Hakutulokset

Ei tuloksia haulle "{{searchTerm}}"

Viestinnällä yli vaikeiden aikojen

Viestinnällä yli vaikeiden aikojen

2.2.2015

Mitä haastavammat ajat, sitä enemmän tarvitaan viestintää. Varsinkin muutos- ja johtamisviestinnälle on nyt paljon kysyntää, sanoo yrittäjä Taru Uhrman

Pro-Stories Oy:n toimitusjohtajalla Taru Uhrmanillla on pitkä kokemus viestintäalalta. Vuonna 2010 toimintansa aloittanut Pro-Stories tarjoaa yrityksille viestinnän ja markkinoinnin valmennusta sekä konsultointia. 

Yritysten tarpeet vaihtelevat suhdanteiden mukaan. Tällä hetkellä tarvitaan neuvottelutaitojen valmennusta esimerkiksi yt-neuvotteluihin. Viestinnän puolella asiakas- ja palveluviestinnälle on kysyntää. 

– Monet yritykset tekevät sen virheen, että puhuvat vain itsestään ja tuotteestaan. Paljon tärkeämpää on kysyä asiakkaalta, mitkä ovat teidän haasteenne ja miten voimme olla avuksi? Tuotteet on räätälöitävä asiakkaiden tarpeiden mukaan, Uhrman muistuttaa. 

Asiakkaat pörssiyrityksiä 

Uhrmanin asiakkaat ovat pääsääntöisesti isoja pörssiyrityksiä. Pörssiyhtiöissä viestinnän koulutusta tarvitsevat varsinkin liikkeenjohto, projektipäälliköt sekä yksiköiden vetäjät. 

Taloudellisesti turbulentteina aikoina yritysten johto on lujilla. Asiakkuuksien hoidon ja bisneksen pyörittämisen ohella vaaditaan aikaa kommunikointiin työntekijöiden kanssa toimintaympäristön muutoksista ja niihin liittyvistä peloista. Siinä työssä vaaditaan viestintätaitoja. 

– Pk-yritykset, jotka eivät ole saaneet ulkopuolista rahaa toiminnan kehittämiseen laittavat tällä hetkellä kaikki paukut tuotekehitykseen, vaikka niiden olisi nimenomaan hyödyllistä satsata viestintään, Uhrman sanoo. 

– Suomessa viestintä nähdään helposti tiedottamistoimintona, vaikka kysymys on koko yrityksen kommunikaatiokulttuurista ja sen rakentamisesta. 

Kolmannen polven yrittäjä 

Yrityksen perustaminen taloudellisesti vaikeana aikana ei ole pelottanut Uhrmania. 

– Olen yrittäjä jo kolmannessa sukupolvessa: Kun on nähnyt kertaalleen sekä 1970-luvun että 1990-luvun alun laman, se antaa perspektiiviä nykytilanteeseen. Oma suhtautumiseni on se, että asioilla on tapana järjestyä, vaikka välillä näyttääkin ankealta.

Uhrmanin mielestä hankalin tilanne on tällä hetkellä niillä, jotka vailla yrittäjätaustaa joutuvat irtisanomisen jälkeen aloittamaan pakon sanelemana pienyrittäjänä. 

– Tässä tilanteessa yrittäjiksi joutuvat näkevät tilanteen helposti hyvinkin lohduttomana. Vaikeina aikoina vanhat kontaktit ja puskaradio auttavat eteenpäin. 

– Monen aloittelevan pienyrittäjän ongelma on liiallinen nojaaminen omaan substanssiosaamiseen. Asiaosaamisen lisäksi yrittäjällä täytyy olla innostus itse bisnekseen, sen logiikkaan ja kehittämiseen. Erikoisosaamista on helpompi myydä kuin yleistä ammattitaitoa. Oman liiketoiminnan kehittäminen on menestymisen kannalta aivan välttämätöntä. 

Maailman hitain kansa hidastaa 

Pro-Stories on esimerkki uudenlaisesta yrityksestä, jossa yritys rakentuu yhden tai useamman asiantuntijan ympärille. Lisävoimia otetaan mukaan toimintaan aina tarpeen mukaan. Tällaisella yrityksellä ei välttämättä ole edes yhteisiä toimitiloja, joiden ylläpito tulee kalliiksi. 

Suomessa nyt vallalla oleva talouspessimismi on huono pohja yrittämiseen kannustamiselle. Myös asenteissa työntekoon on Uhrmanin mielestä korjaamisen varaa. 

Työnsä puolesta yrittäjä näkee työkulttuureja myös muissa maissa. Äskettäin tehdyllä Etelä-Amerikan matkalla Uhrmann oli riemastuttanut kuulijoita kertomalla, että Suomessa on vallalla sellainen asia kuin hidastamisen trendi: 

– Reaktio kertomaani oli melkoinen naurunrähäkkä – Jos maailman hitain kansa hidastaa entisestään, niin on teillä siinä varsinainen strategia lamasta selviämiseen! 

Teksti: Monika Winqvist 
Kuva: Pro-Stories Oy

Lue lisää:
Pro-Stories Oy

{{errorMessage}}

Avainsanat

Blogi