Kundkännedom

Varma har en lagstadgad skyldighet att ha kännedom om sina kunder och fråga alla sina kunder om uppgifter som rör kunden. Syftet med bestämmelserna om kundkännedom är bland annat att motverka penningtvätt och finansiering av terrorism. När dina uppgifter är uppdaterade kan vi ge dig bättre betjäning.

Vilka uppgifter frågar vi om och när?

Vi frågar våra kunder om uppgifter som krävs för kundkontroll enligt penningtvättslagen (444/2017) i början av och under kundrelationen.

Vi ber kunden om uppgifter som rör bland annat affärsverksamhetens art och omfattning samt uppgifter om de faktiska förmånstagarna av företagskunder. Med faktisk förmånstagare avses en fysisk person som uppfyller minst ett av följande kriterier:

  • äger direkt eller indirekt en andel som utgör mer än 25 % av företagets aktier eller på annat sätt äger en motsvarande andel i företaget
  • innehar direkt eller indirekt fler än 25 % av rösträtterna i företaget, när detta röstetal är baserat på ägande, medlemskap, bolagsordning, bolagsavtal eller motsvarande stadgar
  • på annat sätt utövar faktiskt bestämmande inflytande i företaget.

Om företaget inte har faktiska förmånstagare enligt kriterierna ovan anses företagets styrelse eller ansvariga bolagsmän, verkställande direktör eller annan person i motsvarande ställning vara faktisk förmånstagare.

När du får en begäran att ange eller kontrollera uppgifter kan du enkelt ange de nödvändiga uppgifterna elektroniskt via sidan Kunduppgifter i Varma Onlinetjänst. Du kan välja att få begäran skickad till dig som e-post- eller sms-avisering.

Logga in på Varma Onlinetjänst