Kun kaikki voittavat

Opiskelijalle työharjoittelu on portti työelämään. Työnantajalle harjoittelija on lisäkäsipari, mutta tuo myös vastuuta: harjoittelijalle pitää antaa aikaa ja aitoja haasteita. Kun harjoittelu hoidetaan vastuullisesti, kaikki voittavat.

Roosa Myllyveräjä oli myyty, kun Haaga-Helia -ammattikorkeakoulun liiketalouden luennolle ilmestyi pari työntekijää Varmasta. He kertoivat mitä yritys tekee, ja että hakuun oli tulossa kaksi viestintäharjoittelijan paikkaa.

- Tiesin Varman, mutta en olisi ehkä osannut hakea sieltä harjoittelupaikkaa, jos he eivät olisi käyneet koulullamme. Luennon jälkeen tiesin, että tuonne haluan, Myllyveräjä muistelee.

Varma taas tykästyi Myllyveräjään ja Kristian Lauroseen, jotka aloittivat työharjoittelun yrityksessä huhtikuussa. Kummankin markkinoinnin ja viestinnän opinnot lähenevät loppusuoraa. Lauronen viettää talossa kahdeksan, Myllyveräjä viisi kuukautta. Olo on onnekas, kun harjoittelujakso on näin pitkä. Alan harjoittelupaikkoihin riittää hakijoita.

tyoelama-feed-VarmaHaagaHeliaGIF-01.gif

Varma ja Haaga-Helia aloittivat viime vuoden lopulla partneriyhteistyön, mikä tarkoittaa muun muassa yritysvierailuja, yhteistyöprojekteja ja harjoittelupaikkoja. Haaga-Helian Pasilan kampuksella on myös Varman oma luokkahuone, jonka tavoitteena on lisätä yhtiön tunnettuutta opiskelijoiden keskuudessa.

Varman HR-partneri Pauliina Heiskanen kertoo, että yhteistyön tarkoitus on myös lisätä yrityksen tunnettuutta oppilaitoksessa.

- Työeläkeyhtiölle voi olla haaste, että emme ole niin tuttuja kuin muut finanssialan toimijat, kuten pankit. Meillä on tekemistä siinä, että nuoret tietäisivät mitä työtehtäviä meillä on tarjolla.

Varmassa on iso kirjo mahdollisuuksia eri alojen opiskelijoille, aina eläkepalveluista ja sijoitustoiminnoista it-projekteihin. Yritykselle hyvä sauma tarjota harjoittelupaikkaa on vaikkapa silloin, kun mielessä on jokin kehitysprojekti, mutta sitä ei ole aikaa toteuttaa omin voimin.

Oppia ja hyötyä kaikille

Lauronen ja Myllyveräjä ovat saaneet pöydilleen monipuolisesti erilaisia hommia. Omiin töihin on voinut vaikuttaa ja vastuuta saanut ottaa.

Molemmat ovat esimerkiksi tuottaneet sisältöjä, ylläpitäneet verkkosivuja ja hallinneet somekanavia. Lauronen on valokuvannut sekä ohjannut ja käsikirjoittanut videoita. Myllyveräjä on mukana viestinnän saavutettavuuden kehittämisessä – eli siinä, että Varman viesti tavoittaa ymmärrettävästi erilaiset ihmiset.

Tyoelama_etatyo_feed-Varma002.jpg

Kaikki harjoittelun anti ei liity suoraan omaan alaan.

- Harjoittelussa oppii vastuuta ja monen projektin päällekkäistä organisointia eri tavalla kuin opinnoissa. Omat aikataulut täytyy suunnitella tarkasti, Lauronen miettii.

-Työyhteisön ja toimistotyön kokeminenkin on uusi oppimisprosessi. Et ole enää opiskelija, vaan aikuisten työelämässä, Myllyveräjä jatkaa.

Myös työnantaja hyötyy harjoittelusta.

- Harjoittelijat ovat yleensä nopeita oppimaan, tarttuvat toimeen rivakasti ja hoitavat työtehtävänsä nopsaan. He ovat aidosti auttava lisäkäsipari, jolta saa uusia näkökulmia, freesejä ideoita ja hyviä kysymyksiä, Heiskanen iloitsee.

Joskus käy niin hyvin, että harjoittelija osoittautuu niin osaavaksi ja motivoituneeksi tyypiksi, että hänelle löytyy talosta myöhemmin työpaikka.

Anna harjoittelijalle aikaa

Kun työnantaja tarjoaa harjoittelupaikan, tuo se mukanaan vastuun. Miten varmistaa, että harjoittelu on opiskelijalle antoisa kokemus?

- Harjoittelijalle pitää antaa kattava perehdytys tehtäviin. Myös perusasioista huolehtiminen on vastuun ottamista: katsotaan, että harjoittelija saa lounaan ja työterveyshuollon, Myllyveräjä aloittaa.

Myös Lauronen näkee, että hyvä työnantaja käyttää aikaa siihen, että harjoittelija pääsee sisään tehtäviinsä ja työyhteisöön.

Tyoelama-feed-VarmaHaagaHeliaHarjoittelijat-2503.jpg

- Hyvä työnantaja tarjoaa harjoittelijalle tehtäviä, jotka osuvat siihen, mitä hän on opiskellut. Ja ymmärtää, että harjoittelijoilla on merkitystä.

Kumpikin painottaa, että hevillä ei kannata lähteä harjoitteluun ilman harjoitteluajan palkkaa.

Heiskasen näkemys työnantajan vinkkelistä on samanlainen. Harjoittelija tulee oppimaan ja hankkimaan kokemusta, joten hänet täytyy perehdyttää tehtäviinsä hyvin. Työtehtävissä pitää olla haastetta, jotta niistä oppii uutta. Tämä vaatii työnantajalta aikaa ja sitoutumista.

- Harjoittelija on työyhteisön yhdenvertainen jäsen, joka otetaan mukaan kaikkeen. Työnantaja tarjoaa treeniä työhön, mutta myös kokemuksen työelämästä, Heiskanen sanoo.

Myllyveräjän ja Laurosen kokemus työelämästä on ollut Varmassa hyvä.

- Tuntuu, että meidät otettiin vastaan kuin perustyöntekijät, ei niin kuin harjoittelijat. Harjoittelijaa ei jätetä yksin tekemään nakkihommia, kun muut menevät palaveriin puhumaan tärkeitä asioita. Se on tärkeää psyykenkin kannalta, Lauronen kehuu.

Voisit olla kiinnostunut myös näistä