Kalenteriin vapaa-aikaa!
– Isotkin tavoitteet voi saavuttaa monilla pienillä askelilla, Petra Kaukoranta muistuttaa.
– Isotkin tavoitteet voi saavuttaa monilla pienillä askelilla, Petra Kaukoranta muistuttaa.
Nina Keränen suosittelee, että yrittäjä organisoi työnsä mahdollisimman järkevästi. Välillä pitää turvata oma keskittymisrauha.
Nina Keränen suosittelee, että yrittäjä organisoi työnsä mahdollisimman järkevästi. Välillä pitää turvata oma keskittymisrauha.

Kalenteriin vapaa-aikaa!

13.6.2017

Pitkää päivää tekevän yrittäjän on tärkeää huolehtia jaksamisestaan. Kurssia kannattaa tarkistaa jo ennen kuin on pakko pysähtyä.

Harva yrittäjä työskentelee vain kahdeksasta neljään. Töitä on tehtävä, kun niitä on. Toisaalta moni yrittäjä tuntee olevansa unelma-ammatissaan. Päivät voivat venyä melkeinpä huomaamatta. Työhyvinvointivalmentaja, kauppatieteiden maisteri ja fysioterapeutti Petra Kaukoranta Relaxion Oy:sta muistuttaa, että mieluisakin työ kuormittaa liikaa, jos sitä on ylenpalttisesti.

Samaa mieltä on Varman alueellinen työkykyjohtamisen asiantuntija Nina Keränen HR Partner Oy:sta. Yrittäjänaisilla on asiasta myös omakohtaista kokemusta; he korostavat, että on tärkeää kuunnella itseään ja omaa kehoaan. 

– Hälyttäviä merkkejä ovat esimerkiksi unettomuus, sydämentykytykset, lisääntynyt hikoilu, verenpaineen nousu ja lihominen tai laihtuminen lyhyessä ajassa.

Työuupumuksesta viestii usein myös tuntemus, että työpäivän jälkeen ei jaksa tehdä mitään – tai se, että on väsynyt jo aamulla, Kaukoranta kertoo.

Kaikkeen ei tarvitse reagoida heti

Nina Keräsen mielestä karikoita kannattaa välttää esimerkiksi pyrkimällä organisoimaan työnsä mahdollisimman järkevästi:

– Nykyinen työelämä on täynnä keskeytyksiä. Kun teen itse vaikkapa jotain projektia, niin keskityn vain siihen, enkä vastaa puhelimeen tai vilkuile meilejä. Maailma ei kaadu, jos olen pari tuntia tavoittamattomissa.

Mutta miten välttää ylikuormitusta, jos asiakkaat tarjoavat koko ajan lisää töitä? Yrittäjähän ei voi oikein sanoa ei, vaikka kalenteri olisi jo entuudestaan ihan täynnä.

– Kannattaa opetella sanomaan vaikka, että kalenterissa olisi hyvin tilaa silloin ja silloin, kävisikö se? Mikäli homma ei käy, niin sitten asiaa on harkittava uudelleen, Kaukoranta miettii.

Älä tingi yöunista

Kalenteriin on hyvä merkitä myös riittävästi vapaa-aikaa palautumista varten.

– Olen esimerkiksi itse mökillä aina perjantai-illan ja lauantain enkä tee silloin mitään työhön liittyvää, Keränen kertoo. Ja kun yrittäjä nukkuu, niin se on kuin laittaisi rahaa pankkiin.

– Hyvillä yöunilla on aivan keskeinen rooli palautumisessa. Ihmisten luontainen unentarve vaihtelee, mutta monilla se on aikuisenakin 8-10 tuntia vuorokaudessa, Kaukoranta huomauttaa.

Taukoja työpäivään

Myös työpäivän keskelle kannattaa järjestää pieniä palautumistuokioita.

– Päiväunetkin ovat hyvät, jos ne saa rajoitettua maksimissaan 15 minuuttiin, niin että ne eivät häiritse yöunia, Kaukoranta mainitsee.

Tauosta ei oikein käy esimerkiksi piipahtaminen Facebookissa.

– Sosiaalinen media tarjoaa aivoille ennemminkin ärsykkeitä kuin lepoa. Paremmin aivot palautuvat, kun laittaa läppärin kiinni ja suuntaa ajatuksensa johonkin aivan muualle tai vielä parempaa: lähtee ulos kävelylenkille.

Rytmiä ruokailuun

Yrittäjille on tyypillistä, että syödään, kun ehditään.

– Jaksamisen kannalta säännöllinen ateriarytmitys on tärkeää, samoin se, että ruoka on terveellistä, tutun lautasmallin mukaista. Työpöydällä kannattaa pitää myös vaikkapa vesipulloa. Näin päivän mittaan tulee juotuakin riittävästi, Kaukoranta vinkkaa.

Liikuntakin on tarpeen, mutta sen merkitystä ei kannata korostaa liikaa.

– Itse huomasin aikoinani, että kun kävin ylikierroksilla, niin kova lenkki aamutuimaan jopa pahensi asiaa. Tässäkin on tärkeää kuunnella tuntemuksiaan. Kannattaa myös ehdottomasti valita sellainen liikuntalaji, joka tuntuu itselle mieluisalta.

Mikä on tärkeintä?

Sitten tulevat vielä muun muassa perhe ja ystävät.

– Itselleni ratkaiseva sysäys oli se, kun vanhin tyttäreni sanoi, että äiti, vaikka olet kotona, niin sä et ole oikeasti kotona. Huomasin, että ajattelin tosiaan kotonakin aivan liikaa työasioita. Päätin, että järjestän yrittäjyyteni uudella tavalla, Petra Kaukoranta kertoo.

Hän muistuttaa myös, että itselleen kannattaa olla armollinen:

– Isotkin tavoitteet voi saavuttaa monilla pienillä askelilla. Jos muutat vaikkapa vain yhden asian, niin pääset jo mukavasti eteenpäin.

Viisi vinkkiä jaksamiseen

  • Organisoi työpäiväsi järkevästi.
  • Järjestä aikaa myös palautumiselle ja vapaa-ajalle.
  • Nuku riittävästi.
  • Muista hyvä ravinto ja liikunta.
  • Panosta perheeseen ja ystäviin.

Petra Kaukoranta puhui teemasta Varmasti jaksan yrittäjänä -tilaisuudessa Turussa toukokuun lopulla. Katso video

Osallistu Varmasti aamiaiswebinaareihin! Tutustu tuleviin tapahtumiin

Teksti: Matti Välimäki
Kuvat: Jussi Vierimaa

{{errorMessage}}

Avainsanat

Blogi