Koronakriisi sai yritykset uudistumaan ennakkoluulottomasti ja ennätysvauhdilla

Gigantti toteutti nopeita palvelu-uudistuksia myötätuulessa eli kysynnän kasvaessa koronakeväänä.
Koronakeväänä menestyneitä yrityksiä yhdistää ainakin yksi asia. Kriisi synnytti uusia ideoita Maskussa, Gigantissa ja Kiillossa ja testasi myös johdon yhteistyökyvyn. Uudet palvelut, tuotteet ja toimintatavat otettiin käyttöön nopeasti.

Vielä viime helmikuussa Maskun Kalustetalon asiakkaat testasivat sänkyjä ja vertailivat sohvakankaita myymälöissä. Kun kaupat oli tehty, käteltiin. Maaliskuussa vain harva uskaltautui ketjun myymälöihin. Nettikaupassa oli toki helppo ostaa sähköpöytä kotitoimistoon, mutta ei välttämättä sohvaa.

– Kävijämäärät ja myynti putosivat koronatilanteen alkuvaiheessa kymmeniä prosentteja. Varmistimme kuitenkin nopeasti, että myymälöissä on turvallista asioida ja viestimme siitä asiakkaillemme, kertoo Maskun markkinointijohtaja Ville Heinonen.

Heinosen mukaan asiakasmäärä kääntyi kasvuun. Kevään mittaan myös puutarhakalusteet alkoivat vetää ihmisiä myymälöiden kesäpihoille.

Maskun Kalustetalo perusti verkkokaupan rinnalle puhelinmyynnin. Markkinointijohtaja Ville Heinosen mukaan uusi myyntikanava syntyi vajaassa viikossa ja jää pysyväksi.

Maskussa ei kuitenkaan laskettu vain turvavälien, käsidesin ja ulkoilman varaan. Verkkokaupan rinnalle perustettiin valtakunnallinen puhelinmyynti, ja myymälät tarjosivat asiakkaille myös henkilökohtaisia, varsinaisten aukioloaikojen ulkopuolisia palveluaikoja.

– Puhelinmyynnin suosio yllätti meidät. Päätimme heti pitää sen auki iltakymmeneen asti, mikä osoittautui erittäin hyväksi ratkaisuksi.

Heinosen mukaan uusi myyntikanava syntyi vajaassa viikossa ja jää pysyväksi.

– Kyllä me aika ketterästi toimimme normaalioloissakin, mutta ei uusi myyntikanava olisi varmastikaan mennyt läpi viikossa, hän nauraa.

Uudet palvelut tarjolle vauhdilla

Myös kodinelektroniikkaketju Gigantti toteutti nopeita palvelu-uudistuksia. Sen jälkeen, kun myymälöiden ja tavaratoimitusten hygienia oli varmistettu, syntyivät drive-in-noutopalvelu sekä myyntipalvelu videoyhteyden välityksellä.

– Uskon, että uudet palvelut sopivat jatkossakin asiakkaalle, joka ei ehdi tai pääse myymälään. Palvelut peilaavat hyvin yhteiskunnan muutosta laajemminkin, sanoo Gigantin viestintäpäällikkö Anniina Korpela.

Varma-media_Koronakriisi_3_Gigantti-Anniina-Korpela.jpg

Gigantin viestintäpäällikkö Anniina Korpela uskoo, että uudet palvelut sopivat asiakkaille jatkossakin, sillä yhteiskunta ja asiakkaiden tarpeet muuttuvat muutenkin.

Gigantin haaste oli koronakevään alusta alkaen myönteinen: verkkokaupan roima kasvu. Etätyö nosti etenkin toimistolaitteiden myyntiä, ja kotona oleilu sai ihmiset hankkimaan myös pelikonsoleita ja ruuanlaittoon liittyviä välineitä.

– Kaiken kaikkiaan Gigantin myynti kasvoi kevään aikana 20 prosenttia verrattuna edelliseen kevääseen.

Koska Gigantilla pyyhki hyvin, ideointia suunnattiin myös yleiseen hyvään. Kun myymälöiden pelialueet tehokkaine tietokoneineen poistettiin käytöstä, työntekijä ehdotti laskentatehon lahjoittamista koronavirustutkimukseen. Tämä onnistui nopeasti foldingathome-palvelussa. Toukokuussa Gigantti osallistui myös kansalliseen Digitukiviikkoon tarjoamalla ihmisille tukea digilaitteiden käyttöön.

