Korona-aika nosti eläkewebinaarit suursuosioon, vanhemmat ikäluokat käyttivät digipalveluita aiempaa enemmän

Varman henkilöasiakkaat käyttivät verkkopalveluitamme eläke- ja kuntoutusasioiden hoidossa viime vuonna yli 500 000 kertaa. Koronavuosi näkyi eläkeneuvonnan kysymyksissä ja digipalveluiden käyttö lisääntyi. Eläkeaiheiset webinaarit olivat menestys.

Eläkkeiden ja kuntoutuksen ennakkoneuvonnassa korona-aika ei ole juuri lisännyt yhteydenottoja. Eläkkeelle siirtymiset sujuvat korona-aikanakin melko normaalisti.

- Lomautuksiin ja työsuhteen päättymiseen liittyviä kysymyksiä tullut jonkin verran aiempaa enemmän. Myös kyselyt osittaisesta vanhuuseläkkeestä ovat lisääntyneet, mutta korona-aikaa emme kuitenkaan voi varmuudella tunnistaa syyksi. Korona on noussut esille keskusteluissa yleisesti, kun asiakaspalvelussa on jaettu yhteistä arkea, neuvontapäällikkö Marjukka Matikainen kertoo.

Korona muutti henkilöasiakkaille suunnattujen tilaisuuksien järjestelyjä.

- Koska emme koronan vuoksi voineet kutsua asiakkaitamme fyysisesti paikan päälle, päätimme toteuttaa aiemmin Salmisaaren tiloissamme pidetyt eläkeillat webinaarien muodossa Työeläkeaamuina. Työeläkeaamut olivat hyvä tapa tavoittaa suuri joukko asiakkaitamme ympäri Suomen. Myös asiakkailta saamamme palaute on ollut erinomaista. Asiakkaat kokevat helpoksi osallistua joko livenä tai katsomalla tallenteen sopivana ajankohtana.

Viime loka- ja maaliskuussa pidettyihin eläkeaamuihin osallistui yhteensä noin 3 400 asiakastamme.

Marjukka Matikainen.jpg

- Työeläkeaamu-webinaarit ovat hyvä tapa tavoittaa suuri joukko asiakkaitamme ympäri Suomen, Marjukka Matikainen sanoo.

Sujuvat digipalvelut tukevat asioiden hoitamista korona-aikana 

Henkilöasiakkaamme ovat yksilöitä erilaisissa elämäntilanteissa erilaisin palvelutarpein.

- Sujuvat ja kattavat digipalvelut mahdollistavat asiakkaille kätevän itseasioinnin sekä toisaalta nopeuttavat asioiden käsittelyä Varmassa. Kehitämme palveluitamme asiakkaita aidosti osallistaen, mikä on korona-ajan etäyhteyksinkin osoittautunut sujuvaksi ja mielekkääksi, palvelukehityspäällikkö Topias Filppu sanoo.

Korona-ajan myötä digiasiointi yleistyi eri palveluissa Suomessa kautta linjan ja henkilöasiakkaiden käynnit Varmankin asiointipalvelussa jatkoivat kasvuaan. Varman henkilöasiakkaat käyttivät verkkopalveluitamme eläke- ja kuntoutuasioiden hoidossa viime vuonna yli 500 000 kertaa. Kasvua edellisvuoteen oli 17 prosenttia.

- Erityisesti kasvu näkyi vanhemmissa ikäluokissa, joiden valmiudet digiasiointiin ovat yhä paremmat. Tätä ovat osaltaan tukeneet eläkkeensaajien palvelujen uudistaminen sekä verkkopalvelumme kehittäminen saavutettavaksi.

Saavutettavuuden avulla pyrimme varmistamaan kaikille käyttäjille tasavertaiset mahdollisuudet palvelujen käyttöön huomioimalla esimerkiksi selkeän visuaalisen ilmeen, helppokäyttöisen rakenteen ja käytön, erilaisten päätelaitteiden ja apuvälineiden tarpeen sekä ennen kaikkea selkeän kielen.

Topias Filppu.jpg

- Digipalveluiden käyttö on kasvanut  vanhemmissa ikäluokissa, joiden valmiudet digiasiointiin ovat yhä paremmat, Topias Filppu kertoo.

Työeläkeote on suosituin digipalvelu

Työeläkeotteen tarkastelu on yleisin toimenpide asiointipalvelussamme, ja sitä käyttävät yhä nuoremmat ikäluokat.

- Tämä kertoo yleisestä kiinnostuksen ja tietoisuuden kasvusta eläkeasioita kohtaan iästä riippumatta. Vaikutusta on voinut olla myös nuorten työllisyystilanteella sekä yhteiskunnallisten asioiden esilläololla korona-aikana, Topias Filppu arvioi.

Asiointipalvelumme kautta jätettyjen kuntoutus- ja eläkehakemusten osuus on jatkanut tasaista kasvuaan.

- Selvintä nousu on ollut työkyvyttömyyseläke- ja kuntoutushakemuksissa. Tässä näkyy varmasti hakemusten kehittäminen yhä helppokäyttöisemmiksi ja saavutettaviksi, sillä nämä tarpeet korostuvat näissä enemmän tietoja vaativissa hakemuksissa.

Tämänkin vuoden aikana sähköisiä palveluitamme kehitetään. Yksinkertaistamme esimerkiksi suosittua eläkelaskuria ja parannamme asiakkaan ohjausta ja opastusta.

- Haluamme tunnistaa yhä paremmin erilaisten asiakkaidemme tarpeita erilaisissa tilanteissa, tarjota tarpeiden mukaista palvelua tarkoituksenmukaisessa kanavassa ja tuntea yhä paremmin kriittiset onnistumisen paikat asiakkaiden kannalta. Uskomme asiakkaiden motivaation ja innon sähköiseen asiointiin edelleen kasvavan.

 

Uutinen
Varmasta vanhuuseläkepäätös keskimäärin neljässä päivässä
eläketurva 04.02.2021

Voisit olla kiinnostunut myös näistä