Tillgänglighetsutlåtande
Vårt mål är att se till att onlinetjänsterna uppfyller tillgänglighetskraven i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster (306/2019). Vi har själva granskat onlinetjänsternas tillgänglighet. Vi utvecklar våra tjänster i samarbete med kommunikations- och tillgänglighetsexperter.
Onlinetjänsternas innehåll uppfyller inte tillgänglighetskraven till alla delar. Innehållet utvecklas med hänsyn till kraven på webbtillgänglighet. Brister kan förekomma vid ifyllande av försäkringsansökningar (separat tjänst) med tangentbord och skärmläsare. Tillägg och korrigeringar görs efter hand åren 2021–2022.
Om du behöver information för ett personligt ärende som inte finns i tjänsten i tillgänglig form, vänligen kontakta oss genom att skicka ett skyddat e-postmeddelande eller ring vår kundtjänst på 010 192 101.
Skicka gärna respons om du upptäcker tillgänglighetsproblem. Du kan skicka allmänna synpunkter kring webbplatsens tillgänglighet tills oss via ett webbformulär. Skicka inte personliga frågor med webbformuläret.
Vi svarar inom 14 dagar. Om du inte är nöjd med det svar du har fått eller inte får något svar alls inom två veckor kan du lämna in en anmälan till Regionförvaltningsverket i Södra Finland. På regionförvaltningsverkets webbplats finns det beskrivet hur du kan lämna in en anmälan och hur ärendet behandlas.
Tillsynsmyndighetens kontaktuppgifter
Regionförvaltningsverket i Södra Finland
Enheten för tillgänglighetstillsyn
www.tillganglighetskrav.fi
webbtillganglighet(at)rfv.fi
Telefonnummer 0295 016 000 (växeln)