Tarjoa asiakkaille maksutavat tarpeen mukaan

Yritys voi tarjota asiakkailleen kymmeniä maksutapoja, mutta muutamallakin selviää.

Aivan pientä käsityötoimintaa voi pyörittää jopa pelkällä käteisellä. Maksupääte tuo kuitenkin perinteisen korttimaksamisen lisäksi uusia mahdollisuuksia, kuten lähimaksamisen.

– Tärkeintä on arvioida, mitkä ratkaisut sopivat parhaiten omaan liiketoimintaan, neuvoo liiketoiminnan kehitysjohtaja Heikki Härkönen Nordeasta.

Yhä harvempi haluaa maksaa ostoksensa seteleillä. Niistä aiheutuu yrittäjälle myös omat kulunsa ja riskinsä. Maksutapariskeistä todennäköisin on kuitenkin se, että kauppa jää toteutumatta, jos asiakkaalle sopivaa maksuvaihtoehtoa ei ole tarjolla.

Nopeimmin kasvavat nyt matkapuhelimella toimivat maksutavat. Niissä tunnistautuminen ja maksuväline ovat samassa laitteessa. Mobiilimaksamiseen liittyvät palvelut ovat lisääntymässä.

Jos yritys myy kodinkoneen kaltaisia hieman arvokkaampia tuotteita, yrittäjän kannattaa muistaa maksuaikaa tuova kulutusluotto.

Verkkokaupassa yrityksen täytyy tarjota omat vaihtoehtonsa. Verkkokaupan ja kivijalkamyymälän maksutapoja kannattaa tarkastella kokonaisuutena eikä erikseen. Sekä verkossa että kivijalkamyymälässä on syytä tarjota yleisimmät maksutavat. Uusia maksutapoja kannattaa ottaa harkiten käyttöön.

– Verkkokaupassa asiakaskokemus heikkenee, jos eri maksutapoja joutuu liiaksi selailemaan. Kivijalassa puolestaan kassakokemus voi olla sekava, jos fyysisiä laitteita on paljon, muistuttaa Härkönen.

Jokainen maksutapa tuo myös uusia kustannuksia, joita kannattaa verrata hyötyihin. Jos maksutapaviidakko tuntuu sekavalta, kannattaa kysyä neuvoa esimerkiksi pankista, ICT-toimittajalta tai toimistoteknologian myyjiltä.

Lisätietoja mobiilimaksamisesta: Nordea Wallet