Siirry sisältöön
Älylasiyhtiö Brighterwaren hallituksen puheenjohtaja Tomi Jouhti on tyytyväinen Kasvu Openiin, erityisesti sprarraustilaisuuksien antiin. - Seuraavaksi mietimme johtoryhmässä, miten lähdemme jalkauttamaan parhaat myynti- ja markkinointivinkit.
Älylasiyhtiö Brighterwaren hallituksen puheenjohtaja Tomi Jouhti on tyytyväinen Kasvu Openiin, erityisesti sprarraustilaisuuksien antiin. - Seuraavaksi mietimme johtoryhmässä, miten lähdemme jalkauttamaan parhaat myynti- ja markkinointivinkit.
Yrittäjä
yrittäjyys
kasvu
innovaatiot
30.10.2018

Älylasien kehittäjä tähtää heti maailmalle

Suomessa on hämmästyttävä määrä pienellä intohimoisella porukalla pystytettyjä innovatiivisia yrityksiä. Tamperelainen Brighterwave on yksi näistä. Kasvu Openin tuomaristo nosti sen kasvuyrityskisan kärkikymmenikköön.

Kun yrittäjä Tomi Jouhti kertoo lisätyn todellisuuden laseistaan, on kuin kuuntelisi tieteiselokuvan selostusta: silmäskannausta, hologrammeja, laservaloa. Tämä kaikki on kuitenkin totta ja nykypäivää Brighterwaven yritystiloissa Tampereen teknillisessä yliopistossa.

- Meitä on neljä tekniikan tohtoria ja kaksi diplomi-insinööriä, ja olemme kehittäneet laserteknologiaa vuodesta 2015 ja jo sitä ennen esimerkiksi yliopistolla. Kehitämme maailman pienintä kuvantamisteknologiaa älylaseihin, Brighterwaven perustajaosakas ja hallituksen puheenjohtaja Jouhti kertoo.

Brighterwave kehittää, valmistuttaa ja myy AR-laseja eli lisätyn todellisuuden älylaseja kuluttajille ja ammattikäyttöön sekä lasereita biolääketieteeseen. Liiketoiminta perustuu yrityksen omaan, innovatiiviseen laserteknologiaan sekä retinan eli verkkokalvon skannausosaamiseen.

- Teknologiamme voidaan sijoittaa tavallisiin silmälaseihin. Nyt koko elektroniikka mahtuu käyntikorttia pienemmälle alalle. Olemme pienentämässä sitä niin, että se voidaan integroida suoraan lasien sankoihin.

Yrittaja_Brighterwave -1-66-B75_0832.jpg

- Tavoitteemme on muutaman vuoden kuluttua myydä laseja kumppaneidemme kautta miljoonille kuluttajille etupäässä Aasiassa ja Yhdysvalloissa, Tomi Jouhti summaa.

Lasiteknologia perustuu Brighterwaven uuteen laservaloteknologiaan. Laser skannaa esimerkiksi älypuhelimesta tulevaa informaatiota hologrammin avulla silmäpohjaan. Käytännössä informaatio näkyy käyttäjän edessä virtuaalisena kuvana. Se näkyy vain käyttäjälleen, eli muut eivät näe tietoja.

Brighterwaven tärkein kilpailuetu on sen omassa laserissa, joka on 90 prosenttia pienempi kuin kilpailijoiden ratkaisut. Lisäksi se on markkinoiden ainoa täysin silmälle turvallinen laser.

- Mitä tahansa laseilla tehdään, laser ei voi vahingoittaa silmää, sillä sen teho on 50 kertaa pienempi kuin silmää vaurioittava laserteho. Silti se tuottaa kirkkaan kuvan sisällä ja ulkona, Jouhti sanoo. 

Sparrausta monelta kantilta

Tomi Jouhti edusti Brighterwavea tämänvuotisessa Kasvu Open -tapahtumasarjassa. Hän osallistui useisiin sparrauksiin ja on erittäin tyytyväinen niissä saamiinsa vinkkeihin.

- Myllärit (eli osallistujayrityksiä sparraavat asiantuntijat) olivat Kasvu Openin paras anti. Tapasin viitisentoista eri alan mylläriä, joten yritystoimintaa tuli katsottua monesta näkökulmasta.

- Koen, että liiketoimintasuunnitelmamme kehittyi eteenpäin. Seuraavaksi mietimme johtoryhmässä, miten lähdemme jalkauttamaan parhaat myynti- ja markkinointivinkit, Jouhti kertoo.

