Yrityksen suunta kirkastui Kasvu Openissa

Työhyvinvointipalveluja tarjoava ActPRO Oy sai Kasvu Open -tapahtumasarjasta runsaasti uutta virtaa liiketoimintansa kehittämiseen. Erityisen hyödyllistä olivat ulkopuolisten asiantuntijoiden sparraus ja vinkit liiketoiminnan kehittämiseen.

Näin tiivistää ActPROn toimitusjohtaja Tomi Leskinen kasvuhakuisille pk-yrityksille suunnatun Kasvu Open -tapahtumasarjan annin.

– Kasvu Openiin osallistuminen oli ehdottomasti myönteinen kokemus. Se tarjosi uusia näkökulmia ja oivaltamismahdollisuuksia, joita yrityksen normaalissa arjessa ei saa, Leskinen perustelee.

Kasvu Open koostuu alueellisista Kasvupolku-sparraustilaisuuksista, joihin pääkaupunkiseudulla valittiin ActPROn lisäksi 14 yritystä 57 hakijan joukosta.

Pääkaupunkiseudun Kasvupolku huipentui 8. kesäkuuta järjestettyyn aluefinaaliin, jonka voittaja jatkaa Kasvu Openin valtakunnalliseen finaaliin. Varma kuuluu tapahtumasarjan yhteistyökumppaneihin.

Sparraus avasi silmät

ActPROn taival kilpailussa päättyi pääkaupunkiseudun Kasvupolun finaaliin. Leskinen on kuitenkin tyytyväinen, että yritys haki ja pääsi mukaan Kasvupolku-sparraukseen.

– Tiedämme paljon liikkeenjohdon kehittämisestä ja teemme tätä työtä asiakasorganisaatioissa. Silloin keskitymme kuitenkin asiakkaiden haasteisiin, jolloin oman liiketoiminnan kehittäminen jää vähemmälle, Leskinen toteaa.

ActPRO tarjoaa työyhteisöille kokonaisvaltaisia hyvinvoinnin ja toimintakyvyn valmennuspalveluja. Yritys on kehittänyt omia konsepteja ja työkaluja, joilla henkilöstön kehittämistarpeita voidaan tunnistaa ja tukea suhteessa liiketoiminnan tavoitteisiin.

Tämän bisnesmallin kehittämiseen ActPRO sai tukea Kasvupolun kahtena sparrauspäivänä yhtensä kymmeneltä asiantuntijalta.

– Kohtaamiset eri alojen ihmisten kautta auttoivat meitä selkeyttämään viestejämme ja havaitsemaan tärkeimpiä kehittämiskohteita.

Kasvustrategia selkeytyi

Leskisen mukaan sparraus auttoi kirkastamaan yrityksen kasvustrategiaa.
Keskeinen oivallus oli, että yritys keskittyy jatkossa entistä tiiviimmin kotimaan markkinoihin, jossa sillä on omalla sarallaan vahva asema. Asiakaskuntaan Suomessa kuuluvat muun muassa Accenture ja Lassila & Tikanoja.

– Suomessa on lähes 2,5 miljoonaa työikäistä, eli potentiaaliset markkinat ja kasvumahdollisuudet ovat suuret kotimaassakin.

Leskisen mukaan vientimarkkinoita ei kuitenkaan kokonaan unohdeta.

– Niille lähdetään jossakin vaiheessa. Etenemistapa on todennäköisesti kehittämiemme konseptien ja työkalujen lisensointi. Tärkeä väylä kansainvälisille markkinoille ovat muun muassa monikansalliset asiakkaamme.

Varman yhteyspäällikkö Aini Keskinen on seurannut ActPROn toimintaa yrityksen perustamisesta lähtien vuodesta 2007. Hän osallistui yhteen sparrauspäivään ja kiittelee yrityksen kykyä hyödyntää asiantuntijoiden kehittämisideoita.

– Kyse on oikein kehittymiskelpoisesta yrityksestä. Esimerkiksi keskittyminen kotimarkkinoihin on tässä vaiheessa varmasti hyvä linjaus. Suomi on työhyvinvoinnin kehittämisessä edelläkävijä, mutta muualla näille palveluille voi olla vielä toistaiseksi vähemmän kysyntää, Keskinen toteaa.

Teksti: Matti Remes
Kuva: Petri Krook

Voisit olla kiinnostunut myös näistä