot ja kehityskeskustelut. Jokainen läheltä piti -tilanne käsiteltiin henkilökohtaisesti ja kaikkien kanssa yhdessä. Henkilöstöä palkittiin työturvallisuusasioista, mutta sanktioitiin myös laiminlyönneistä. Tärkeintä oli, että asioihin puututtiin, henkilöstöä kuunneltiin ja heille itselleen annettiin vastuuta työturvallisuuden kehittämisestä. Tästä seurasi se, että työturvallisuus alkoi pikkuhiljaa parantua, sisäinen motivaatio kasvaa ja henkilöstö suhtautua muutokseen kriittisen positiivisesti.

Täyskäännös tapahtui

Tällä hetkellä Oulun tilanne on hyvä.

– Oulun palvelukeskus haluaa olla yhtiön paras ja tehokkain palvelukeskus ja siellä on tehty jo yli 500 päivää töitä ilman työtapaturmia. Työturvallisuudesta ja tuottavuudesta on tullut työntekijöiden keskuudessa ammattimiehen merkki ja heidän esimerkkinsä on käynnistänyt positiivisen, sisäisen kilpailun koko divisioonassa.

Henkilöstö suhtautuu Koskisen mukaan terveen kriittisesti, mutta avoimesti myös muille muutoksille.

– Muutosta ei tarkastella sen alkupisteen kautta, vaan ollaan valmiita katsomaan mihin muutos mahdollisesti johtaa. Parasta on se, että Oulun palvelukeskuksessa vallitsee hyvä me-henki ja porukka on aidosti ylpeä työnantajastaan. Positiivisen asenteen ja tekemisen meiningin aistii kun astuu palvelupisteen ovesta sisään.

Koskinen kertoo, että hän onkin seurannut ilolla Oulussa tapahtunutta täyskäännöstä.

– Hyvän kierre on imuroinut mukaan myös muuta organisaatiota. On toki selvää, että kaikkia yhtiön sisällä tapahtuvia muutoksia ei voida perustella siten, että saataisiin aikaan positiivinen muutoskierre, mutta Oulun tapauksessa se onnistui.

Teksti: Commia/Mia Heiskanen
Kuva: VR-konserni

{{errorMessage}}

Avainsanat

Blogi