Hakutulokset

Ei tuloksia haulle "{{searchTerm}}"

Työterveyshuolto perustuu tarpeisiin – mutta kenen?

22.6.2015

Työterveyshuollon toiminnan pitäisi perustua työpaikan tarpeiden arviointiin, mutta tarpeiden arviointivälineet ja asiakasyhteistyön toimintamallit eivät välttämättä toimi, toteaa Varman asiantuntijalääkäri Tanja Rokkanen tuoreessa väitöskirjassaan. Hän on konsultoinut Varman asiakasyrityksiä työterveyshuollon tarpeiden täsmentämisestä neljä vuotta ja väitellyt aiheesta toukokuussa Tampereen yliopistolla.

Työterveyshuollon laaja-alainen toiminta ja sovittaminen asiakasorganisaatioiden toimintaan eivät välttämättä onnistu, vaikka työterveysyksiköllä on halu kehittää toimintaansa asiakkaiden tarpeista lähtien.

– Ensimmäinen kompastuskivi on työterveyshuollon käyttämä tarpeen käsite, joka on vaikea ja epäselvä. Tarpeesta puhuttaessa voidaan tarkoittaa ”varsinaista tarvetta”, palveluiden tarvetta tai resurssien tarvetta, kertoo Rokkanen.

Työterveyshuollon tarve-käsite ei myöskään kohtele työpaikka-asiakkaan ja työterveyshuollon näkökulmia tasavertaisesti. Hämärä käsite ei anna selkeitä suuntaviivoja sille, mistä työpaikan ja työterveyshuollon toimijoiden pitäisi yhteistyötilanteissaan keskustella.

– Tutkimus ja käytännön työ yritysten kanssa ovat osoittaneet, että yritykset tarkastelevat työterveyshuoltoa yleensä kustannusten näkökulmasta tai ovat epämääräisesti tyytymättömiä saamaansa palveluun, kertoo Rokkanen. Työterveyshuollon palveluita tarjoavat yritykset puolestaan keskittyvät omaan palveluvalikoimaansa. Kustannusten tai palveluvalikoiman sijaan keskiössä tulisi olla kunkin yrityksen tarpeet ja yrityksen tulisi johtaa työterveyshuoltoa ja sen ostamista omista tarpeistaan lähtien.

Terveys-, sairaus- tai riskilähtöisen näkökulman perusteella työterveyshuollon on vaikea tuottaa sellaista tietoa, joka tukisi työpaikkoja ongelmien ratkaisemisessa ja työpaikan oman toiminnan kehittämisessä. Vaikeudet korostuvat erityisesti psykososiaalisten ongelmien ratkaisemisessa.

Työterveyshuollolle kertyy paljon tietoa, mutta sitä ei pystytä kunnolla hyödyntämään yhteistyötilanteissa ja työpaikkatasoisessa toiminnassa. Näin ollen työpaikka ei saa tukea ongelmien ratkaisemiseen, kun keskiössä eivät ole työntekoa selkeyttävät ratkaisut.

Rokkasen väitös

Kuva perustuu Tanja Rokkasen väitöstutkimuksessa Työterveyshuollon ja työpaikan yhteistyö työpaikan tarpeiden arvioinnissa (2015) olevaan kuvaukseen Työpaikan tarpeiden arviointi yhteistyötilanteissa.

Tanja Rokkasen väitöskirja on ladattavissa kokonaisuudessaan Tampereen yliopiston julkaisuarkiston sivuilla.

Teksti: Jenni Kurvinen

{{errorMessage}}

Avainsanat

Blogi