Joustoa asiakkailta ja apua kumppaneilta

Kemianteollisuuden monialakonserni Kiilto päätyi suoraan koronakriisin ytimeen puhdistus- ja desinfiointiaineineen. Hotellien ja ravintoloiden tilaukset hiipuivat, mutta samaan aikaan kuluttajat ja terveydenhuolto kasvattivat kysyntää.

– Siirryimme hyvin liukkaasti päivätyöstä jatkuvaan kolmivuorotuotantoon ja palkkasimme lisää henkilöstöä tilapäisiin työsuhteisiin. Nyt olemme jo takaisin lähes normaalissa, kertoo KiiltoClean Oy:n toimitusjohtaja Kari Laakso.

Varma-media_Koronakriisi_4_Kiilto-Kari-Laakso.jpg

– Opimme hyödyntämään ulkopuolisia toimijoita paremmin kuin ennen. Kävimme myös hyvin tiivistä vuoropuhelua asiakkaidemme kanssa, KiiltoClean Oy:n toimitusjohtaja Kari Laakso toteaa.

Suomessa Kiilto valmistaa käsidesejä tavallisesti vain Turussa, mutta keväällä mukaan lähti myös Hankasalmen-tehdas.

Koronakriisin alussa suureksi haasteeksi osoittautui pula käsidesin raaka-aineista ja pakkaustarvikkeista, minkä vuoksi reseptejä säädettiin, pakkauksiin tehtiin muutoksia ja myös hankinnan toimintatapoihin löydettiin uusia ratkaisuja.

– Opimme hyödyntämään ulkopuolisia toimijoita paremmin kuin ennen. Käynnistimme yhteistyön muun muassa Absolut Companyn, Pernod Ricard Finlandin ja Svenska Krämfabrikenin kanssa.

– Kävimme myös hyvin tiivistä vuoropuhelua asiakkaidemme kanssa. Esimerkiksi osa terveydenhuollon asiakkaista päätti tilapäisesti pullottaa valmistamaamme käsihuuhdetta itse, kun kerroimme, että isojen pakkausten linjalta huuhdetta saa nopeammin.

Saatuaan etanolilahjoituksen Kiilto pisti myös hyvän kiertämään ja lahjoitti rahaa koronakriisityöhön sekä mielenterveystyöhön.

Hyvää huomenta, koronatyöryhmä

Kolmen yrityksen edustajat ovat yhtä mieltä siitä, että kriisi testasi perin pohjin johdon yhteistyökyvyt. Kiilto ja Gigantti perustivat heti kriisin alussa koronatyöryhmän, ja Maskussa tehtävän otti johtoryhmä. Tiukimmassa vaiheessa työryhmillä oli Teams-tapaaminen joka aamu, ja päivän mittaa tietoa jaettiin koko organisaatioon.

– Tiedonjakamisen ohella oli erittäin tärkeää, että ihmiset pääsivät vaihtamaan ajatuksia ja ihan vain kuulumisiakin, Gigantin Korpela sanoo.

Maskun Heinonen arvelee, että koronakriisi toi johdolle uusia työtapoja pysyvästi.

– Meillä on ollut tapana ajaa kokouksiin säännöllisesti toiselta puolelta Suomeakin. Nyt tiedämme, että videoneuvottelu toimii hyvin tietyissä tilanteissa, ja silloin kokoukset myös tehostuvat.

Maskun Kalustetalo Oy

  • Huonekalujen vähittäiskauppa
  • Liikevaihto: 98,5 milj. euroa (2019)
  • Henkilöstömäärä: 337
  • Masku-myymälöitä Suomessa 46 ja Virossa 4, Finnlandia-myymälöitä Suomessa 6

Gigantti Oy

  • Kodinelektroniikan vähittäiskauppa
  • Liikevaihto 562,6 milj. euroa (2019)
  • Henkilöstömäärä: 1 200
  • Suomessa 41 myymälää

Kiilto-konserni

  • Tuottaa kemianteollisuuden ratkaisuja rakentamiseen, teollisuuden kiinnittämiseen, ammattihygieniaan ja kuluttajille.
  • Liikevaihto: 222,2 milj. euroa (2019)
  • Henkilöstömäärä: 981
  • Suomessa 4 tehdasta, tytäryhtiöitä 10 maassa

Voisit olla kiinnostunut myös näistä