Hyöty irti coworking-tilasta

Coworking-tilat ovat tulleet Suomeen vauhdilla. Niiden yhteisöllisyyttä hamuavat freelancereiden ja pienyrittäjien ohella myös suuryritykset. Mutta miten yhteisöllisyys syntyy?

Parhaimmillaan jaettu työtila tarjoaa innostavan työyhteisön, joustavan kasvuympäristön ja kiinnostavia kumppaneita. Mutta tämä ei tapahdu automaattisesti.

– Kyse ei ole coworkingistä tai yhteisöllisyydestä, jos saman yrityksen kahdeksan työntekijää istuu vuokraamassaan lasikopissa jaetun tilan keskellä, sanoo työympäristöstrategi Tero Helenius.

Hänen kokemuksensa mukaan yhteisöllisyys alkaa aina yksilöistä ja usein pienestä, viihtyisästä tilasta, joka muistuttaa enemmän kotia tai kahvilaa kuin kliinistä toimistoa. Hän on huomannut muun muassa Lontoossa ja Amsterdamissa, että pieniä, kaikille avoimia coworking-tiloja syntyy jatkuvasti lisää ja yhä enemmän myös esikaupunkeihin ja lähiöihin. Samalla kasvavat suuret ketjut, joita on tullut Suomeenkin viime vuosina.

On tärkeää selvittää itselle, mitä hakee työtilasta.

– Monet suuret tilat muistuttavat kuitenkin enemmän toimistohotelleja, joissa käyttäjien on helppo piiloutua tilaan ja yhteisöllisyyttä on huomattavasti vaikeampi rakentaa. Onkin tärkeää selvittää itselle, mitä hakee työtilasta. Yhteisöllisyys ei synny itsestään, eikä ainakaan Suomessa, jossa freelance- ja yrittäjäkulttuuri on nuorta.

Innovation House valitsee jäsenensä

Petra Erätuli‑Kola ja Katja Aalto avasivat ensimmäisen Innovation House -työtilansa kaksi vuotta sitten Espoon Otaniemeen. Satunnainen kulkija ei pääse tilaan päiväpassilla, joita monet muut työtilat tarjoavat. Perustajat pyrkivät näin varmistamaan, että luottamus syntyy ja myös säilyy yhteisön kasvaessa.

– Haastattelemme jokaisen asiakkaan eli jäsenen, ja käymme heti Innovation Housen arvot läpi, Aalto kertoo.

Talous_InnovationHouse_feed-IHF_08.jpg

Petra Erätuli‑Kola (vas.) ja Katja Aalto avasivat ensimmäisen Innovation House -työtilansa Espoon Otaniemeen kaksi vuotta sitten.

– Autamme ihmisiä myös löytämään toisistaan sopivia kumppaneita ja teemme selväksi, että täällä saa ja pitääkin myydä omia tuotteitaan ja palvelujaan, Erätuli‑Kola lisää.

Startupeilla on Innovation Housessa omat suljettavat tilansa, mutta muut valitsevat paikkansa avoimista tiloista. Mukana on suuryrityksiäkin.

– Yrityksellä voi olla esimerkiksi kuusi jäsenpaikkaa, ja he tulevat tänne tekemään jotain uudenlaista ajatustyötä tai etsimään startupeja yhteistyöhön. Yritys voi myös saada rekrytoitua tänne työntekijän, jota se ei saisi houkuteltua perinteiseen työympäristöön, Erätuli‑Kola kertoo.

Mentoreiden verkosto yrittäjien apuna

Innovation Housen kolmesta tilasta tuorein sijaitsee Singaporessa.
– Singapore on suomalaisille yrityksille hyvä reitti Aasian markkinoille ja apu kansainväliseen kasvuun, Erätuli-Kola perustelee. Myös Innovation House aikoo jatkaa kasvuaan, joka on onnistunut tähän mennessä kannattavasti. Perustajien mukaan onnistumiseen on tarvittu 25 vuoden pituista ystävyyttä, innostusta ja rohkeutta sekä suuri, asiantunteva ja avulias verkosto hallituksen jäsenistä alkaen.

Talous_InnovationHouse_feed-IHF_01.jpg

– Ympärillämme on ihmisiä, jotka ovat halukkaita mentoroimaan meitä ja jäseniämme. Jäsenet sparraavat myös tosiaan, Aalto sanoo.

Perustajakaksikko sparraa jäseniä myös hyvinvoinnissa. Se on vienyt osan joukosta säännöllisten porrastreenien kautta jopa suoraan huipulle – esimerkiksi Olympos-vuorelle Turkin puolelta ja Malesian korkeimmalle vuorelle Kota Kinapalulle.

Innovation House Finland Oy

  • Yhteisöllisiä työtiloja toimistopalveluineen Espoossa, Helsingissä ja Singaporessa
  • Yhteensä noin 1 000 jäsenpaikkaa yli sadalle yritykselle
  • Perustettu 2016
  • Liikevaihto 600 000 euroa (2018)
  • Henkilöstömäärä: runsaat 20 mukaan lukien kaikki omistajat.
  • Osakkaat: Perustajat eli toimitusjohtaja Petra Erätuli­‑Kola ja operatiivinen johtaja Katja Aalto yhteensä 90 %. Hallituksen jäsenet yhteensä 10 %:n osuudella 2019 alkaen

Kun valitset coworking-tilaa, selvitä ensin:

  1. Mitä olet hakemassa?
    1. Joustavuutta ja kustannushyötyjä?
    2. Vuorovaikutusta ja mieluisaa ympäristöä työnteolle?
    3. Kumppaneita ja verkostoa?
  2. Tukeeko yrityskulttuurinne oikeasti hajautettua työtä?
  3. Oletko valmis antamaan, etkä vain saamaan?
  4. Kuinka mobiili todellisuudessa olet? Tarvitsetko yhden vai useamman pisteen? Sen minkä voittaa sijaintien määrässä, häviää usein yhteisöllisyydessä.
  5. Käy katsomassa useampaa tilaa.
  6. Anna työntekijöiden valita itse coworking-tilansa.

Lähde: Tero Helenius