Sujuvampi arki ja työkyky edistävät Printcomin uudistustyötä

ICT-palveluja tarjoava Printcom on panostanut muutosten keskellä määrätietoisesti myös työn sujuvuuteen ja henkilöstön työkykyyn. Samalla myös asiakastyytyväisyys ja yrityksen tuloskunto ovat parantuneet.

Porvoon Kipinätiellä käy helmikuisena perjantaina vilkas puheensorina. Espoossa, Kotkassa, Kouvolassa, Lappeenrannassa ja Porvoossa toimivalla ICT-palveluyritys Printcomilla on käynnissä valmennuspäivä, joka on tuonut yhteen yrityksen myyntiammattilaisia kaikista sen toimipisteistä. Ja aivan kuten yhtiön toimipisteen osoitekin vihjaa, lähtevät valmennettavat päivän päätteeksi kotimatkalle entistä motivoituneempana ja akut ladattuina.

Myös koulutuspäivässä piipahtaneen toimitusjohtaja Jyrki Vaaran hymy on herkässä. Asteittain eri puolille Etelä- ja Kaakkois-Suomea levittäytynyt Printcom on juuri nyt hyvässä iskussa. Viitisen vuotta sitten alkanut kasvutaival on sujunut myös numeroiden valossa vähintäänkin kohtuullisesti.

Liikevaihto liikkuu pian 15 miljoonan euron tuntumassa, ja henkilöstön määrä on noussut lähes 60:een. Kaiken lisäksi kasvu on ollut kannattavaa.

– Olemme kasvaneet yhdeksi alan merkittävistä palveluntarjoajista. Ei sitä olisi vuosikymmenen vaihteessa voinut edes kuvitella, Vaara tunnustaa.

Kulttuurimuutos moottorina

Hyvistä tunnusluvuista huolimatta toimitusjohtaja tunnustaa, että Printcomin taival ei ole joka käänteessä sujunut kuten Strömsössä. Pienen yrityksen kasvuun liittyy aina kipuilua ja haasteita, jotka vain harvoin ratkeavat itsekseen ja ilman ulkopuolista apua.

Printcomissa ratkottavana on kaiken lisäksi ollut monta pulmaa yhtä aikaa.
– Yritysostojen myötä meillä oli jokaisella paikkakunnalla omanlaisensa toimintakulttuuri. Niitä piti yhtenäistää. Samalla aloimme kääntää koko liiketoimintaa perinteisestä tuotemyynnistä palveluiden ja kumppanuuksien suuntaan. Homma ei ollut helppo, sillä osalla ostetuista yrityksistä oli takanaan vuosikymmenten toimintahistoria. Sellaista kulttuuria ei muuteta sormia napsauttamalla, toimitusjohtaja muistelee.

Printcom_feed_02.jpg

Organisaation kehittäminen oli investointi, jolla haluttiin varmistaa kannattava kasvu, Printcomin toimitusjohtaja Jyrki Vaara kertoo.

Liiketoimintastrategian muutos edellytti myös organisaatiojumppaa. Aluevetoisten toimipisteiden tilalle rakennettiin tiimiorganisaatio, ja tiimeille tarvittiin vetäjiksi osaavia esimiehiä. Kaiken tämän keskellä yhtiö paransi systemaattisesti omaa arkista tekemistään ja prosesseja. Ne olivat sittemmin pohjana laatu- ja ympäristösertifikaateille.

– Organisaation kehittäminen oli investointi, jolla haluttiin varmistaa kannattava kasvu. Tässä vaiheessa onneksi tajuttiin, että HR-asioille tarvitaan oma vastuuhenkilö, Vaara kertoo.

Varman työkalut apuna

HR-asiat tulivat yhtiössä laadusta ja kehityksestä jo tuolloin vastanneelle Riikka Jylhälle. Samalla alkoi myös yhteistyö Varman kanssa.

Ensimmäiset henkilöstön työhyvinvointikyselyt tehtiin vuonna 2014. Yhdessä esimiestyön itsearviointien kanssa niistä on tullut vuosittainen perinne ja samalla erittäin arvokas kehitystyökalu.

– Saamamme arviot ovat olleet alusta lähtien varsin positiivisia. Lisäksi kyselyt koetaan henkilöstön puolella erittäin tärkeiksi. Viimeisimmän työhyvinvointikyselyn vastausprosentti oli peräti 85, Jylhä kertoo.

Jos täällä palavat valot päivästä toiseen vielä iltamyöhällä, niin silloin on jotain pielessä.

Tuloksia on viety nopeasti myös käytännöiksi. Niiden pohjalta on järjestetty esimiesvalmennusta yhdessä Varman kanssa, tiivistetty yhteistyötä työterveyshuollon kanssa sekä kehitetty monipuolista työkykyä ylläpitävää toimintaa.

Yhtiössä seurataan tarkasti etenkin esimiesten ja tiimien työkuormaa, ylitöitä ja stressiä. Perinteisistä ”korvamerkityistä” asiakkuuksista on luovuttu. Asiakkaita palvellaan mahdollisimman paljon myös etänä.

– Jos täällä palavat valot päivästä toiseen vielä iltamyöhällä, niin silloin on jotain pielessä, Vaara toteaa.

Työkykyjohtaminen kaiken perustana

Jyrki Vaara painottaakin, että työkykyjohtamisella on suora yhteys liiketoimintaan ja yrityksen menestymiseen. Vaaran merkkeihin on toisaalta tartuttava myös nopeasti.

– Osaava ja työssään hyvinvoiva henkilöstö tekee parempaa jälkeä ja lisää asiakastyytyväisyyttä. Tätä kautta se tuo lisämyyntiä ja kohentaa tulosta. Siitä on meilläkin nyt näyttöä, toimitusjohtaja tiivistää.

Työn sujuvuuden ja työssä viihtymisen filosofia on paalutettu myös Printcomin omien arvojen pohjaksi. Niiden mukaan yhtiö hakee tasaista ja kannattavaa kasvua. Printcom aikoo olla mahdollisimman hyvä ja vetovoimainen työnantaja alan osaajille. Samalla se haluaa olla paras paikallinen ICT-kumppani, joka yllättää asiakkaansa aina positiivisesti.

Jotain onnistumisesta kertoo se, että henkilöstön vaihtuvuus on ollut kaikkien muutosten keskelläkin poikkeuksellisen pientä. Henkilöstön keski-ikä on 42 vuotta, joten kokemukselle olisi takuuvarmasti kysyntää myös kilpailijoiden leirissä.

– Numerot ja tulosluvut ovat yritykselle toki tärkeitä. Vielä tärkeämpää on kuitenkin oppia johtamaan ihmisiä, Vaara muistuttaa.

Printcom Center Oy

  • Perustettu 2011.
  • Yritysten ICT-palvelutoimittaja. Kuuluu Canon Business Center- ja G30-ketjuihin.
  • Toimipisteet Espoossa, Kouvolassa, Kotkassa, Lappeenrannassa ja Porvoossa.
  • Liikevaihto noin 15 milj. euroa.
  • Henkilöstömäärä: noin 60.

Voisit olla kiinnostunut myös näistä