Jo 15-vuotias saa loistaa töissä – Tokmannilla madalletaan työelämän kynnystä

Tokmannilla halutaan tarjota nuorille työmahdollisuuksia hyvin matalalla kynnykselle työuran ensimetreillä. Nuorten kiinnittymistä työelämään tuetaan hyvällä perehdytyksellä sekä koulutuspolkuja rakentamalla. Mitkä ovat Tokmannin avaimet hyvään työelämään? Tokmannin nuoria työntekijöitä on mukana myös Hyvää työtä nuori -verkkotapahtumassa 29.9.2021.

Mansikanmyyjä, lapsenvahti, kiireapulainen. Kaikki muistavat ensimmäisen kesätyönsä. Ensikosketus työelämään opettaa huomaamaan, mistä asioista työelämässä pitää ja mistä ei pidä. Ensimmäiset työkokemukset voivat jopa vaikuttaa myöhemmin tehtäviin ammatti- ja uravalintoihin.

Varmalle nuorten hyvinvoinnin ja työllistymisen tukeminen on tärkeää. Huomio olisi tärkeä kiinnittää siihen, miten nuoret pääsevät kiinni työelämään mahdollisimman aikaisessa vaiheessa.

– Varman tavoitteena on huolehtia työurien pidentämisestä myös niiden alkupäästä, ei pelkästään loppupäästä. Tämä ei onnistu ilman työelämän muutosta, johon tarvitaan kaikkia, summaa Varman toimitusjohtaja Risto Murto.

Asiakkaamme tekevät hienoa työtä nuorten työelämään kiinnittymisen eteen. Esimerkiksi Tokmannilla nuorten työllistämiseen on tartuttu tarmokkaasti. Tokmannin yli 4 000 työntekijästä valtaosa on alle 25-vuotiaita ja työnantajana se kiinnostaa – kesällä 2021 Tokmannille lähetettiin huikeat 44 000 kesätyöhakemusta.

Joustavasti osaksi työelämää

Tokmannilla halutaan, että kynnys tulla mukaan työelämään on mahdollisimman matala. Vaikka kaupan kassalla voi työskennellä vasta täysi-ikäisenä, on kaupan alalla paljon työtehtäviä, jotka sopivat myös alaikäiselle. Jo 15-vuotias voi päästä töihin Tokmannille työelämään tutustumisjakson kautta. Monet nuoret työllistyvät Tokmannille myös kesätyöhaun sekä erilaisten harjoittelu- ja traineeohjelmien kautta.

– Näemme todella tärkeänä, että nuori saa työkokemusta jo ennen kuin on 18-vuotias. Jos kynnys työelämään on korkea eikä töihin pääse kuin vasta pitkällisten opiskelujen jälkeen, voi työllistyminen olla haasteellista, kertoo Tokmannin henkilöstöjohtaja Sirpa Huuskonen.

Jotta nuori voi aloittaa työuransa mahdollisimman joustavasti esimerkiksi opiskelun ohella, Tokmannilla on mahdollista työskennellä osa-aikaisesti iltaisin, viikonloppuisin ja ruuhka-aikoina. Huuskosen mukaan on tärkeää, että nuoret kokevat työnteon kivaksi ja palkitsevaksi.

Tokmannin asiantuntijat käyvät kouluissa ja oppilaitoksissa kertomassa omasta urapolustaan.

– Rakennamme polkuja kouluista työelämään ja teemme työstä helposti lähestyttävää, Huuskonen lisää.

– Tokmannilla on panostettu paljon erilaisten koulutuspolkujen rakentamiseen, Sirpa Huuskonen (oik.) ja Heidi Koponen kertovat.

Onnistumisen avaimet ovat perehdytyksessä

Työelämään kiinnittymisen käytännöt nähdään Tokmannilla tärkeinä. Työn merkityksellisyyttä ja siihen kiinnittymistä pyritään kehittämään muun muassa satsaamalla perehdytykseen. Erityisesti nuoria, joille Tokmanni on mahdollisesti ensimmäinen työpaikka, perehdytetään oman työn lisäksi myös työelämän yleisiin pelisääntöihin ja työelämätaitoihin.

