358 suuntaa yhteisellä asenteella eteenpäin

358:n parantunut työilmapiiri näkyy myös työhyvinvointikyselyssä, kertovat nykyiset pääomistajat Verneri Leimu (vas.) ja Ale Lauraéus (kesk).  Designjohtaja Mikael Kivelän (oik). mukaan tämä näkyy myös työajan ulkopuolella.
Helsinkiläisen mainostoimisto 358:n taipaleelle on mahtunut monenlaisia mutkia, mutta nyt reitti näyttää selkeämmältä. Yritys siirtyi syksyllä entistä tiukemmin perustajiensa hyppysiin. Panostukset johtamiseen ja työhyvinvointiin tuottavat nekin tulosta.

Nelonen Media, Sanoma, HSL, Arla, Hartwall ja Garmin. Voice of Finland, Länsimetron lanseeraus, Koneen brändistrategia, HSL:n brändiuudistus ja ulkoministeriön identiteetti.

Siinä nippu asiakkuuksia, työnäytteitä ja lanseerauksia, joiden aihiot ovat syntyneet helsinkiläisen mainos- ja designtoimisto 358:n mietintämyssyissä. Sen jälkeen ne ovat jalostuneet alan ammattilaisten käsissä puheenaiheiksi ja palkituiksi taidonnäytteiksi niin kotimaassa kuin kansainvälisissä kisoissa.

Menestyksellä, kasvulla ja alati kiristyvällä kilpailulla on kuitenkin aina myös kääntöpuolensa, ja niiden kanssa tehtiin tuttavuutta myös 358:ssa. Toimialalle on leimallista, että osaajat siirtyvät toisinaan melko tiuhaan talosta toiseen. Väki alkoi muutama vuosi sitten vaihtua myös 358:ssa.

Yrittaja_358_feed01-Untitled11_small.gif

Työilmapiiri alkoi rapistua silloisen johdon aikana. Sitä rassasivat myös asteittain jäykistynyt organisaatio ja vanhanaikaisen hierarkkiseksi muuttunut johtamistyyli. Samalla kärsivät tehokkuus ja tulokset, sillä asiat etenivät entistä keskitetymmin esimiesportaan kautta.

Herätys henkilöstökyselystä

Uutta suuntaa lähdettiin hakemaan pari vuotta sitten, kun silloinen toimitusjohtaja ja muutama avainosaaja irtaantuivat yhtiöstä. Korjaajaksi pestattiin uusi toimitusjohtaja, ”talonmies” Tomi Halonen.

– Näin jälkiviisaasti voi tietysti sanoa, että tilanteeseen olisi pitänyt puuttua jo aiemmin. Se ei kuitenkaan ole helppoa, jos muutostarpeesta ei löydy johtoportaassa yhteistä linjaa, yhtiön nykyiset pääomistajat Verneri Leimu ja Ale Lauraéus huokaavat.

Yrittäjäkaksikko on ollut mukana yrityksessä sen perustamisesta eli vuodesta 2008 lähtien. Toimiston kolmantena avainosakkaana on vuonna 2015 designjohtajaksi tullut Mikael Kivelä.

Yksi muutoksen moottoreista on pari vuotta sitten talousjohtajaksi palkattu Juho Pakkanen, joka numeroiden ohella päätti tarttua myös työhyvinvointiin yhteistyössä Varman asiantuntijoiden kanssa.

– Ensimmäisen työhyvinvointikyselyn tulos oli pysäyttävä. Yleisarvosana oli noin seitsemän. Väki oli turhautunutta ja osin myös väsynyttä heikkoon johtamiseen, hän muistelee.

Työhyvinvointi näkyy myös tuloksissa

Tarvittavat muutokset toteutettiin maalaisjärjellä ja yksinkertaisin keinoin. Uuden toimitusjohtajan luotsaamana mainostoimisto purki turhia hierarkioita, lisäsi avoimuutta ja paransi tiedonkulkua. Samalla rakennettiin keskinäistä luottamusta henkilöstön, tiiminvetäjien ja johdon välille. Yhteisistä viikkopalavereista onkin tullut kaikkien kiittämä käytäntö.

– Hyvät tulokset ovat yllättäneet meidät kaikki. Tämän syksyn työhyvinvointikyselyssä oltiin jo lähellä kiitettävää kouluarvosanaa, Pakkanen kehaisee.

Nyt tämän tunnistaa taas mainostoimistoksi.

