Hakutulokset

Ei tuloksia haulle "{{searchTerm}}"

Suurin juttu oli yrityksen johtamis- ja ihmiskäsityksen kirkastaminen. Fokusoimme ihmisiin, ensisijaisesti toimistomme omiin työntekijöihin, kertoo Nordic Henkilöstöpalveluiden operatiivinen johtaja Jukka Lankinen.
Suurin juttu oli yrityksen johtamis- ja ihmiskäsityksen kirkastaminen. Fokusoimme ihmisiin, ensisijaisesti toimistomme omiin työntekijöihin, kertoo Nordic Henkilöstöpalveluiden operatiivinen johtaja Jukka Lankinen.

Ilmapiiri vaikuttaa tulokseen

10.8.2016

Rekrytointipalveluyritys Nordic Henkilöstöpalvelut Oy:n liikevaihto on 20 prosentin kasvussa. Vain puolitoista vuotta sitten yrityksessä pidettiin kriisipalaveri tappiovuosien tähden. Tuulta purjeisiin saatiin työhyvinvointia parantavista toimista.

Nordic Henkilöstöpalvelut Oy lupaa etsiä työlle sopivimmat tekijät. Näin käykin lähes aina, sillä 99 prosenttia yritysasiakkaista suosittelee Nordic Henkilöstöpalveluita eteenpäin. Toinen puoli asiasta ovat tyytyväiset henkilöasiakkaat eli Nordic Henkilöstöpalveluiden kautta yrityksiin rekrytoiduit työntekijät, joista 96 prosenttia suosittelee Nordic Henkilöstöpalveluita työnantajana.

– Meillä on kahdet asiakkaat: yritys- ja henkilöasiakkaat. Menestyksemme perustuu näiden molempien hyvään laatuun ja tyytyväisyyteen sekä nopeaan palveluun. Panostamme koko ajan molempiin asiakasryhmiimme, mikä näkyy myös asiakastutkimustuloksissa, kertoo Nordic Henkilöstöpalveluiden operatiivinen johtaja Jukka Lankinen.

Nordic Henkilöstöpalvelut toimii valtakunnallisesti, ja sen pääkonttori on Tampereella. Yrityksen toimipisteissä työskentelee noin 20 omaa työntekijää myynnissä ja markkinoinnissa, HR:ssä, tutkimus- ja koulutuspuolella sekä hallinnossa. Henkilöstövuokrausreservissä on noin 44 000 eri alojen ammattilaista.

– Yrityksemme perustettiin vuonna 2003 alun perin siivousalan ja rakennusteollisuuden tarpeisiin. Näiden lisäksi palvelemme kiinteistöalaa ja yhä enenevässä määrin teollisuuden tarpeita.

Tappioputki katkaistiin

Pitkälle matkalle mahtuu aina myös karikkoja. Pari vuotta sitten Nordic Henkilöstöpalvelut oli aallonpohjassa. Vuoden 2015 alussa yrityksessä pidettiin strategiapalaveri. Yritys oli tuottanut operatiivisesti tappiota noin kolme vuotta. Myös työhyvinvoinnin suhteen oli toivomisen varaa.

– Tämä on perheyritys, ja yrityksen isä pyysi silloin minua ottamaan vetovastuun operatiivisena johtajana. Olin jo työskennellyt yrityksessä viitisen vuotta, viimeksi kehitysjohtajana, Lankinen kertoo.

Lankinen otti uuden pestin vastaan, ja johto kokosi kovat tavoitteet.
– Ensimmäisen vuoden tavoite oli saada yritys tuottamaan operatiivisesti plussaa, ja tässä onnistuimme. Tälle vuodelle tavoitteeksi asetettiin liikevaihdon 20 prosentin kasvu, joka näyttää toteutuvan. Kolmas tavoite oli vaikuttaa työskentelyilmapiiriin myönteisesti.

Osallistaminen motivoi ja sitouttaa

– Suurin juttu oli yrityksen johtamis- ja ihmiskäsityksen kirkastaminen. Fokusoimme ihmisiin, ensisijaisesti toimistomme omiin työntekijöihin, mikä ulottuu myös henkilöasiakkaisiimme.

Jukka Lankisen vinkit:
Näin parannat ilmapiiriä ja tulosta
1. Matala organisaatio.
2. Koko henkilökunnan osallistaminen, yhteinen päätöksenteko ja vastuunotto.
3. Asiakkaan aito kuunteleminen ja ymmärtäminen.

Lankinen korostaa jokaisen kuulemista yksilönä sekä osallistamista.
– Kirkastimme toimistotyöntekijöidemme toimenkuvia ja rajasimme niitä heitä kuunnellen. Otamme jokaisen mukaan päätöksentekoon ja kannustamme vastuunottoon. Esimerkiksi uusia työntekijöitä toimistolle rekrytoidessa koko paikallinen tiimi on mukana. Henkilörekrytoinneilla on työviihtyvyyteen niin suuri merkitys, että kaikkien on hyvä saada vaikuttaa asiaan. Tämä myös sitouttaa. Kun työkaverit on porukalla valittu, omista valinnoista kannetaan vastuuta.

Osallistaminen ja yhdessä tekemisen kulttuuri ovat Lankisen mukaan merkittävimmät työviihtyvyyteen ja uuteen menestykseen vaikuttaneet tekijät.
– Positiiviset työntekijät saavat enemmän aikaiseksi ja ovat motivoituneempia sekä sitoutuneempia yhteisen asian eteen. Yhdessä tekemisessä on valtava voima. Meillä ei ole kuppikuntia, vaan jokainen haluaa auttaa toisia, vaikka itselläkin olisi kiire. Ja kun me viihdymme keskenämme, se näkyy asiakkaalle asti.

Toinen työkulttuurissa tapahtunut muutos on asiakkaiden entistäkin parempi kuuleminen.
– Muodostamme aktiivisesti luottamusta ja kumppanuutta. Asiakkaasta ja hänen maailmastaan pitää olla aidosti kiinnostunut. Jos emme ymmärrä asiakasta, emme voi häntä auttaakaan, ja meidän tehtävämme on nimenomaan auttaa.

Lopuksi saamme Lankiselta myönteisen ennusteen maamme talouden tilasta:
– Henkilöstövuokrausyritykset ovat erinomainen talouden mittari. Kun nousukausi alkaa, uutta työvoimaa hankitaan ensimmäisenä meiltä. Jos alamme yrityksillä menee hyvin, taloudella on alkanut mennä hyvin, ja nyt on hiljaisempien aikojen jälkeen juuri näin.

Nordic Henkilöstöpalvelut Oy

  • Vuonna 2003 perustettu perheyritys.
  • Rekrytointipalvelut, henkilöstövuokrauspalvelut, soveltuvuusarvioinnit, henkilöstöhallinnon ulkoistukset, työvoimavalmennus.
  • Uutuutena ePulssi: sähköinen työkalu, jonka avulla mitataan viikkotasolla työntekijöiden työhyvinvointia, työmotivaatiota tai työnhaun etenemistä.
  • Henkilöstömäärä n. 20. 
  • Työllisti viime vuonna 700 henkilöä.
  • Henkilöstöpankissa noin 44 000 eri alojen ammattilaista.
  • Liikevaihtoennuste (2016) 6 milj. euroa. 
  • www.nordic.fi

Teksti: Irma Capiten
Kuva: Tommi Turunen

{{errorMessage}}

Avainsanat

Blogi