– Perehdyttäminen on hyvin järjestelmällistä ja sen sisältö vaihtelee sen mukaan, mihin työhön tulee Tokmannille. Esihenkilöille on annettu avaimet käteen -malli, jonka mukaan kukin aihe tulee perehdytettyä, kertoo Huuskonen.

Kaikille uusille tokmannilaisille nimetään myös oma kummi – turvallinen, työvuosiltaan vanhempi työntekijä.

– Näin uudelle työntekijällä on esihenkilön lisäksi aina saatavilla henkilö, joka opastaa ja ohjeistaa ja jonka puoleen voi kääntyä, kertoo Tokmannin työhyvinvointipäällikkö Heidi Koponen.

Avointa ja kannustavaa ilmapiiriä edesauttavat säännölliset kehityskeskustelut, jotka alkavat jo koeaikana. Näin pyritään tarttumaan asiaan heti, jos työntekijällä on tunne, ettei homma toimi tai työ vastaa odotuksia.

– Olipa nuori tai vanha, uskomme, että mitä paremmin perehdytys on tehty, sitä helpompi työssä on onnistua, Huuskonen summaa.

Tokmannilla on panostettu paljon erilaisten koulutuspolkujen rakentamiseen. Esimerkiksi kassamyyjästä on mahdollista edetä osastovastaavaksi, apulaismyymäläpäälliköksi ja myymäläpäälliköksi asti. Tokmanni järjestää koulutuksia niin sisäisesti kuin yhteistyössä eri oppilaitosten kanssa.

– Me kasvamme työntekijän rinnalla tarjoamalla koulutusta niin, että hänestä tulee entistä parempi omassa työssään, hän kehittyy ja saa uusia vastuita. Se lisää myös työn merkityksellisyyttä, kertoo Koponen.

Kuulluksi tuleminen vaikuttaa työn merkityksellisyyteen

Myös työkavereiden suhtautuminen toisiinsa on tärkeä siinä, että työ tuntuu merkitykselliseltä. Tokmannilla pyritään siihen, että kaikkien näkemykset ja ajatukset ovat tärkeitä ja kaikki ovat yhdenvertaisia jäseniä tiimissä.

– Nuorella on yhtälailla silmät ja korvat ja uusina työntekijöinä he näkevät asioita asiakkaan silmin. Heidät on tärkeää ottaa mukaan ja kysyä mielipidettä samoin kuin konkareiltakin, Huuskonen kertoo.

Merkityksellisyyteen vaikuttaa myös se, että työntekijällä on isompi kuva siitä, mitä pitäisi saada aikaiseksi ja millaisia myyntitavoitteita pitäisi saavuttaa. Myös työn vaihtelevuus, mahdollisuus vaikuttaa työn sisältöön sekä oppia ja kehittyä, on tärkeää. Tokmannilla halutaan hyödyntää myös työelämän ulkopuolella kertynyttä osaamista.

– Jollakin saattaa olla esimerkiksi harrastustoiminnan kautta iso tietämys lemmikkieläimistä ja toinen on kiinnostunut kauneudesta. He pääsevät mukaan tekemään esillepanoa ja sellaisia asioita, joista on luontaisesti kiinnostunut ja joihin heillä on annettavaa, Huuskonen kertoo.

Koposen mukaan konkreettisia asioita, jolloin tietää, että on tehnyt jotain hyvin, on työkaverin tai asiakkaan kehu.

– Meille kaupan alalle hakeutuvat henkilöt, jotka elävät asiakaskontakteista. He saavat polttoainetta työssä onnistumisesta sekä työkaverin ja asiakkaan hyvästä palautteesta, Koponen kertoo.

– Kehut kantavat pitkälle, lisää Huuskonen.

Hyvää työtä nuori -verkkotapahtuma 29.9.2021

Mikä oli rohkaiseva hetki oman työurasi alussa? Tule mukaan 29.9. kello 12–16 järjestettävään Hyvää työtä nuori -verkkotapahtumaan, jossa Tokmannin ja Elisan nuoret työntekijät kertovat omien työuriensa käännekohdista.

Artikkeli
Työskentely Elisalla on elämän muotoista
asiakastarina, työelämä, työkykyjohtaminen 17.09.2021

Voisit olla kiinnostunut myös näistä