Valmet Automotive tarvitsee maahanmuuttajia – monikansallisuus on arkea autotehtaalla

Suomessa on hyvä esimieskulttuuri. Matala hierarkia tekee työnteosta mukavampaa ja stressittömämpää. Esimiehellä on silti merkittävä asema ja rooli, arvioi kuusi vuotta sitten Valmet Automotiveen tullut puolalainen Jakub Tomczak.
Autotehtaalla työskentelee paljon maahanmuuttajia, ja kokemukset ovat olleet puolin ja toisin hyviä. Perusteellisesti mietitty koulutus ja perehdytys auttavat kotoutumisessa.

Viestintäpäällikkö Mikael Mäki kertoo Valmet Automotiven rekrytointipolitiikasta:

– Jokainen työntekijä on meillä tasa-arvoinen. Emme painota rekrytoinnissa mitään kansallisuutta. Tehtaallemme voi hakea ja meillä voi työskennellä suomeksi ja englanniksi. Hakeminen on tasa-arvoista myös siksi, että hakijoilta ei edellytetä ammattitutkintoa, vaan me koulutamme tehtaan töihin ja käytäntöihin.

Yhtiön työkykykoordinaattori Minna Lindell kertoo, että maahanmuuttajat ovat luotettavia työntekijöitä ja he viihtyvät erinomaisesti. Kokemukset ovat kaikkien osapuolten mielestä hyviä.

– En tiedä, kuinka tulisimme toimeen ilman maahanmuuttajia, ja sama tilanne on monella muullakin alalla, kuten esimerkiksi hoivapuolella. Kannustamme muitakin yrityksiä palkkaamaan ennakkoluulottomasti töihin eri kansallisuuksia.

Lindellin mukaan esimerkiksi kielimuuria ei tarvitse pelätä.

– Joskus joudumme toki toistamaan asioita, puolin ja toisin, jotta varmistamme ymmärtävämme toisiamme oikein.

Välillä tehtaan työntekijät ovat myös toinen toistensa apuna tulkkaamisessa. Luontainen yhteistyö auttaa tutustumisessa ja kotoutumisessa. Tiimeissä pidetään tarkoituksella yllä monimuotoisuutta niin kansallisuuksien, iän kuin sukupuolenkin suhteen, mikä edistää avointa ja toimivaa työkulttuuria.

Kaikkia neuvotaan ja tuetaan

Lindellin mukaan Valmet Automotivella ei ajatella työntekijöitä eri ryhminä tai jaotella heistä tiettyä osaa maahanmuuttajiksi.

Meille jokainen on työntekijä, emmekä mieti ketään kansallisuuden kautta.

– Meillä ei ole mitään erityistä tapaa perehdyttää maahanmuuttajia työhön, vaan jokainen saa samanlaisen perehdytyksen ja kohtelun. Moni suomalainenkin tulee meille töihin kaukaa ja tarvitsee verkostoja ja tukea. Jokaista autetaan yhdenvertaisesti.

Jokaisen työntekijän ottaminen vastaan samalla tavoin on todennäköisesti suuri avain siihen, että maahanmuuttajat ovat kotoutuneet hyvin Valmet Automotivelle ja Uuteenkaupunkiin. Osa on muuttanut Suomeen vaikeista oloista.

– Käytännössähän kenellä tahansa voi olla omat terveydelliset tai muut haasteensa, esimerkiksi traumansa ja sen myötä vaikkapa nukkumisvaikeuksia. Jokaista työntekijää autetaan ja tuetaan tarpeen tullen, Lindell sanoo.

Verkostoituminen on avainasia

Valmet Automotive on poikkeuksellisen hyvin verkostoitunut toimintaympäristönsä eri tahojen kanssa. Työntekijöiden perehdytyspäivissä on mukana väkeä alueen eri virastoista ja muista organisaatioista. Työntekijät saavat infoa aina kieliopinnoista sosiaaliapuun ja harrastuspiireihin.

Lindell antaa käytännönläheisen neuvon: jokaisen esimiehen olisi tärkeää verkostoitua mahdollisimman konkreettisesti ja monella elämänalueella. Hän muistuttaa, että jokaisen työntekijän elämä on kokonaisuus, jonka eri osa-alueet vaikuttavat myös työntekoon.

– Jos työntekijällä on näihin elämän osa-alueisiin liittyviä kysymyksiä, olisi esimiehen hyvä pystyä verkostojensa tuella ohjaamaan häntä yksilöllisesti avun tai tiedon äärelle.

Valmet Automotivella tarjotaan myös toimintaa, joka edistää työkykyä ja auttaa niin maahanmuuttajia kuin suomalaisia työntekijöitä verkostoitumaan ja integroitumaan. Tehtaan tiloissa on muun muassa kuntosali, biljardipöytiä ja bänditreenitiloja – sekä tietysti autokerho.

– Vapaa-ajan aktiviteetit ja yhteisöllisyys ovat hyvinvoinnin kannalta tärkeitä. Ne ovat sosiaalinen liima, kun tehdään työtä porukassa, Lindell pohtii.

