Myötätuntoa mielettömässä muutoksessa

Varman strategia uudistui viime syksynä ja sen yhteydessä rakensimme vision: Me tuemme sinua maailmassa, jossa on käynnissä mieletön muutos. Se on osunut naulan kantaan paljon enemmän kuin ajattelimme. Olemme eläneet koko kevään keskellä sellaista mieletöntä muutosta, joka jää historiankirjoihin. Nykytilanne on poikkeuksellinen ja muutos on mieletön, mutta ilman koronaakin muutokset kuuluvat väistämättä elämän kiertokulkuun.

Asiakasyrityksissämme työskentelevien ihmisten pienemmät ja välillä suuremmatkin muutostilanteet ovat eläke- ja kuntoutusneuvontamme arkea ilman poikkeustilannettakin. Tällä hetkellä taloudellinen tilanne toki erityisesti haastaa yritysten kestokykyä ja monissa yrityksissä joudutaan pitämään yt-neuvotteluita. Moni työntekijä on lomautettuna tai on vaihtanut toisiin tehtäviin, myös monia työsuhteita päättyy taloudellisen tilanteen takia. Tulevaisuus ja toimeentulo herättävät epävarmuutta, ehkä pelkoakin.

Epävarmassa tilanteessa oikean tiedon saaminen ja vaihtoehtojen selvittäminen on tärkeää. Työntekijälle on helpottavaa saada kuulla, ettei esimerkiksi lyhyen lomautuksen vaikutus eläkkeeseen ole suuri. Yhtä lailla voi olla lohdullista kartoittaa, mitä vaihtoehtoja on eläkkeelle siirtymiselle, jos ikääntyneen työntekijän työsuhde päättyy epävarmassa taloustilanteessa. Kiitollisuus saatuun apuun ja tukeen muutosten keskellä näkyy myös asiakkaidemme antamissa palautteissa. Asiakkaamme kertovat, että kun omaan tilanteeseen saa asiantuntevia neuvoja, epävarmuus ja huoli helpottuvat.

”Onnistuitte laajentamaan tietouttani minulle uudessa asiassa ja elämänmuutoksessa.”

Kun asiakas ottaa yhteyttä Varman ennakkoneuvontaan, kohtaa hän asiantuntevan asiakaspalvelijan ja saa toki vastauksen kysymyksiinsä, mutta myös kuuntelijan tuekseen mielettömässä muutoksessa. Taloudellisten muutostilanteiden lisäksi esimerkiksi sairastuminen työuran aikana, leskeksi jääminen tai elämänkaareen luonnollisena osana kuuluva eläkkeelle siirtyminen ovat kaikki suuria elämänmuutoksia. Niihin liittyviin asioihin tarvitaan konkreettisia neuvoja eläkkeistä ja ohjeita asioiden hoitamiseen, mutta myös keskustelukumppania omien ratkaisujen tueksi. Vaikka päätös esimerkiksi iän perusteella myönnettävälle eläkkeelle siirtymisestä on yksilön oma valinta, oikeiden neuvojen saaminen ja keskustelu asiantuntijan kanssa tukevat päätöksen syntymistä.

”Sain hyvää henkilökohtaista asiakaspalvelua ihmiseltä ihmiselle!”

Varman ennakkoneuvonnan asiantuntijoilta edellytetään vankkaa asiantuntemusta laajan eläkevakuuttamisen ja sosiaaliturvan kentältä, mutta myös proaktiivista kykyä tarjota asiakkaalle tietoa, jota hän ei välttämättä edes osaa kysyä, mutta jolla voi olla merkitystä asiakkaan ratkaisuihin. Asiaosaaminen ei yksin riitä, vaan hyvä asiakaspalvelu ja kokonaisvaltainen asiakaskokemus rakentuvat myös kykyyn kohdata ihminen niin myötä- kuin vastoinkäymisissä. Etenkin juuri jälkimmäisissä, haastavissa muutostilanteissa korostuu kyky olla läsnä ja kuunnella.

Varman asiakaspalvelu saa asiakkailtaan vuosi toisensa jälkeen palautetta erinomaisesta asiakaspalvelusta. Asiakkaat kiittelevät usein asiakaspalvelijan ammattitaitoa ja osaamista, mutta myös tapaa kohdata asiakas ystävällisesti, empaattisesti ja ymmärtävästi. Hymy ja välittäminen kuuluvat ja välittyvät myös virtuaalisesti. Myötätuntoinen asiakaspalvelija on ihminen ihmiselle, juuri sillä hetkellä hänelle tärkeässä asiassa. ”Ystävällinen, lämmin ja selkeä palvelu. Sain tukea ja ymmärrystä”, kommentoi eräs asiakkaamme osuvasti palautteessaan.

Meille on tärkeää palvella ihmistä sillä tavoin, kuin toivoisimme itseämmekin palveltavan. Tämä on sydämen asia ja ylpeyden aihe, ja haluamme jatkossakin olla kiittävän palautteen arvoisia, myötätuntoisesti tukena mielettömän muutoksen keskellä.

Tietoa asiakaspalvelusta koronatilanteessa

Asiakaspalvelumme puhelimessa toimii normaalisti poikkeuksellisesta tilanteesta huolimatta. Asiantuntijamme auttavat kaikissa eläke- ja kuntoutuskysymyksissä arkisin klo 8-17 numerossa 010 192 100.

Asiakaspalvelupiste Helsingin Salmisaaressa on toistaiseksi suljettu.

Palvelemme verkossa normaaliin tapaan. Työeläkeotteen ja arvion eläkkeen määrästä saa Varman asiointipalvelusta www.varma.fi. Eläkettä tai kuntoutusta voi hakea normaalisti täyttämällä sähköisen eläkehakemuksen.

Toteutamme asiakasyrityksillemme poikkeustilanteessa eläke- tai kuntoutusinfoja Skypen tai Teamsin välityksellä. Ota yhteyttä: tyoelakeinfot@varma.fi

Elina Juth

Palvelupäällikkö

Elina Juth toimii työeläkeasioiden kouluttajana ja sisällöntuottajana. Elinalla on pitkä kokemus työeläkealalta. ”Eläkeasiat voivat tuntua välillä monimutkaisilta. Haluan osaltani lisätä ihmisten ymmärrystä työeläkejärjestelmästä ja viestiä asioista ymmärrettävästi ja selkeästi.”

Asiakaslähtöisyys, asiakaskohtaamiset, yhdessä oivaltaminen sekä työelämän ja yrityskulttuurin kehittäminen inspiroivat Elinaa työssä. Vapaalla Elinan aika kuluu perheen sekä puutarha- ja ulkoiluharrastusten parissa.

Voisit olla kiinnostunut myös näistä