- Suomalaisyrityksissä tekeminen keskittyy prosessien hoitamiseen ja datan tulkitsemiseen, vaikka pitäisi hakea uusia näkökulmia ja katsoa maailmaa eteenpäin, toteaa Mainostoimisto Bob the Robotin toimitusjohtaja Miska Rajasuo.
- Suomalaisyrityksissä tekeminen keskittyy prosessien hoitamiseen ja datan tulkitsemiseen, vaikka pitäisi hakea uusia näkökulmia ja katsoa maailmaa eteenpäin, toteaa Mainostoimisto Bob the Robotin toimitusjohtaja Miska Rajasuo.

Tyytymättömyys ruokkii luovuutta

25.10.2016

Mainostoimisto Bob the Robotin toimitusjohtaja Miska Rajasuo uskoo luovuuteen. Hän kannustaa yrityksiä katsomaan maailmaa laajemmin kuin pelkkien raporttien ja diagrammien valossa.

Luovuus ei ole mainostoimiston, vimmaisen kirjailijan tai korpiateljeessaan inspiroituvan taiteilijan yksinoikeus. Luovuudessa on kyse yritysten suurimmasta yksittäisestä menestyksen voimavarasta, joka kannustaa etsimään uutta, kokeilemaan ja myös epäonnistumaan.

Mainostoimisto Bob the Robotin toimitusjohtaja Miska Rajasuo kannustaa yrityksiä muuttamaan tyyliään. Mainostoimiston oma menestystarina on vakuuttava esimerkki.

– Suomalaisyrityksissä on paljon kehitys- ja innovaatiojohtajia, mutta ei juurikaan luovia johtajia. Tekeminen keskittyy prosessien hoitamiseen ja datan tulkitsemiseen, vaikka pitäisi hakea uusia näkökulmia ja katsoa maailmaa eteenpäin. Tämä vaatii sitä, että organisaatiossa suvaitaan epäonnistumisia ja kannustetaan tottelemattomuuteen, Rajasuo täräyttää.

Esimerkkinä pelottomuudesta ja arvopohjaisesta yritystoiminnasta toimii perinteikkään Finlaysonin lanseeraama Tom of Finland -tekstiilimallisto, joka synnytti sekä kritiikkiä että kiinnostusta vuonna 1820 perustetun yrityksen tuotteisiin. Se myös tuplasi myynnin.

Rajasuo uskoo vastaavanlaisen ajattelutavan hyödyntämisen olevan mahdollista kaikilla toimialoilla ja kaikenkokoisissa yrityksissä.

Korkean profiilin kampanjoita

Neljätoista vuotta sitten alkunsa saanut mainostoimisto Bob Helsinki herätti jo perustamishetkenään kohua, sillä sen perustajat kävelivät ulos eräistä Suomen suurimmista mainostoimistoista. Tähän liittyviä huhuja hyödynnettiin estottomasti. Alalla aavisteltiin, että jotakin uutta oli tapahtumassa.

Bob Helsinki suunnitteli monia korkean profiilin mainoskampanjoita. Niistä mieleen ovat jääneet esimerkiksi Saarioisten ”Äitien tekemää ruokaa”, Sauli Niinistön presidentinvaalikampanja 2006 sekä kannanotot Korkeasaaren paviaanien pelastamisen puolesta. Menestystä siivittivät Cannes Lions International Advertising Festivalin pronssinen leijona sekä useat AdProfit- ja Effie-kampanjapalkinnot.

Maaliskuussa 2013 Bob Helsinki ja Robot Creative Agency yhdistyivät Bob the Robotiksi. Uusi yritys ponnisti nopeasti digitaalisten markkinointitoimistojen kärkeen.

Kannanottoja ja yrityskuolemia

Puhuttaessa yhtiön menestyksestä ja sen liikkeellepanevasta voimasta Rajasuo muistelee keskusteluaan Bob the Robotin entisen ja Finlaysonin nykyisen toimitusjohtajan Jukka Kurttilan kanssa. Kiteytetysti tekemisen motiivit ovat aina liittyneet tyytymättömyyteen, josta Kurttila käytti painokkaampaa, v-alkuista termiä.

– Kun joku asia ei toimi, se korjataan. Voimavarana käytetään luovuutta ja ketteryyttä, joka on ollut yrityksen dna:ssa alusta lähtien. Bobilaisuudesta on muodostunut tietynlainen ideologia, Rajasuo täydentää.

Konservatiivisen mainosalan muuttaminen ei ole tapahtunut kivuttomasti. Matkan varrella Bobin muodostaneen yhteisön suojissa on syntynyt kahdeksan uutta yritystä, joista neljä on enää hengissä.

– Ilman luovuutta ja pelottomuutta Bobia ei olisi enää olemassa. Voimakas orgaaninen kasvu on vaikeaa, joten pyrimme katsomaan tulevaisuuteen ja kehittämään uusia kasvualueita. Siitä on kysymys esimerkiksi videotuotantoon keskittyvän Bob the Robot Picturesin perustamisessa, Rajasuo kertoo.

Bob the Robotin toimitusjohtaja Miska Rajasuo kertoo yhtiön kasvusta sekä luovuudesta yritystoiminnassa Varmasti-tilaisuudessa Helsingissä tiistaina 25. lokakuuta. Tutustu Varman asiakastapahtumiin.

Teksti: Ari Rytsy
Kuva: Junnu Lusa

{{errorMessage}}

Avainsanat

Blogi