Suomeen tunnin harkinnan jälkeen

Tiiminvetäjä ja asentaja, puolalainen Jakub Tomczak on työskennellyt Valmet Automotivella kuusi vuotta. Hän muutti Suomeen töihin vuonna 2008.

– Suomessa asuva puolalainen ystäväni soitti ja kertoi, että minulle olisi parin viikon päästä työpaikka tarjolla metallialan firman kokoonpanossa. Harkinta-aikaa oli tunti. Vastasin kyllä ja muutin Suomeen.

Päätöksen jälkeen Tomczak teki töitä kahdessa eri firmassa kunnes haki Valmet Automotivelle kaksi kertaa.

Kannustan kaikkia hakemaan haluamaansa työtä sinnikkäästi. Ei kannata antaa periksi, jos ei heti tärppää. Kehotan myös opiskelemaan suomea. Se auttaa ihan kaikessa, sanoo Tomczak sujuvalla suomella.

Myös Tomczakin puolalainen vaimo ja perheen kaksi lasta asuvat ja viihtyvät Suomessa. Kaikilla on ystäviä ja harrastuksia uudella kotipaikkakunnalla. Tomczak ei osaa enää kuvitella muuttavansa takaisin Puolaan töihin, vaikka pitääkin synnyinmaastaan.

– Suomessa on hyvä esimieskulttuuri. Täällä voi olla esimiehen kanssa kaveri ja sinutella, kaikissa maissa ei. Matala hierarkia tekee työnteosta mukavampaa ja stressittömämpää. Esimiehellä on silti merkittävä asema ja rooli. Hän on esimerkkinä ja on tärkeää, että hän on positiivinen. Se vaikuttaa kaikkien työntekijöiden mielialaan ja työntekoon.

Työhyvinvointiin panostetaan jo edeltä

Valmet Automotivella kiinnitetään paljon huomiota esimiesten koulutukseen ja sen myötä koko tehtaanväen työhyvinvointiin. Tämä johtaa parempaan työtulokseen. Viimeksi syksyllä järjestettiin yhteistyössä Varman kanssa työkyvyttömyysriskien hallintaan pureutuva esimieskoulutus 52 lähiesimiehelle.

– Koeponnistimme uutta teknistä ratkaisua. Valmennukseen oli mahdollista osallistua joko paikan päällä tai Skypen välityksellä. Se sujui tosi hyvin, ja vastaavanlaista aiotaan tehdä jatkossakin.

Lindell ja Tomczak korostavat työhyvinvoinnissa varhaisen tuen mallin merkitystä. On tärkeää olla läsnä jokapäiväisessä arjessa, tarkkailla ja havaita mahdollisia ongelmia. Varhainen tuki alkaa jo itse asiassa silloin, kun väkeä rekrytoidaan ja tiimejä muodostetaan.

– Pyrimme tarkkaan etsimään oikean kaverin oikeaan paikkaan eli sopivanhenkiseen tiimiin ja sellaiseen tehtävään, jossa työkyky riittää. Jos esimerkiksi selkä tai jalka alkaa vaivata, etsitään töitä sellaiselta osastolta, joka tarjoaa paremmat olosuhteet. Nämä asiat koskevat meitä kaikkia, oli maahanmuuttaja tai ei. Meille jokainen työntekijä on yhdenvertainen ja tärkeä, Lindell sanoo.

Valmet Automotive

  • Alkujaan Saab-Valmet. Perustettu vuonna 1968.
  • Autoteollisuuden palveluja tarjoava teknologia-alan konserni.
  • Suomen ainoa henkilöautoja valmistava tehdas.
  • Kotipaikka: Uusikaupunki.
  • Toimintaa Suomen lisäksi Saksassa, Puolassa ja Espanjassa.
  • Omistajina suomalaiset Tesi ja Pontos Group sekä kiinalainen akkuvalmistaja CATL.
  • Konsernin henkilöstömäärä yli 5000.
  • Daimler AG:n sopimusvalmistaja. Valmistanut Mercedez-Benz-autoja vuodesta 2013.
  • Liikevaihto 662,6 milj. euroa (2018).

Autotehtaan monet kansallisuudet

Valmet Automotiven tehtaalla työskentelee noin 700 ulkomaalaista työntekijää, mikä on noin 16 prosenttia tehtaan 4 000 työntekijästä. Autotehtaalla on kautta aikain työskennellyt ihmisiä monista kansallisuuksista. Viime vuosina yritykseen on rekrytoitu Mercedes-Benz-tilausten lisääntymisen vuoksi merkittävästi uutta työvoimaa. Vuonna 2019 rekrytoitiin 1 000 uutta työntekijää ja tehtiin uusi tuotantoennätys, yli 110 000 autoa.

Ulkomaalaisia työntekijöitä on yli 70 eri kansallisuudesta. Suurin osa heistä on kotoisin Virosta sekä Itä-Euroopan, Lähi-Idän ja Afrikan maista. Tämä noudattelee yleistä jakaumaa Suomessa: Tilastokeskuksen mukaan ylivoimaisesti suurin osa maahanmuuttajista saapuu Virosta.

Voisit olla kiinnostunut myös näistä