Asiakkaan tunteminen

Varmalla on lakisääteinen velvollisuus tuntea asiakkaansa ja kysyä asiakkaaseen liittyviä tietoja kaikilta asiakkailtaan. Asiakkaan tuntemista koskevalla sääntelyllä pyritään muun muassa estämään rahanpesua ja terrorismin rahoittamista. Kun tietosi ovat ajan tasalla, voimme palvella sinua paremmin.

Mitä tietoja kysymme ja milloin?

Kysymme asiakkailtamme rahanpesulaissa (444/2017) määriteltyjä tuntemistietoja asiakkuuden alussa ja sen aikana.

Pyydämme tietoja muun muassa liiketoiminnan laadusta ja laajuudesta sekä yritysasiakkaiden tosiasiallisista edunsaajista. Tosiasiallisella edunsaajalla tarkoitetaan luonnollista henkilöä, joka täyttää vähintään yhden seuraavista kriteereistä:

  • omistaa suoraan tai välillisesti suuremman kuin 25 %:n osuuden yrityksen osakkeista tai muuten omistaa vastaavan osuuden yrityksestä,
  • käyttää suoraan tai välillisesti suurempaa kuin 25 %:n osuutta yrityksen äänioikeuksista, kun tämä äänimäärä perustuu omistukseen, jäsenyyteen, yhtiöjärjestykseen, yhtiösopimukseen tai niihin verrattaviin sääntöihin, tai
  • käyttää muulla tavoin tosiasiallisesti määräysvaltaa yrityksessä.

Jos yrityksellä ei ole edellä mainittujen vaihtoehtojen mukaisia tosiasiallisia edunsaajia, tosiasiallisena edunsaajana pidetään yrityksen hallitusta tai vastuunalaisia yhtiömiehiä, toimitusjohtajaa tai muuta vastaavassa asemassa olevaa henkilöä.

Voit ilmoittaa tarvittavat tiedot helposti sähköisesti Varma Asioinnin Asiakkuustiedot-sivulla, kun saat pyynnön tietojen ilmoittamisesta tai tarkistamisesta. Saat pyynnön valintasi mukaan sähköposti- tai tekstiviesti-ilmoituksena.

Kirjaudu Varma Asiointiin