Farkkujen ja ylioppilaslakkien kotimainen konkari

Pitkäjänteisyys näkyy monin tavoin M.A.S.I Companyn tuotteissa ja kaikessa toiminnassa – myös panostuksissa työkykyjohtamiseen. Parhaillaan yhtiö kouluttaa esimiehiä, kertoo toimitusjohtaja Anu Koskimäki.
Pohjois-Euroopan suurin farkkutehdas pesuloineen sijaitsee Virossa ja sen markkinat ovat pääosin Suomessa. M.A.S.I Companyn toimitusjohtaja vakuuttaa, että yhtälö toimii myös globaalin halpatuotannon aikana.

Vuonna 1974 Blueman Oy sai briteiltä lisenssin valmistaa Lee Cooper ‑farkkuja suomalaisille markkinoille, ja muutamassa vuodessa Lee Cooperit nousivat farkkumerkkien kärkeen. Yhtiö loi myös oman Very Nice ‑merkkinsä naisten farkkuvaatteille ja osti ulkoiluvaatteita valmistavan Sail&Skin. Farkkuja ja paitoja vietiin Neuvostoliittoonkin.

Vähitellen halpatuonti kasvoi, idänkauppa tyrehtyi ja lama pyyhkäisi tehtaita kumoon. Selvinneistä yrityksistä moni siirsi tuotantonsa Viroon. Alan työpaikoista Suomessa katosi noin 80 prosenttia.

Bluemanin ompelukoneet surisivat yhä Keiteleellä ja Viitasaarella, mutta kriisiltä sekään ei säästynyt. Saneerauksen jäljiltä syntyi M.A.S.I Company Oy. Se valmistaa tuttuja merkkejä edelleen ja on hankkinut valikoimaansa myös yli satavuotiaan lakkitehtaan Fredriksonin.

Laatua ja joustoa omasta tehtaasta

Vuonna 2004 Masikin antoi periksi kustannuspaineille ja siirsi Viitasaaren-tehtaansa tuotannon Viroon. 2016 loppui tuotanto myös Keiteleellä. Nyt yhtiö valmistaa kaikki vaatteet tehtaassaan, joka sijaitsee etelävirolaisessa Valgassa.

– Farkkutuotannon laadussa näkyy se pitkä kokemus, jonka ehdimme hankkia Suomessa, sanoo Masin toimitusjohtaja Anu Koskimäki.

Lisäksi osalla virolaisista työntekijöistä on jopa 40 vuoden kokemus vaatetusteollisuudesta.

Olemme varmistaneet, että kaikilla on selkeät toimenkuvat ja tavoitteet.

Koskimäen näkökulmasta tehdas on myös mukavan lähellä, huomattavasti lähempänä kuin kilpailijoiden tehtaat ja alihankkijat Italiassa, Turkissa ja Kaukoidässä.

– Meidän on helppo seurata laatua tarkasti ja pystymme myös reagoimaan tilauksiin nopeasti ja joustavasti. Voimme myös räätälöidä tuotteita esimerkiksi asiakkaan omaan kampanjaan.

Turvaa ihmisille ja ympäristölle

Laadun ohella Koskimäki haluaa varmistaa vastuullisen toiminnan.

– Ostamme lähes kaikki kankaat Euroopasta ja investoimme jatkuvasti uuteen teknologiaan, jolla voimme vähentää kemikaalien käyttöä farkkupesulassamme.

Farkkupesulat syntyivät jo vuosikymmeniä sitten tuottamaan uusiin farkkuihin rentoja kulumajälkiä. Maailmanlaajuinen ilmiö huipentui vaarallisiin kemikaaleihin ja hiekkapuhallukseen, jotka kuluttivat värin ohella työntekijöiden terveyttä. Hiekkapuhallus on Euroopassa ja Turkissa sittemmin kielletty, mutta Koskimäen mukaan farkkujen kulutuspesuissa ja valkaisuissa voi kehittyä edelleen yhä paremmaksi, tehokkaammaksi ja luontoa säästävämmäksi.

– Voimme vähentää erityisesti kemikaalien käyttöä kehittämällä otsonipesuja.

Vankka asema säilyy

Tehokkuus, vastuullisuus ja hyvä laatu eivät riitä selittämään, miten Masi on pysynyt suomalaisilla farkkumarkkinoilla jo 44 vuotta. Koskimäki perustelee menestystä myös farkkujen istuvuudella, jonka varmistavat Masin omat suunnittelijat Suomessa. He luovat Very Nice ‑farkkujen ohella myös omia Lee Cooper ‑malleja Suomen markkinoille.

Farkkutuotannon laadussa näkyy se pitkä kokemus, jonka ehdimme hankkia Suomessa.

– Mehän emme myy tietyn ikäisille ihmisille, vaan pikemminkin erilaisille vartalotyypeille ja tyyleille, Koskimäki huomauttaa.

Hänen mukaansa kuluttaja myös löytää tutut farkut helposti lähimmästä tavaratalosta tai marketista.

Masin pitkäjänteisyydestä kertoo farkkujen ohella ylioppilaslakki. Viisi ompelijaa valmistaa perinteisiä Fredriksonin lakkeja Viitasaarella. Markkinajohtajan paikka on Koskimäen mukaan säilynyt kilpailusta huolimatta.

– Jotkut hakevat meiltä kestävän lakin ensimmäisen vapun jälkeen, kun halvempi lakki on mennyt rikki.

Huomio työhyvinvointiin

Jotta laadukas työ maistuisi tekijöilleen jatkossakin, toimitusjohtaja on ottanut työhyvinvoinnin erityiskäsittelyyn.

– Olemme varmistaneet, että kaikilla on selkeät toimenkuvat ja tavoitteet, ja tällä hetkellä koulutamme esimiehiä, Koskimäki kertoo.

Koulutuksen perustaksi tutkittiin esimiestyötä, ja syksyllä on luvassa tutkimus koko henkilökunnan työhyvinvoinnista. Molempiin löytyi pohja Varman yritysasiakkaiden käyttöön tarkoitetusta Työkykyjohtamisen tietopalvelusta.

– Niitä on kätevä käyttää ja niiden avulla saamme tietoa siitä, mihin meidän on syytä panostaa.

M.A.S.I Company Oy

  • Perustettu 1972 nimellä Blueman Oy.
  • Omistajina kolme yksityishenkilöä.
  • Merkit: Lee Cooper, Very Nice, Fredrikson ja Sail&Ski.
  • Liikevaihto: noin 10 milj. euroa.
  • Henkilöstö: noin 130 tehdastyöntekijää ja 35 asiantuntijaa.

Voisit olla kiinnostunut myös näistä