Parin vuoden takainen kireähkö ilmapiiri on Mikael Kivelän mukaan muuttunut tiimihengeksi, jossa pidetään yhtä myös työajan ulkopuolella.
– Aiemmin täältä livahdettiin kotiin vähin äänin. Nyt saatetaan lähteä kaveriporukalla töiden jälkeen vaikkapa kahville, kaljalle tai keilaamaan, hän kertoo.

Ilmapiirin muutos on ollut selkeä myös Ale Lauraéuksen mielestä. Omassa työssä on enemmän vapautta, mutta samalla myös vastuuta.
– Nyt tämän tunnistaa taas mainostoimistoksi. Ja mikä tärkeintä, työn ilo ja tekemisen meininki näkyvät paremmin myös asiakkaille, luova johtaja painottaa.

Parantunut työhyvinvointi ja vähentyneet sairauspoissaolot ovat näkyneet positiivisesti myös yhtiön tunnusluvuissa.

YEL-tasosta ei tingitä

Myös yhtiön omistusta on järjestelty uusiksi ja ydinkolmikko tekee nyt töitä yrittäjästatuksella. Uutena toimitusjohtajana aloitti marraskuussa Jani Leppänen.

– Ensi tuntuma on, että paperityöt ovat lisääntyneet. Totta kai yritys on nyt paremmin omissa hyppysissä. Ja onhan tämä tavallaan kuin oma lapsi, Verneri Leimu naurahtaa.

Yrittaja_358_feed02_DSF0899.jpg

Avainosakkaat Ale Lauraéus (vas.) ja Verneri Leimu (toinen vas.) yhdessä uuden toimitusjohtaja Jani Leppäsen (toinen oik.) ja talousjohtaja Juho Pakkasen (oik.) kanssa. 

Aiempaa leveämpi omistussiivu on tiennyt pääomistajille myös YEL-velvoitetta. Monen yrittäjän helmasyntiin eli YEL:n alimitoitukseen he eivät kuitenkaan kompastu.

– Yrittäjän eläkevastuu pitää ottaa vakavasti, jotta eläkekertymä karttuu. Meillä YEL mitoitettiin Varman asiantuntijoiden kanssa käytyjen keskustelujen perusteella palkkatulojen tasolle, Lauraéus ja Leimu summaavat.

Mutta mikä tarina kätkeytyy yrityksen 358-nimeen?
– Viime vuosikymmenellä jokaisella isommalla toimistolla piti olla toimipiste myös ulkomailla, mielellään New Yorkin, Lontoon tai Dubain kaltaisessa metropolissa. Tuo 358 on Suomen suuntanumero, Leimu naurahtaa.

Tutustu Varman työkykyjohtamisen palveluihin

 

358 (Threefiveeight Oy)

  • Mainos- ja designtoimisto.
  • Perustettu Helsingissä 2008.
  • Liikevaihto: n. 3 milj. euroa.
  • Henkilöstömäärä: 25.
  • Voittanut useita palkintoja mm. Vuoden huiput- ja Vuoden kampanja -kisoissa.

Kysyminen kannattaa

Millaiseksi työntekijät kokevat työnsä tai työpaikkansa? Kaipaatko työntekijöiden avoimia ehdotuksia organisaationne toiminnan kehittämiseen?

Varman asiakkailla on käytössään useita maksuttomia kyselyjä näiden asioiden selvittämiseen.
- Kyselyt auttavat yrittäjiä ja omistajia ymmärtämään, mitä yrityksen toiminnassa kannattaa lähteä kehittämään ja kuinka asioissa voidaan edetä. Kyselyt löytyvät Varman työkykyjohtamisen tietopalvelusta, Varman yhteyspäällikkö Anne Kekki-Heleoja opastaa.

Jos sinulla ei vielä ole palveluun käyttäjätunnuksia, ota yhteyttä Varmaan.

Monia uusia yrittäjiä askarruttavat myös roolit ja vastuut, varsinkin jos on aiemmin ollut palkkatyössä. Kun omistusosuus osakeyhtiössä ylittää 30 prosenttia, siirtyy yrittäjä TyEL-vakuutuksesta YEL-vakuuttamisen piiriin.

YEL-vakuutuksessa yrittäjän on määriteltävä työtulo eli arvo omalle työpanokselleen. Se on samalla YEL-vakuutuksen ja oman sosiaaliturvan perusta.
- Jos YEL-työtulon määrittäminen askarruttaa, autamme kyllä löytämään oikean tason, Kekki-Heleoja lisää.

Laske työtulojen vaikutus sosiaaliturvaasi sekä arvioi vakuutusmaksujen suuruus yrittäjän YEL- ja TyEL-laskurilla.

Voisit olla kiinnostunut myös näistä