Jesse Mutikainen (oik.) ja Joonas Kyttänen Voltmen Oy:ltä vetävät kaapeleita Varman pysäköintihalliin, johon rakennetaan kesän aikana latauspisteet 250 sähkö- ja hybridiautolle.
Jesse Mutikainen (oik.) ja Joonas Kyttänen Voltmen Oy:ltä vetävät kaapeleita Varman pysäköintihalliin, johon rakennetaan kesän aikana latauspisteet 250 sähkö- ja hybridiautolle.

Koko pysäköintihalli varustettu sähköautoja varten

19.6.2017

Maailman suurimpiin kuuluva sähköautojen latausjärjestelmä on kesällä valmistumassa Varman pysäköintihalliin Salmisaareen. Se vaatii 1 300 metriä kaapelia.

Varman pääkonttorin parkkihalliin tulee latauspisteet 250 sähkö- ja hybridiautolle. Projekti on mittava: kyseessä on tiettävästi yksi suurimmista pysäköintihalleista maailmassa, jossa käytännössä koko halliin asennetaan latauspaikat yhdellä kertaa.

Parkkihalli on ollut käytössä koko latausverkon rakentamisen ajan. Työt on suunniteltu niin, että ne ovat häirinneet hallin käyttäjiä mahdollisimman vähän. Varman lisäksi hallia käyttävät mm. Danske Bank, Lemminkäinen ja Outokumpu.

Omia sähkökeskuksia latauskaapeleille

Liikkeelle lähdettiin tutkimalla kiinteistön sähköjen mitoitus.

̶ Varman kiinteistön sähköliittymät ovat onneksi niin järeät, että perusliittymien tasoa ei tarvinnut nostaa. Latauskaapeleille tulee yksi uusi nousukeskus sekä kuusi uutta ryhmäkeskusta, kertoo Parkkisähkö Oy:n toimitusjohtaja Jiri Räsänen.

Parkkisähkö Oy on suunnitellut latauspisteprojektin ja hallinnoi latauspaikkoja.

Kaapeleita toista kilometriä

Seuraavaksi projektissa tarkasteltiin, paljonko autoja halliin mahtuu ja arvioitiin lataustarpeita. Kiinteistön käyttö vaikuttaa latausmääriin. Kun niistä päästiin kartalle, jatkettiin mitoittamisella ja sähkösuunnittelulla.

̶ Tutkimme talon sähkökeskusten piirustuksia, mitoitimme kaapelitarpeita ja suunnittelimme, miten kaapelit saadaan kuljetettua eri puolille parkkihallia.
Kaapeleita on parkkihalliin vedetty noin 1 300 metriä.

Sähkösuunnittelun teki Sweco, asennukset Voltmen Oy.

Älykäs järjestelmä ohjaa autojen latausta

Pysäköintihalliin on rakennettu älykäs latausjärjestelmä. Järjestelmä ohjaa autojen latausta: kaikkia ei suinkaan ladata yhtä aikaa. Sitä eivät kestäisi kiinteistön järeätkään sähköliittymät.

̶ Käytössä on ns. dynaaminen kuorman hallinta. Kaikkien autojen ei tarvitse olla ladattuna täyteen heti ensimmäisen tunnin aikana, vaan lataustarve jakautuu pitkin päivää, Räsänen selittää.

Kiinteistön käyttäjät voivat ladata pysäköintihallissa kaikkia sähköautomalleja. Latausjärjestelmä kestää myös nopeiden teholatureiden aiheuttamaa kuormitusta.

Siirrettävät latauspisteet sähköautoille

Tämän vuoden kuluessa pysäköintihallin 250 latauspaikasta on käytössä joitain kymmeniä, Parkkisähkön Räsänen ennustaa. Ensi vuonna niitä on paljon lisää, hän uskoo.

Sitä mukaa kun latauspisteitä tilataan käyttöön, halli alkaa näyttää yhä enemmän sähköautojen parkkihallilta. Käyttöön tulevat nimittäin siirrettävät latauspisteet.
Hallin vakituiset käyttäjät voivat tilata latauspisteen käyttöönsä haluamaansa ruutuun. Muut parkkiruudut säilyvät perinteisinä.

Yksi keino keventää hiilijalanjälkeä

Varman tavoitteena on keventää yhtiön hiilijalanjälkeä. Pysäköintihallin sähköautovalmius edistää sitä. Kiinteistön sähkö tuotetaan vesivoimalla, joten myös hallissa ladattavat autot kulkevat vihreällä sähköllä.

Trafin tietojen mukaan maaliskuun loppuun mennessä Suomessa oli rekisteröity noin tuhat sähköhenkilöautoa ja vajaat 200 sähköpakettiautoa. Hybridihenkilöautoja oli rekisteröity noin 3 000.

Teksti: Riitta Gullman 
Kuvat: Reetta Lehto

Lue lisää tiedotteesta

{{errorMessage}}

Avainsanat

Blogi