Apua juoksijalle ja kirurgille

Ensimmäiset kuluttajille suunnatut lasit sisältävät kumppaniyrityksen kehittämää juoksusoftaa. Lasit kertovat käyttäjälleen esimerkiksi mistä pitää kääntyä ja minkä verran on juossut sekä näyttää puhelimeen tulleet soitot ja saapuneet viestit.

Ensimmäiset teollisuuden lasit puolestaan sisältävät varastokäyttöön tarkoitettua logistiikkasoftaa, jonka avulla lasit liitetään logistiikkahallin järjestelmään. Lasien kantaja saa tiedon vaikkapa siitä, mitä varastosta pitää hakea ja mistä.

Kehitämme maailman pienintä kuvantamisteknologiaa älylaseihin.

 

- Keskustelut ovat pitkällä myös isojen autonvalmistajien ja kännykkäfirmojen kanssa. Tavoitteemme on muutaman vuoden kuluttua myydä laseja kumppaneidemme kautta miljoonille kuluttajille etupäässä Aasiassa ja Yhdysvalloissa. Asiakkaat ovat kaikkialla siellä, missä myydään älypuhelimia.

Kuluttajille ja teollisuudelle suunnattujen lasien rinnalla Brighterwaven työpöydällä on toinen suunnitteluhaara: laserit biolääketieteen käyttöön, esimerkiksi mikroskooppeihin ja erilaisiin analysaattoreihin, joilla voidaan tutkia vaikkapa syöpäsoluja.

- Perusteknologialtaan nämä biolääketieteen laserit eivät poikkea lasereista, joita hyödynnämme älylaseissa, Jouhti kertoo.

Tomi Jouhtin vinkit kasvuyrittäjälle
1. Yritä saada tuote mahdollisimman valmiiksi ennen kuin perustat yrityksen.
2. Jos haet sijoittajaa, varaa siihen aikaa. Muista, että mikään raha ei tule ilmaiseksi.
3. Startup- ja kasvuyrittäminen on henkisesti erittäin vaativaa. Jos siihen ei ole intohimoa tai ei ole valmis panostamaan sataprosenttisesti, ei kannata lähteä yrittämään.
4. Kaikessa menee aikaa enemmän kuin aluksi luulee. Sinnikkyyttä vaaditaan ja rutkasti.

Irma Capiten
Anssi Kumpula
(function (w, d, s, l, i) { w[l] = w[l] || []; w[l].push({ 'gtm.start': new Date().getTime(), event: 'gtm.js' }); var f = d.getElementsByTagName(s)[0], j = d.createElement(s), dl = l != 'dataLayer' ? '&l=' + l : ''; j.async = true; j.src = '//www.googletagmanager.com/gtm.js?id=' + i + dl; f.parentNode.insertBefore(j, f); })(window, document, 'script', 'dataLayer', 'GTM-MJL5CR'); (function(w, t, f) { var s='script',o='_giosg',h='https://service.giosg.com',e,n;e=t.createElement(s);e.async=1;e.src=h+'/live/'; w[o]=w[o]||function() {(w[o]._e=w[o]._e||[]).push(arguments)} ;w[o]._c=f;w[o]._h=h;n=t.getElementsByTagName(s)[0];n.parentNode.insertBefore(e,n); })(window,document,3860); (function(h,o,t,j,a,r){ h.hj=h.hj||function(){(h.hj.q=h.hj.q||[]).push(arguments)}; h._hjSettings={hjid:928553,hjsv:6}; a=o.getElementsByTagName('head')[0]; r=o.createElement('script');r.async=1; r.src=t+h._hjSettings.hjid+j+h._hjSettings.hjsv; a.appendChild(r); })(window,document,'https://static.hotjar.com/c/hotjar-','.js?sv='); var _paq = _paq || []; /* tracker methods like "setCustomDimension" should be called before "trackPageView" */ _paq.push(["setCookieDomain", "*.varma.fi"]); _paq.push(["setDomains", ["*.varma.fi"]]); _paq.push(['trackPageView']); _paq.push(['enableLinkTracking']); (function() { var u="//piwik.varma.fi/piwik/"; _paq.push(['setTrackerUrl', u+'piwik.php']); _paq.push(['setSiteId', '1']); var d=document, g=d.createElement('script'), s=d.getElementsByTagName('script')[0]; g.type='text/javascript'; g.async=true; g.defer=true; g.src=u+'piwik.js'; s.parentNode.insertBefore(g,s); })();