Yrittäjä
yrittäjyys
11.05.2018

Tarjoa asiakkaille maksutavat tarpeen mukaan

Yritys voi tarjota asiakkailleen kymmeniä maksutapoja, mutta muutamallakin selviää.

Aivan pientä käsityötoimintaa voi pyörittää jopa pelkällä käteisellä. Maksupääte tuo kuitenkin perinteisen korttimaksamisen lisäksi uusia mahdollisuuksia, kuten lähimaksamisen.

– Tärkeintä on arvioida, mitkä ratkaisut sopivat parhaiten omaan liiketoimintaan, neuvoo liiketoiminnan kehitysjohtaja Heikki Härkönen Nordeasta.

Yhä harvempi haluaa maksaa ostoksensa seteleillä. Niistä aiheutuu yrittäjälle myös omat kulunsa ja riskinsä. Maksutapariskeistä todennäköisin on kuitenkin se, että kauppa jää toteutumatta, jos asiakkaalle sopivaa maksuvaihtoehtoa ei ole tarjolla.

Nopeimmin kasvavat nyt matkapuhelimella toimivat maksutavat. Niissä tunnistautuminen ja maksuväline ovat samassa laitteessa. Mobiilimaksamiseen liittyvät palvelut ovat lisääntymässä.

Jos yritys myy kodinkoneen kaltaisia hieman arvokkaampia tuotteita, yrittäjän kannattaa muistaa maksuaikaa tuova kulutusluotto.

Verkkokaupassa yrityksen täytyy tarjota omat vaihtoehtonsa. Verkkokaupan ja kivijalkamyymälän maksutapoja kannattaa tarkastella kokonaisuutena eikä erikseen. Sekä verkossa että kivijalkamyymälässä on syytä tarjota yleisimmät maksutavat. Uusia maksutapoja kannattaa ottaa harkiten käyttöön.

– Verkkokaupassa asiakaskokemus heikkenee, jos eri maksutapoja joutuu liiaksi selailemaan. Kivijalassa puolestaan kassakokemus voi olla sekava, jos fyysisiä laitteita on paljon, muistuttaa Härkönen.

Jokainen maksutapa tuo myös uusia kustannuksia, joita kannattaa verrata hyötyihin. Jos maksutapaviidakko tuntuu sekavalta, kannattaa kysyä neuvoa esimerkiksi pankista, ICT-toimittajalta tai toimistoteknologian myyjiltä.

Lisätietoja mobiilimaksamisesta: Nordea Wallet

Käteinen

  • Hyödyt: Kätevä pikkuostoksissa. Muita maksuvälineitä karttaville. Ei vaadi maksupäätettä.
  • Haasteet: Hankala suurissa ostoksissa. Käsittely ja tilittäminen vaivalloista ja maksaa.
  • Tarvittavat laitteet: Ei välttämättömiä laitteita.
  • Yleisyys: Hiipuu. 13 % kuluttajista pitää pääasiallisena maksutapana.

Maksukortti

  • Hyödyt: Helppo kuljettaa eikä akku hyydy. Kohtuullisen turvallinen.
  • Haasteet: Maksuvälinepetokset yleistyneet.
  • Tarvittavat laitteet: Maksupääte. Korttitilityssopimus.
  • Yleisyys: 70 %:lle pääasiallinen maksutapa.

Mobiilimaksaminen
Maksu älypuhelimella. Pienet ostokset lähimaksukortin tavoin ilman tunnuslukua, suuremmissa pinluku.

  • Hyödyt: Turvallinen. Edullinen.
  • Haasteet: Osa mobiilimaksutavoista vaatii oman päätteen.
  • Tarvittavat laitteet: Sopimus palveluntarjoajan kanssa. Maksupääte.

Verkkomaksupalvelu (Masterpass)
Digilompakko verkko-ostoksiin. Käyttäjä tallentaa maksukorttinsa tiedot ja tuotteiden toimitusosoitteen.

  • Hyödyt: Helpottaa verkkokauppaa etenkin puhelimella.
  • Haasteet: Lähimaksuominaisuus toimii vain Android-puhelimilla.
  • Tarvittavat laitteet: Sopimus palvelutoimittajan kanssa.
  • Yleisyys: Toimii 34 maassa. Suomessa Nordean palveluna, mutta lisää pankkeja tulossa.

SMS-maksaminen
Maksu tekstiviestillä. Veloitetaan puhelinlaskussa.

  • Hyödyt: Kätevä pikkuostoksissa.
  • Haasteet: Puhelimen katoaminen voi johtaa väärinkäytöksiin. Osa kuluttajista vieroksuu.
  • Tarvittavat laitteet: Sopimus operaattorin kanssa.
  • Yleisyys: Yleistyy tarjonnan kasvaessa.

Maksukortin lähimaksu
Lähilukuominaisuudella varustettu kortti vilautetaan maksupäätteelle. Alle 25 euron ostokset ilman tunnuslukua.

