Sökresultat

Inga resultat "{{searchTerm}}"

De tusentals samtalen och hundratals mötena under CleanSides första verksamhetsår har gett resultat framför allt indirekt, berättar verkställande direktör Michael Casagrande.
De tusentals samtalen och hundratals mötena under CleanSides första verksamhetsår har gett resultat framför allt indirekt, berättar verkställande direktör Michael Casagrande.

Enträgen tillväxt

28.9.2015

Michael Casagrande lyssnar till kunderna, företagarna och experterna inom sin bransch – och CleanSide växer.

Efter CleanSide Oy:s raska start år 2008 stod företaget redan den första hösten inför en vikande konjunktur.

– Vi arbetade hårt och kunderna var nöjda, men vi fick in färre uppdrag än vi hade väntat oss. Vi trodde emellertid på det vi gjorde, berättar verkställande direktör Michael Casagrande.

Nu sysselsätter CleanSide, som erbjuder specialrengöringstjänster, ett tiotal anställda med en omsättning på cirka en halv miljon euro.

Tips av erfarna

CleanSide föddes då kompisarna Michael Casagrande och Samu Hiltunen, som båda studerade företagsekonomi i Esbo, hörde om tjänster för rengöring av elektroniska anordningar. De undersökte marknaden och beslutade att lära sig mer om branschen av företag i Schweiz och England. Casagrande slösade inte energi på att fundera på varför föregångare inom branschen skulle erbjuda sin hjälp till okända och nyetablerade företagare.

– I allmänhet är experter intresserade av sitt eget fackområde och de vill att det ska utvecklas, säger Casagrande.

Studiebesöket ordnade sig, och via ett schweiziskt företag hittades också en investerare som var intresserad av CleanSide vid sidan av grundarna och två andra investerare.

– Det är en verkligen inspirerande person som sparrat oss och ingjutit tro i oss.

Vad behöver kunden?

Efter sju verksamhetsår är det lätt att se att de tusentals samtalen och hundratals mötena under de första åren har gett resultat framför allt indirekt. Exempelvis föreföll det mycket viktigt att rengöra sjukhusens datorer, men eftersom det utförs rätt sällan var det otillräckligt. Därför letade kompanjonerna efter en produkt på marknaden som rengjorde tangentborden dagligen. Det resulterade i import av sjukhushygienprodukter, som nu utgör den ena av CleanSides huvudbranscher.

I ett företag väcktes diskussion om hur man kunde eliminera mögeldamm inne i datorerna.

– Vi kontaktade experter inom branschen och satte oss in i mögelsanering, berättar Casagrande.

Arbetet utvidgades från elektroniska anordningar till all form av lösöre, och nu utgör mögelsanering CleanSides primära service. Serviceutbudet omfattar idag även annan specialrengöring, såsom saneringar efter eldsvådor eller dödsfall.

Dela med dig av dina erfarenheter

Michael Casagrande är uppväxt i en företagarsläkt, där man upplevt flera uppgångar och nedgångar. Det faller honom naturligt att företagarna delar med sig av sina erfarenheter. Han är själv verksam bland annat i Varmas konsultativa nämnd för företagare, Esbo Företagare och Suomen JVT- ja Kuivausliikkeiden liitto. Han har också grundat ett nätverk för unga företagare i Esbo.

– De yngsta företagarna är 15 år yngre än vad jag är, verkligt smarta typer som inser vilka möjligheter de har att göra sådant som intresserar, konstaterar den 34-åriga företagaren.

Text: Marianna Salin
Foto: Junnu Lusa

Läs hela Varma-tidningen (pdf)