YEL-pöhinää Instagramissa – somevaikuttajat YEL-vakuuttamisen sanansaattajina

Varman asiakaspalvelupäällikkö Arja Iisakkala on vastaillut kysymyksiin useassa Instagram-live-lähetyksessä.
Miten yrittäjän YEL-maksun suuruuteen vaikuttava työtulo määritellään? Kannattaako YEL-maksuja ylipäätään maksaa senttiäkään yli minimin? Näitä asioita pohtii moni uusi yrittäjä ja myös jo pidempään yrittäjänä toiminut eläkeyhtiöiden asiakas. Vastauksia YEL-vakuuttamiseen liittyviin pohdintoihin on loppuvuoden aikana tarjoillut Instagramissa YEL-nyrkiksi itseään nimittävä somevaikuttajien joukko. Varman ja somevaikuttajien yhteistyö on yksi uusi ponnistus faktoihin perustuvan YEL-tietouden lisäämiseksi yrittäjien keskuudessa.

Yrittäjän eläkevakuutus, eli YEL-vakuutus, on yrittäjän vanhuusajan toimeentulon perusta, ja siihen pohjautuu myös koko yrittäjän sosiaaliturva äitiys- ja sairauspäivärahasta aina työkyvyttömyyden kohdalle osuessa tarvittavaan työkyvyttömyyseläkkeeseen. YEL-järjestelmä ei ole täydellinen, mutta monesti siihen kohdistuva kritiikki perustuu virheellisiin käsityksiin, kuulopuheisiin tai jopa välinpitämättömyyteen.

– Haastattelin muutama vuosi sitten Varman asiakaspalvelupäällikköä Arja Iisakkalaa juttuun, joka käsitteli uuden eläkeköyhälistön syntymisestä. Juttu on jäänyt yhtenä voimakkaimpina mieleeni, vaikka olen sentään entinen rikostoimittaja ja tehnyt hyvin dramaattisista aiheista juttua, sanoo nykyisin yrittäjänä toimiva sijoittaja ja sijoitusbloggaaja Merja Mähkä IG-live-lähetyksessään, jolle on alle viikossa kertynyt yli 5 200 katselukertaa.

– Jutussa puhuttiin yrittäjistä ja siitä, että suomalaiset yrittäjät maksavat liian pieniä eläkevakuutusmaksuja. Sen seurauksena heillä ei tule olemaan rahaa yhtään mihinkään, kun he jäävät eläkkeelle. Haastattelu teki muhun ihan valtavan vaikutuksen. En ollut silloin vielä yrittäjä, mutta sen jälkeen, kun ryhdyin yrittäjäksi, aloin maksaa kunnollisia YEL-vakuutusmaksuja ja aloin myös puhua siitä kaikille mun yrittäjätutuille ja myöskin sosiaalisessa mediassa. Että maksakaa niitä YEL-maksuja. Ne ovat hyviä juttuja, ja teidän käy huonosti, jos ette niitä maksa, naurahtaa Mähkä videolla.

Rehellistä puhetta ja suoria vastauksia

Varmalaisena YEL-vakuuttamisen kasvona somevaikuttajien videoilla on esiintynyt asiakaspalvelupäällikkömme Arja Iisakkala, jota haastatellessaan Mähkä oli jo vuosia aiemmin herännyt pohtimaan yrittäjien eläketurvaa. Iisakkalan mittava YEL-vakuuttamisen asiantuntemus on ollut arvossaan, kun somevaikuttajat ovat jäsentäneet omaa eläkevakuuttamisen tuntemustaan ja ladanneet livelähetyksissä tiskiin myös ison määrän seuraajiensa esittämiä kysymyksiä.

– Yhteistyö näiden neljän naisen kanssa on ollut todella antoisaa, ja uskon, että olemme onnistuneet herättämään tärkeää YEL-vakuuttamiseen liittyvää keskustelua ja pohdintaa yrittäjien keskuudessa. Viestimme näistä aiheista jatkuvasti paljon, mutta toivottavasti tämä uudenlainen tapa puhutella yrittäjiä on onnistunut tavoittamaan myös sellaisia yrittäjiä, joiden huomiota emme ole aiemmin saaneet ja joille nämä aiheet ovat kuitenkin äärimmäisen tärkeitä, sanoo Iisakkala.

YEL-nyrkki-kampanjassa on kyse kaupallisesta yhteistyöstä, mutta kaikki käsiteltävät aiheet ovat nousseet vaikuttajien omista ja heidän seuraajiensa pohdinnoista. Varma on toiminut faktojen tarkastajana ja vastausten antajana.

YEL on vakuutus

Postauksissa on puhuttu vakuutusmaksujen suuruuden lisäksi muun muassa siitä, voiko pakollisen vakuutuksen tarjoaman turvan korvata omilla sijoituksilla tai vapaaehtoisilla vakuutuksilla, mikä on YEL-vakuutuksen yhteys perhevapaisiin tai työkyvyttömyyteen ja mikä merkitys eläkeyhtiön vastuullisuudella on.

Yksityissijoittamisen puolestapuhuja Merja Mähkä ei asettaisi sijoittamista ja oikean suuruisia YEL-vakuutusmaksuja vastatusten, vaan hän kertoo aktiivisesta sijoitustoiminnastaan huolimatta maksavansa oikean suuruista YEL-maksua.

Kannattaa olla varovainen, skeptinen ja kriittinen niiden kuiskuttelijoiden kanssa, jotka huutelevat, että "älä maksa sitä YELiä".

– Kannattaa olla varovainen ja skeptinen ja kriittinen niiden kuiskuttelijoiden kanssa, jotka huutelevat, että "älä maksa sitä YELiä", sanoo Mähkä videollaan.

YEL-vakuutuksen vakuutusluonne on asia, joka välillä unohtuu, vaikka sana "vakuutus" mainitaan jo tuotteen nimessä. Kun yksityissijoittaminen ja pakollinen eläkevakuutus asetetaan vertailuun, ei aina muisteta ajatella, että eläkepäivien pituus on meille jokaiselle arvoitus. Eläkkeen maksaminen jatkuu aina kuolemaan saakka. Sijoitusten avulla säästetyllä potilla on kuitenkin rajansa, emmekä ennalta tiedä, kuinka pitkäksi aikaa rahojen pitäisi riittää. Puhumattakaan työkyvyttömyyden kaltaisista yllätyksistä, joihin harvemmin varautuisimme ilman eläkevakuutusta.

YEL-nyrkki jatkaa nyrkin puimista somessa vielä vuoden loppuun asti. Jatkuva vuoropuhelumme yrittäjien kanssa kuitenkin jatkuu, ja ehkä myös vaikuttajayhteistyö saa näiden hyvien kokemusten myötä jatkoa.

YEL-nyrkki

Some-vaikuttajakampanjan YEL-nyrkkiin kuuluvat:

  • Merja Mähkä
    yksityissijoittaja ja sijoitusbloggaaja
  • Satu Rämö
    luovan alan yrittäjä, tuloksellisen viestinnän ammattilainen, kirjailija ja sijoittaja
  • Hanne Kettunen
    konsultti ja suositun Valeäiti-blogin ja -podcastin ylläpitäjä
  • Julia Thuren
    toimittaja, kirjailija ja media- ja viestintäalan ammattilainen

YEL-vakuuttamisen asiantuntijana kampanjassa on toiminut Varman asiakaspalvelupäällikkö Arja Iisakkala.