Melkein 50 vuoden ura autotehtaalla

12.06.2017
työelämä
työkykyjohtaminen
Artikkeli

Sekä konkareita että nuoria tarvitaan, toteaa Uudenkaupungin autotehtaalta mittavan uran jälkeen eläkkeelle jäävä Markku Nurmi. Tehdas rekrytoi uusia tekijöitä Autotehtaan sankarit -kampanjalla.

Vuonna 1970 Markku Nurmi tuli töihin Uudenkaupungin autotehtaalle ja on nyt alkukesästä jäämässä eläkkeelle. Viimeiset vuodet korihitsaamon kunnossapidon alue-esimiehenä toiminut Nurmi on näin pitkän työuran ja yhden työnantajan töissä tehneenä harvinainen yhdistelmä.

Työt Nurmi aloitti sähkömiehenä. Sitä seurasivat vuodesta 1976 alkaen työt etumiehenä. Työnjohtajana Nurmi oli vuodesta 1978.

Ensimmäinen robotti

47 työvuotensa aikana Nurmi on ehtinyt nähdä autotehtaalla monia jännittäviä hetkiä. Yksi tällainen oli, kun ensimmäinen robotti otettiin käyttöön 1983. Niitä on tullut lisää ja Nurmen jäädessä eläkkeelle robotteja on jo 500.

– Robotit ovat kehittyneet ja ne tekevät nykyisin hyvin monenlaisia tehtäviä, Nurmi kuvaa. Sattumalta tehtaalla poikkeava voi huomata, kuinka auton kokoamisen alkuosa on paljon robottien vastuulla. Mitä pidemmällä mennään, sitä enemmän työ on ihmisten toimintaa.

Autoteollisuus on kokonaisuus, jossa logistiikka, teknologiset järjestelmät ja tiimeissä työskenteleminen ovat yhtä.

– Autojen teknologia muuttuu koko ajan. Se on ehkä suurin muutos näiden vuosikymmenien aikana. Siitä voi olla ylpeä ja sen havaitseminen on opettanut eniten. Tehdas toimii osittain kolmessa vuorossa, jatkossa neljässä vuorossa, eli 24/7.

Tehtaalla robotit tekevät aikaisempaa laajempia kokonaisuuksia, mutta ihmisten tekemä työ tehtaan lattialla autojen kokoonpanossa on myös muuttunut.

Useita automalleja

– Tiedon ja taidon yhdistelmä on kasvanut vuosikymmenien aikana. Olen ollut tehtaalla töissä melkein sen alusta asti, ja haastavia ovat olleet nimenomaan monipuoliset työtehtävät.

Teknologian kehityksen lisäksi jatkuvaa muutosta ovat olleet eri automallit, joiden parissa Nurmikin on tehnyt työtä. Tietysti hän on ajanut privaatisti myös oman autotehtaan autoilla.

– Siviilissä olen ajanut moniakin ensimmäisiä Saab-malleja, joita Uudessakaupungissa valmistettiin. Sitten, kun aloimme valmistaa Porscheja tai Mercedeksiä, niin ne kävivät jo minun kukkarolle liian kalliiksi.

Monenlaisia taustoja

Tehtaaseen ollaan rekrytoimassa 2000 uutta työntekijää, koska uutta väkeä tarvitaan Daimlerin eli Mercedeksen sopimusvalmistajan tilauksiin. Rekrytointikampanja nimeltään Autotehtaan sankarit sai mediassakin poikkeuksellista huomiota kevään aikana.

Kampanjan suuruuden lisäksi huomion taustalla on autontekijät vahvana merkkinä pitkästä taantumasta toipuvassa maassa. Autonvalmistus työllistää runsaasti suomalaisia ja myös ulkomaalaisia. Näyttävä kampanja on tehnyt tehtävänsä: Nurmen mukaan jo alkuvaiheessa on tullut runsaasti hakemuksia.

Uudenkaupungin autotehdas (Valmet Automotive)

Perustettiin 1968 Saab-Valmet – nimisenä.

Yli 40 vuoden aikana autoja valmistunut yli 1,1 miljoonaa, joista Saabeja yli 738 135. Porscheja 227 890 kappaletta.

Tuotannossa: Mercedes-Benz A-sarja (2013-) ja Mercedes-Benz GLC (2017-).

 Tehtaan lattialla on perinteisesti työskennellyt niin monia eri kansallisuuksia, että konkarityöntekijän on vaikea pysyä laskuissa. Entä eri murrealueilta tulevat uudet suomalaistyöntekijät?

– Eri murrealueilta on tullut työntekijöitä vuosikymmenet. Toki tästä meidän omasta Uudenkaupungin paikallismurteesta on monen vaikea saada selvää. Tuotantolaitoksen kunnossapidossa käytetään suomea ja englantia.

