Miten toimin, kun tarvitsen apua asiointipalvelun käyttöön?

Lue tästä ohjeita ja ratkaisuja

Lue tästä vastaukset tyypillisimpiin Varma Asiointiin liittyviin kysymyksiin. Tästä löydät myös ratkaisut yleisimpiin ongelmatilanteisiin palveluun kirjautumisessa. Tunnistautumisessa Varma hyödyntää Suomi.fi-tunnistuspalvelua.

Asiointipalvelussa voi hoitaa vain henkilökohtaisia eläke- ja kuntoutusasioita. Toisen henkilön eläke- ja kuntoutusasioita ei voi hoitaa palvelussa, vaikka näiden hoitamiseen olisi valtuutus.

YEL-vakuutusasioita voi sen sijaan hoitaa myös joku muu kuin YEL-vakuutettu yrittäjä itse. YEL-vakuutettu yrittäjä voi halutessaan valtuuttaa muita käyttäjiä, esimerkiksi tilitoimiston, hoitamaan YEL-vakuutusasioitaan Varma Asioinnissa. Katso tarkemmat ohjeet valtuuttamiseen.

Verkkopankkitunnukset ovat henkilökohtaiset. Asiointipalvelussa voi hoitaa vain sen henkilön asioita, jonka nimellä tunnukset ovat. Yhteisillä pankkitunnuksilla ei voi katsoa useamman henkilön tietoja.

  • Kirjaudu asiointipalveluun varma.fi-etusivun kautta. Älä käytä internetselaimen suosikkeihin tallennettua linkkiä.
  • Tarkista asiointipalvelun kirjautumissivulta, ettei palvelussamme ole käyttökatkoa. Ilmoitamme käyttökatkoista sivun ylälaidassa.
  • Internetselain saattaa aiheuttaa häiriöitä kirjautumisessa. Tyhjennä selaimen sivuhistoria ja poista evästeet. Yritä sen jälkeen kirjautua uudelleen. Ohjeita sivuhistorian tyhjentämiseen:
    • Google Chrome: Historia/History > Poista selaustiedot/Clear browsing data
    • Mozilla Firefox: Sivuhistoria/History > Poista historiatietoja/Clear Recent History > Poista tiedot/Clear Now
    • Microsoft Edge: Historia/History > ⋯ > Tyhjennä selaustiedot/Clear browsing data
  • Emme suosittele Internet Explorer -selaimen käyttöä. Verkkoasioinnin turvallisuus on meille tärkeää, minkä vuoksi emme tue selaimia, joiden turvallisuusominaisuudet ovat puutteelliset.

Voit käyttää Varma Asiointia, jos sinulla on suomalaiset verkkopankkitunnukset.

Henkilöasiakkaana kirjaudut Varma Asiointiin henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksillasi.

Yritysasiakkaan käyttäjätunnus on henkilökohtainen ja yleensä sähköpostimuotoinen.

Jos et enää muista käyttäjätunnustasi, lähetä meille selvityspyyntö käyttäjätunnuksen selvittämiseksi.

Henkilöasiakkaana kirjaudut Varma Asiointiin henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksillasi.

Yritysasiakas voi tilata uuden salasanan tästä:

Tilaa uusi salasana

Syötä käyttäjätunnuksesi ja sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sähköpostiisi linkin salasanan uusimista varten. Linkki on voimassa 30 minuuttia.

Tähän voi olla monta syytä:

  • Yritys ei ole tehnyt verkkopalvelusopimusta. Tee verkkopalvelusopimus täällä. Sinulla täytyy olla oikeus tehdä yrityksessä sitoumuksia, jotta voit tehdä verkkopalvelusopimuksen.
  • Sinulle ei ole annettu oikeuksia kyseisen yrityksen tietoihin. Pyydä yrityksen pääkäyttäjältä oikeuksia.