Postin lakko tuo viiveitä postinjakeluun – hoida vakuutus- ja eläkeasiat Varman verkkopalvelussa

Maanantaina 11.11. alkanut Posti- ja logistiikka-alan unionin PAU:n lakko tuo postinjakeluun jopa viikkojen viiveitä, kun postinjakelu, käsittely ja kuljetus häiriintyvät.

Varman asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden sekä viranomaisten on hyvä huomioida, että Varmasta lähtevä ja Varmaan tuleva posti ei kulje lainkaan tai posti kulkee viiveellä. Lakko ei vaikuta Varman verkkopalveluihin, joten näissä kanavissa Varman asiakkaat voivat hoitaa vakuutus- ja eläkeasiansa normaaliin tapaan. Asioita on mahdollista hoitaa myös suojatun sähköpostin kautta, joten yhteistyökumppanit voivat lähettää B-lausuntonsa ja lääkärintodistukset tätä kautta suojatusti ilman lakon vaikutuksia.

Ohjeet suojatun sähköpostin lähettämiseen

Työnantajat ja yrittäjät

Postin lakko voi aiheuttaa viivästystä paperisten TyEL- ja YEL-laskujen toimittamisessa asiakkaalle.

Lakon aikanakin hoidat vakuutusasiasi kätevimmin sähköisessä asiointipalvelussamme osoitteessa varma.fi. Jos sinulla ei ole vielä tunnuksia asiointipalveluumme, saat ne soittamalla asiakaspalveluumme. 

Emme peri viivästyskorkoa niiden paperilaskujen osalta, joita lakon vuoksi ei ole saatu ajoissa postitse toimitettua asiakkaalle.

YEL

  • Marraskuun eräpäivän laskut ovat jo saapuneet ja maksu tulee maksaa normaalisti.
  • Voit tulostaa maksutodistuksen ja lähettää meille viestejä suojatussa yhteydessä asiointipalvelussamme.
  • Jos odotat kiireellistä YEL-vakuutuspäätöstä, pyydämme sinua olemaan yhteydessä asiakaspalveluumme. Voimme lähettää päätökset liitteenä asiointipalvelussamme tai tarvittaessa suojatulla sähköpostilla.
  • Lakko ei vaikuta e-laskujen tai verkkolaskujen lähettämiseen.

TyEL

  • Voit tulostaa maksutodistuksen ja lähettää meille viestejä suojatussa yhteydessä asiointipalvelussamme.
  • Jos et ole lakon vuoksi saanut laskua, käy katsomassa ja tarvittaessa tulostamassa yrityksellesi muodostuneet laskut sähköisessä asiointipalvelussamme ja maksa lasku. Saat tulostettua TyEL-vakuutuslaskut ja voit tarkastaa TyEL-laskujen maksutiedot asiointipalvelussamme.
  • Lakko ei vaikuta e-laskujen tai verkkolaskujen lähettämiseen.

Henkilöasiakkaat

Eläkkeet maksetaan normaalisti eikä lakko vaikuta Varman verkkopalveluihin.

Voit hoitaa kaikki eläke- ja kuntoutusasiat sujuvasti kirjautumalla Varman asiointipalveluun. Palvelussa voit muun muassa:

  • hakea eläkettä
  • katsoa tietoja maksetuista eläkkeistä ja korvauksista
  • katsoa päätöksiäsi ja asiakirjojasi. Saat myös tekstiviestiherätteen sähköisestä eläkepäätöksestä ja muista asiakirjoista, kun otat sähköiset asiakirjat käyttöön asiointipalvelun Omien tietojen muutos -sivulla.
  • lähettää meille viestejä ja liitteitä, joita tarvitsemme eläkehakemuksesi käsittelemiseksi.

Kelan palvelupisteessä täytetyt eläkehakemukset saadaan välitettyä Varmaan lakosta huolimatta.

Eläkepäätökseen liittyvän valituksen voi tehdä verkkopalvelussamme. Lakosta johtuen valitukseen on hyvä kirjata, milloin on saanut päätöksen.

Varman vuokralaiset 

Jos vuokrasopimuksen laskutustyyppi on paperilaskutus, laskukopiota voi tiedustella sähköpostilla: kiinteistohallinto@varma.fi.

Jos toimitilasopimuksen vuokrantarkistusajankohdaksi on sovittu tammikuu, tästä voi tarvittaessa pyytää kopiot kiinteistöhallinnolta. Ilmoitukset ovat lähteneet paperipostilla normaaliin prosessin mukaisesti, mutta lakko voi aiheuttaa näiden saapumisessa viiveitä.

Yritysasiakkaat voivat myös muuttaa sopimuksen laskutustyypin verkkolaskuksi ilmoittamalla verkkolaskutustiedot laskuja varten kiinteistöhallintoon.

Asuntovuokralaiset voivat tilata verkkolaskun suoraan omasta verkkopankista.

Yhteystietomme

Palvelemme

  • vakuutus-, eläke- ja kuntoutusasioissa arkisin klo 8-17 numerossa 010 192 100
  • ulkomailta soitettaessa +358 10 192 100 ja
  • chatissa osoitteessa varma.fi.
  • Kiinteistö- ja vuokra-asioissa: kiinteistohallinto@varma.fi

Voisit olla kiinnostunut myös näistä