Taiga Colors nojaa kivijalkaan ja verkostoon

Kivijalkakaupan kuolemaa on povattu jo pitkään. Siitä huolimatta kuosisuunnittelija Jutta Kuure avasi liikkeen tuotteilleen, joita vain harva tunsi, eikä ole katunut.

Yritysvalokuvaaja Jutta Kuure piti vuonna 2008 Borneo-aiheisen valokuvanäyttelyn ja päätyi jalostamaan kuvistaan myös tyynyjä. Kipinä kuosisuunnitteluun oli syttynyt. Kuvaaja alkoi opiskella graafista suunnittelua töiden ohessa.

Vähitellen Borneo sai väistyä kuoseista, ja tilalle tuli suomalainen luonto sekä Helsinki: jylhiä jäänmurtajia, lämminsävyisiä jugendtaloja ja huurteisia pihlajanmarjoja.

– Päätuotteeni on tyyny, mutta teen tilaustöinä myös muita sisustustekstiilejä, kuten tapetteja, tauluja ja valoverhoja. Kuoseja voi tulostaa muillekin materiaaleille, Kuure kertoo.

Hän painattaa kankaat ja teettää tuotteet kotimaisilla alihankkijoilla.

– Kotimaisuudella varmistan laadun. Tuotteen suomalaisuus kiinnostaa myös ulkomaisia asiakkaita. Se on kilpailuetu.

Kauppaan löytävät yritysasiakkaatkin

Kotimainen työ maksaa. Niinpä Kuure varmisti alusta alkaen, että asiakas saa rahojensa vastineeksi myös kestävät materiaalit. Silti ilmaan jäi kiusallinen kysymys. Kuka maksaisi 150 euroa tuntemattoman kuosisuunnittelijan sohvatyynystä?

Kuure tunnusteli markkinoita pop up -kaupalla sekä verkkokaupalla, joka toimi vain Suomessa. Joku olisi kenties jatkanut tästä etsimällä jälleenmyyjiä tai avaamalla pienen putiikin sivukadulle. Kuure puolestaan vuokrasi valoisan 65 neliön tilan Helsingin Unioninkadulta Senaatintorin kupeesta. Näin syntyi Taiga Colors Helsinki joulukuussa 2014.

Olen oppinut pitämään puoliani.

Omistaja uskoo, että kivijalkakaupan sijainti on määrännyt vahvasti Taiga Colorsin kehitystä.

– Asiakkaista noin 60 prosenttia on suomalaisia ja heistä monet paikallisia, mutta myös ulkomaisia asiakkaita tulee jo takaisin tuttuun liikkeeseen. Lisäksi ovesta on astunut sisään yritysten ja julkishallinnon asiakkaita.

Kuure on suunnitellut kuoseja ja tuottanut sisustustekstiilejä muun muassa ulkoministeriölle, Puolustusvoimille ja Team Finlandille.

Isot verkostot ja sinnikäs asenne

Kivijalkakaupan ohella Kuurelle tärkeä tilaustöiden markkinointikanava on oma kontaktiverkosto, jota hän luonnehtii valtavan isoksi. Sitä kasvattavat niin suorat myyntikirjeet kuin sosiaalinen mediakin.

Taiga_colors_716_450.jpg

Helsingin keskustassa sijaitsevan myymälän ohella Jutta Kuure saa liiketoimintaansa paljon hyötyä laajasta kontaktiverkostostaan, joka on tilaustöiden tärkeä markkinointikanava.

– Olen myös juossut hyvin aktiivisesti monenlaisissa tilaisuuksissa, muun muassa Suomen Markkinointiliitossa ja kauppakamarissa, siitä alkaen, kun aloitin yritysvalokuvaajana 14 vuotta sitten.

Kuuren verkosto toimii hädänkin hetkellä. Kun varkaat veivät liikkeestä valokuvauskaluston ja käteiskassan, ystävät ja tuttavat yllättivät hänet keräämällä salaa rahat valvontakameraan.

Vastoinkäymiset ovat mitanneet myös yrittäjän sinnikkyyttä. Esimerkiksi viime syksynä naapuritalon remontti katkaisi jalkakäytävän ja samalla asiakasvirran. Kymmenien sähköpostien ja neljän niukkatuloisen kuukauden jälkeen jalkakäytävä avattiin remontin keskellä.

– Olen oppinut pitämään puoliani.

Palkintona asiakkaiden palaute

Samaan aikaan kivijalkakaupan kanssa Kuure avasi kansainvälisen verkkokaupan.

– Verkkokaupan osuus tuloista on ihan minimaalinen. Nämä tuotteet on hyvä nähdä ja kokea, mutta toki verkkokauppaakin pitäisi kehittää, Kuure toteaa.

Hänen seuraava suuri haaveensa on kuitenkin pieni putiikki Tokiossa, Japanissa tai Melbournessa, Australiassa.

Kotimaisuudella varmistan laadun. Se on kilpailuetu.

Kuurella on tapana toteuttaa haaveensa. Vielä viime vuosituhannen lopussa hän työskenteli Planet Hollywood -ravintoloissa kouluttajana ja vuoropäällikkönä. Vuosituhannen alussa hän jo valokuvasi suurille suomalaisyrityksille.

– Opiskelin valokuvausta itsekseni ja osallistuin muutamalle kurssille, Kuure selittää.

Nyt hän opiskelee japania ja harjoittelee sitä jo asiakkaiden kanssa.

– En malttaisi olla poissa asiakastyöstä ja suunnitella jossain studiossa. Täällä tapaan ihania ihmisiä eri puolilta maailmaa ja saan välittömän palautteen, palkinnon työstäni.

Taiga Colors

  • Perustettu vuonna 2009 nimellä Borneo Colors.
  • Liike Helsingissä vuodesta 2014.
  • Kuosisuunnittelua ja sisustustekstiilejä kuluttajille, yrityksille ja julkisiin tiloihin.

Jutta Kuure

  • 54-vuotias.
  • Yrittäjänä vuodesta 2004.
  • Puoliso ja kolme lasta Joensuussa.
  • Ui meressä joka aamu ympäri vuoden.

Voisit olla kiinnostunut myös näistä