Vad ska jag göra om jag behöver hjälp att använda onlinetjänsten?

Här hittar du hjälp och lösningar

Läs nedan för svar på typiska frågor om Varma Onlinetjänst. Här finns även lösningar på de vanligaste problemen med inloggning. Varma använder identifieringstjänsten Suomi.fi.

Det är endast möjligt att sköta sina egna pensions- och rehabiliteringsärenden via onlinetjänsten. Det är inte möjligt att sköta en annan persons pensions- och rehabiliteringsärenden i tjänsten fastän man har fullmakt.

FöPL-försäkringsärenden kan förutom av den försäkrade företagaren också skötas av en annan person. En FöPL-försäkrad företagare kan ge fullmakt till andra användare,  till exempel en representant för en bokföringsbyrå, att sköta sina FöPL-försäkringsärenden i Varma Onlinetjänst. Läs mer om hur du kan befullmäktiga en anna person.

Nätbankskoder är personliga. I onlinetjänsten kan man endast sköta den personens ärenden i vars namn koderna är. Man kan inte se flera personers uppgifter med gemensamma bankkoder.

  • Logga in på onlinetjänsten från förstasidan www.varma.fi. Använd inte en länk som du sparat bland favoriterna i webbläsaren.
  • Kontrollera på inloggningssidan om det råder ett avbrott i vår tjänst. Avbrott meddelas längst upp på sidan.
  • Webbläsaren kan orsaka störningar vid inloggningen. Töm webbläsarens sidhistorik och rensa kakor. Försök sedan logga in igen. Så här tömmer du sidhistoriken:

    • Google Chrome: Historik/History > Rensa ut tidigare historik/Clear browsing data

    • Mozilla Firefox: Historik/History > Rensa webbinformation/Clear Recent History > Rensa data/Clear Now

    • Microsoft Edge: Historik/History > ⋯ > Radera webbdata/Clear browsing data
  • Vi rekommenderar inte webbläsaren Internet Explorer. Det är viktigt för oss att det är tryggt att använda onlinetjänsten, och därför stöder vi inte webbläsare med bristfälliga säkerhetsfunktioner. 

Du kan använda Varma Onlinetjänst om du har finländska nätbankskoder.

Som privatkund kan du logga in i onlinetjänsten med dina personliga bankkoder.

En företagkunds användarnamn är personligt och har vanligen formen av en e-postadress.

Om du inte kommer ihåg ditt användarnamn kan du skicka oss en förfrågan gällande ditt användarnamn.

Som privatkund kan du logga in i onlinetjänsten med dina personliga bankkoder.

En företagkund kan beställa ett nytt lösenord här:

Beställ ett nytt lösenord

När du skriver in ditt användarnamn och den e-postadress som är kopplad till den, skickas en länk för byte av lösenord till din e-postadress. Länken är i kraft i 30 minuter.

Detta kan ha flera förklaringar:

  • Företaget har inte tecknat webbtjänstavtalet. Teckna avtalet här. Du måste ha rätt att ingå avtal för företaget för att kunna teckna webbtjänstavtalet.
  • Du saknar rättigheter att se företagets uppgifter. Be om rättigheter av företagets huvudanvändare.