110 vuotta takana – ja edessä

110 vuotta takana – ja edessä

21.4.2015

Moottoripyörät, mönkijät ja veneet houkuttelevat työntekijöitä Otto Brandt -konserniin, mutta johto ei laske sen varaan. He pyrkivät huolehtimaan työntekijöistä tavalla, josta huokuu 110-vuotiaan perheyrityksen vastuuntunto.

Otto Brandt -konsernin logossa on moottoripyörä ja sen selässä yrityksen perustajan poika, joka menestyi niin kilpa-ajajana kuin toimitusjohtajanakin. Nyt ohjaimissa on viidennen polven Stefanie Brandt-Tallqvist ja alla yhä useammin moottorikelkka tai vene.

– Konsernissakin muut ajoneuvot ovat tulleet moottoripyörien rinnalle, hän sanoo. Samalla yritys on kasvanut vapaa-ajan ajoneuvojen maahantuojasta ja myyjästä myös veneiden valmistajaksi, ja tilaa on seuraavallekin tukijalalle.

– Aiomme olla kotimainen ja vakavarainen perheyritys myös seuraavat 110 vuotta.

Uusi sukupolvi hallitusti töihin

28-vuotiaan Stefanien isä, 69-vuotias Stefan Brandt, luopui konsernijohtajan pestistä jokunen vuosi sitten, mutta toimii yhä konsernin hallituksen puheenjohtajana. Tytär keskittyy muun muassa markkinointiin ja työhyvinvoinnin projekteihin ja toimii lisäksi jokaisen tytäryrityksen hallituksessa.

– On hyvä nähdä kaikki osat tästä työstä ennen kuin nousen isäni tuolille, Stefanie Brandt-Tallqvist selittää. Samalla periaatteella hän on pureutunut työntekijöiden eläköitymiseen yhdessä talous- ja henkilöstöpäällikkö Paula Parviaisen kanssa. He ovat pyrkineet varmistamaan, että eläkkeelle jäävien rinnalla kasvaa seuraajia, joille hiljaista tietoa voi siirtää. Ja tietoa riittää.

– Moni on aloittanut yli 40 vuotta sitten ja jatkanut töitään 68-vuotiaaksi, Parviainen kertoo. Hän pitää tärkeänä, että eläkkeelle jäämisestä keskustellaan ajoissa ja avoimesti.

– Aina voi muuttaa mieltään, jos haluaakin lähteä sovittua aiemmin tai myöhemmin.

Hyvä ilmapiiri kestää murroksen

Hiljaisen tiedon siirtäminen vaatii voimavaroja, joita vähittäiskaupan murros ei liiemmin tarjoa.

– Yrityksen aikana on ollut kaksi maailmansotaa, öljykriisi ja muutama lama. Kriisejä tulee ja menee, Brandt-Tallqvist kuittaa.

Hän myöntää kuitenkin, että yrityksen liikevaihto on laskenut runsaan neljänneksen vuoden 2007 huipusta ja henkilöstöäkin on jouduttu vähentämään. Nyt liikevaihto on 85 miljoonan euron kieppeillä, ja työntekijöitä noin 180.

Brandt-Tallqvist uskoo, että rehellinen viestintä on auttanut ihmisiä ymmärtämään irtisanomisten välttämättömyyden. Hän pitää hyvän hengen merkkinä muun muassa sitä, että irtisanotut tulevat mielellään keikkatöihin messuille tai muuten vain tervehtimään.

Ei pelkkä työ vaan elämäntapa

Parviaisen mukaan työntekijät viihtyvät Otto Brandt -konsernissa erittäin hyvin, mikä näkyy muun muassa hyvinä arvosanoina työhyvinvoinnin mittauksissa sekä vähäisinä poissaoloina.

– Suurimmalle osalle tämä ei ole vain työ vaan elämäntapa, Parviainen arvelee.

Otto Brandt -konsernissa on muun muassa motocrossissa ja jäärata-ajossa menestyneitä kilpa-ajajia sekä innokkaita moottoriurheilun harrastajia.

Parviainen uskoo työntekijöiden arvostavan alan ohella myös perheyrityksen tunnelmaa ja aitoa välittämistä. Hän itse tuli konserniin kymmenen vuotta sitten kansainvälisestä pörssiyrityksestä.

– Oleellisin ero on varmasti omistajan läsnäolo. Omistaja tietää kaikesta, mitä on tekeillä, ja saan hetkessä omistajan näkemyksen tai päätöksen asioihin. Se on sellaista yhdessä oloa, perheen mukana elämistä. Olen tykännyt ihan hirveästi, Parviainen sanoo.

Hän kertoo, että konsernissa on myös helppo käynnistää monenlaisia työhyvinvoinnin kehityshankkeita, laihdutuskilpailusta alkaen.

Teksti: Marianna Salin
Kuvat: Piia Arnould

Lue lisää työkykyjohtamisesta
Otto Brandt -konserni

{{errorMessage}}

Avainsanat

Blogi