– Konkarit ja nuoret luovat yhteispelin, konkarit rauhoittavat ja antavat näkökulmaa. Nuoret ovat kielitaitoisia ja osaavat internetin ja mobiilin. Yksi konkareista juuri kehui nuoria tulkkina saksalaiselle kouluttajalle, Valmet Automotiven HR-johtaja Tomi Salo sanoo.

Varma on tukemassa autotehtaan kasvua ja miettimässä johdon ja esimiesten kanssa erilaisia vaikutuksia työhön ja toimintatapoihin.

– Sekä nuoret että konkarit ovat autotehtaan sankareita. Autotehtaan sankaruus merkitsee myös sitä, että konkarit ovat tärkeässä roolissa nuorten tukena ja asenteissa laajemminkin, Varman asiakkuuspäällikkö Tero Virtanen perustelee.

Markku Nurmen neuvoja tehtaalle tuleville

  • Suhtaudu töihin vakavasti, mutta älä totisesti.
  • Ota muut huomioon.
  • Ongelmat kannattaa nähdä haasteena.
  • Tutustu tehtaan ja kaupungin harrastusmahdollisuksiin.

Kuvat: Jussi Vierimaa 
Teksti: Tiina Huokuna

(function (w, d, s, l, i) { w[l] = w[l] || []; w[l].push({ 'gtm.start': new Date().getTime(), event: 'gtm.js' }); var f = d.getElementsByTagName(s)[0], j = d.createElement(s), dl = l != 'dataLayer' ? '&l=' + l : ''; j.async = true; j.src = '//www.googletagmanager.com/gtm.js?id=' + i + dl; f.parentNode.insertBefore(j, f); })(window, document, 'script', 'dataLayer', 'GTM-MJL5CR'); (function(w, t, f) { var s='script',o='_giosg',h='https://service.giosg.com',e,n;e=t.createElement(s);e.async=1;e.src=h+'/live/'; w[o]=w[o]||function() {(w[o]._e=w[o]._e||[]).push(arguments)} ;w[o]._c=f;w[o]._h=h;n=t.getElementsByTagName(s)[0];n.parentNode.insertBefore(e,n); })(window,document,3860); (function(h,o,t,j,a,r){ h.hj=h.hj||function(){(h.hj.q=h.hj.q||[]).push(arguments)}; h._hjSettings={hjid:928553,hjsv:6}; a=o.getElementsByTagName('head')[0]; r=o.createElement('script');r.async=1; r.src=t+h._hjSettings.hjid+j+h._hjSettings.hjsv; a.appendChild(r); })(window,document,'https://static.hotjar.com/c/hotjar-','.js?sv='); var _vwo_code = (function () { var account_id = 65925, settings_tolerance = 2000, library_tolerance = 2500, use_existing_jquery = false, // DO NOT EDIT BELOW THIS LINE f = false, d = document; return { use_existing_jquery: function () { return use_existing_jquery; }, library_tolerance: function () { return library_tolerance; }, finish: function () { if (!f) { f = true; var a = d.getElementById('_vis_opt_path_hides'); if (a) a.parentNode.removeChild(a); } }, finished: function () { return f; }, load: function (a) { var b = d.createElement('script'); b.src = a; b.type = 'text/javascript'; b.innerText; b.onerror = function () { _vwo_code.finish(); }; d.getElementsByTagName('head')[0].appendChild(b); }, init: function () { settings_timer = setTimeout('_vwo_code.finish()', settings_tolerance); var a = d.createElement('style'), b = 'body{opacity:0 !important;filter:alpha(opacity=0) !important;background:none !important;}', h = d.getElementsByTagName('head')[0]; a.setAttribute('id', '_vis_opt_path_hides'); a.setAttribute('type', 'text/css'); if (a.styleSheet) a.styleSheet.cssText = b; else a.appendChild(d.createTextNode(b)); h.appendChild(a); this.load('//dev.visualwebsiteoptimizer.com/j.php?a=' + account_id + '&u=' + encodeURIComponent(d.URL) + '&r=' + Math.random()); return settings_timer; } }; }()); _vwo_settings_timer = _vwo_code.init(); var _paq = _paq || []; /* tracker methods like "setCustomDimension" should be called before "trackPageView" */ _paq.push(["setCookieDomain", "*.varma.fi"]); _paq.push(["setDomains", ["*.varma.fi"]]); _paq.push(['trackPageView']); _paq.push(['enableLinkTracking']); (function() { var u="//piwik.varma.fi/piwik/"; _paq.push(['setTrackerUrl', u+'piwik.php']); _paq.push(['setSiteId', '1']); var d=document, g=d.createElement('script'), s=d.getElementsByTagName('script')[0]; g.type='text/javascript'; g.async=true; g.defer=true; g.src=u+'piwik.js'; s.parentNode.insertBefore(g,s); })();