Maksuongelmien kanssa ajoissa yhteys asiakaspalveluun

Kevään koronatilanteen vuoksi moni yrittäjä ja työnantaja joutui tekemään järjestelyjä yrityksen maksujen ja laskujen kanssa. Varman asiakkaat hakivat työeläkevakuutusmaksuille lisäaikaa ja YEL-vakuutetut muuttivat myös työtuloaan. Kesän aikana erääntyvät ensimmäiset keväältä siirretyt maksut, nyt on aika tarkastaa oma tilanne ja olla tarvittaessa ajoissa yhteydessä asiakaspalveluumme.

Monet Varman asiakkaat hakivat koronatilanteen vuoksi työeläkevakuutusmaksuille lisäaikaa. Maksuaikaa pystyi koronan vuoksi hakemaan huhti-kesäkuussa erääntyville maksuille. Jos taloudellinen tilanne ei ole muuttunut, ehtii kesäkuulla erääntyville maksuille hakea vielä koronamaksuaikaa. Nyt on kuitenkin tärkeää olla ajoissa liikkeellä ja hoitaa asia kuntoon asiointipalvelussamme.

YEL

Ensimmäinen koronan takia lykätty YEL-lasku, joka on saanut koronamaksuaikaa, erääntyi 30.6. Jos tarvitset tälle maksulle lisää maksuaikaa, klikkaa asiointipalvelussamme YEL-maksut, todistukset ja maksuajan pyyntö -sivun maksuaikavälilehteä.

Jos tarvitset 22.6. erääntyneelle normaalille YEL-laskulle vielä koronan takia maksuaikaa, klikkaa asiointipalvelussamme YEL-maksut, todistukset ja maksuajan pyyntö -sivun korona-maksuaikavälilehteä.

Katso muita YEL-laskuihin liittyviä ohjeita koronasivultamme.

TyEL 

Jos otit TyEL-laskullesi maksimipituisen koronamaksuajan, ensimmäinen lasku pitää maksaa 31.7. Jos tarvitset tälle maksulle lisää maksuaikaa, klikkaa asiointipalvelussamme Laskut TyEL-maksuista -sivun maksuaikavälilehteä.

Jos tarvitset kesäkuussa erääntyneelle normaalille TyEL-laskulle vielä koronan takia maksuaikaa, klikkaa asiointipalvelussamme Laskut TyEL-maksuista -sivun korona-maksuaikavälilehteä.

Katso muita TyEL-laskuihin liittyviä ohjeita koronasivultamme.

Jos tarvitset lisää maksuaikaa koronan vuoksi tulleille maksuvaikeuksille, sitä annetaan enintään 4 kuukaudeksi ja sinä aikana viivästyneet maksut on maksettava. Tästä maksuajasta peritään normaali viivästyskorkolain mukainen viivästyskorko 8 %.

Perintäkin on asiakaspalvelua ja sisältää mahdollisuuksia

Koronatilanne tuli niin yllättäen monelle yritykselle ja yrittäjälle, ettei mikään varautuminen ollut välttämättä riittävää. Taloudellinen tilanne voi johtaa siihen, että asiointi jatkuukin perintätoimen kanssa. Varmalla on oma perintä, jossa perintäneuvottelijat hakevat asiakkaan kanssa parasta ratkaisua vaikeaan tilanteeseen. Tärkeää on olla ajoissa yhteydessä, jotta asioille voidaan Varmassa tehdä vielä jotakin.

Lue lisää Ohjeita koronatilanteessa -sivultamme.

Tarvitsetko apua?

Saat asiantuntevaa apua soittamalla meille arkisin kello 8.00-17.00. Puhelinnumeromme on 010 192 100 (ulkomailta soitettaessa +358 10 192 100) ja meidät tavoittaa myös chatissa. 

Hoida helposti kaikki vakuutus- ja maksuasioihin liittyvät muutokset asiointipalvelumme kautta.

Helsingin Salmisaaressa sijaitseva asiakaspalvelupisteemme on suljettu toistaiseksi.

Voisit olla kiinnostunut myös näistä