  • Hyödyt: Nopea pikkuostoksissa.
  • Haasteet: Taitava hakkeri voi kopioida kortin datan. Riski kuitenkin pieni.
  • Tarvittavat laitteet: Etälukuominaisuuden sisältävä maksupääte. Korttitilityssopimus.
  • Yleisyys: Yleistyy nopeasti.

Kulutusluotto
Tuo asiakkaalle lisää maksuaikaa.

  • Hyödyt: Tukee ostopäätöstä. Ei luottoriskiä yritykselle.
  • Haasteet: Lisää riskiä kuluttajien ylivelkaantumisesta.
  • Tarvittavat laitteet: Sopimus pankin tai rahoitusyhtiön kanssa. Ei erityislaitteita. Luottopäätös puhelimella tai sähköpostilla.
  • Yleisyys: Luottokanta kasvanut nopeasti n. 15 miljardiin euroon.

Biometriset maksutavat
Tunnistautuminen esimerkiksi silmäskannauksella tai sormenjäljellä

  • Hyödyt: Sujuva ja luotettava.
  • Haasteet: Teknologiaa kehitetty, mutta yleistynee vasta vuosien päästä.
  • Tarvittavat laitteet: Vaatii uusia ominaisuuksia nykyisiin maksupäätteisiin tai uusia laitteita.
  • Yleisyys: Alkutekijöissään.
Risto Pennanen
Tomi Metsä-Heikkilä
(function (w, d, s, l, i) { w[l] = w[l] || []; w[l].push({ 'gtm.start': new Date().getTime(), event: 'gtm.js' }); var f = d.getElementsByTagName(s)[0], j = d.createElement(s), dl = l != 'dataLayer' ? '&l=' + l : ''; j.async = true; j.src = '//www.googletagmanager.com/gtm.js?id=' + i + dl; f.parentNode.insertBefore(j, f); })(window, document, 'script', 'dataLayer', 'GTM-MJL5CR'); (function(w, t, f) { var s='script',o='_giosg',h='https://service.giosg.com',e,n;e=t.createElement(s);e.async=1;e.src=h+'/live/'; w[o]=w[o]||function() {(w[o]._e=w[o]._e||[]).push(arguments)} ;w[o]._c=f;w[o]._h=h;n=t.getElementsByTagName(s)[0];n.parentNode.insertBefore(e,n); })(window,document,3860); (function(h,o,t,j,a,r){ h.hj=h.hj||function(){(h.hj.q=h.hj.q||[]).push(arguments)}; h._hjSettings={hjid:928553,hjsv:6}; a=o.getElementsByTagName('head')[0]; r=o.createElement('script');r.async=1; r.src=t+h._hjSettings.hjid+j+h._hjSettings.hjsv; a.appendChild(r); })(window,document,'https://static.hotjar.com/c/hotjar-','.js?sv='); var _vwo_code = (function () { var account_id = 65925, settings_tolerance = 2000, library_tolerance = 2500, use_existing_jquery = false, // DO NOT EDIT BELOW THIS LINE f = false, d = document; return { use_existing_jquery: function () { return use_existing_jquery; }, library_tolerance: function () { return library_tolerance; }, finish: function () { if (!f) { f = true; var a = d.getElementById('_vis_opt_path_hides'); if (a) a.parentNode.removeChild(a); } }, finished: function () { return f; }, load: function (a) { var b = d.createElement('script'); b.src = a; b.type = 'text/javascript'; b.innerText; b.onerror = function () { _vwo_code.finish(); }; d.getElementsByTagName('head')[0].appendChild(b); }, init: function () { settings_timer = setTimeout('_vwo_code.finish()', settings_tolerance); var a = d.createElement('style'), b = 'body{opacity:0 !important;filter:alpha(opacity=0) !important;background:none !important;}', h = d.getElementsByTagName('head')[0]; a.setAttribute('id', '_vis_opt_path_hides'); a.setAttribute('type', 'text/css'); if (a.styleSheet) a.styleSheet.cssText = b; else a.appendChild(d.createTextNode(b)); h.appendChild(a); this.load('//dev.visualwebsiteoptimizer.com/j.php?a=' + account_id + '&u=' + encodeURIComponent(d.URL) + '&r=' + Math.random()); return settings_timer; } }; }()); _vwo_settings_timer = _vwo_code.init(); var _paq = _paq || []; /* tracker methods like "setCustomDimension" should be called before "trackPageView" */ _paq.push(["setCookieDomain", "*.varma.fi"]); _paq.push(["setDomains", ["*.varma.fi"]]); _paq.push(['trackPageView']); _paq.push(['enableLinkTracking']); (function() { var u="//piwik.varma.fi/piwik/"; _paq.push(['setTrackerUrl', u+'piwik.php']); _paq.push(['setSiteId', '1']); var d=document, g=d.createElement('script'), s=d.getElementsByTagName('script')[0]; g.type='text/javascript'; g.async=true; g.defer=true; g.src=u+'piwik.js'; s.parentNode.insertBefore(g,s); })();