Sökresultat

Inga resultat "{{searchTerm}}"

Utsänd arbetstagare

Enligt grundregeln försäkras den anställde i det land där arbetet utförs. Då omfattas den anställde av arbetslandets socialförsäkring. Den utsända arbetstagaren kan stanna helt eller delvist i den finska socialförsäkringen om

  • denne ha beviljats ett intyg om tillämplig lagstiftning från PSC (t.ex A1) eller
  • denne arbetar parallellt i två eller flera EU-, EES-länder eller i Schweitz och A1-intyget har utfärdats av PSC.

Anställda som sänds ut till ett land som saknar avtal om socialtrygghet med Finland (icke-avtalsland) ska försäkras enligt ArPL och oftast även i arbetslandet.

Försäkringslön
Sänder du ut en anställd för en längre period än sex månader? Om den anställde omfattas av finsk socialförsäkring ska ni ingå ett skriftligt avtal om försäkringslönen före utsändning. Försäkringslönen ska motsvara den lön som den anställde skulle få för motsvarande arbete i Finland. Lagstadgade avgifter och förmåner under utsändningstiden fastställs på basis av försäkringslönen.

Läs mera! Försäkring i länder med avtal om social trygghet (pdf)
Läs mera! Försäkring i länder som saknar avtal (pdf)
Läs mera! Försäkringslön (pdf)

Ansök intyg om tillämplig lagstiftning (PSC:s webbtjänst)
Fråga mera! Kontakta oss via telefon +358 (0)10 192 091 eller e-post international@varma.fi