Perintätiimi auttaa ratkomaan maksuongelmia

Jos YEL- tai TyEL-maksu on myöhässä tai tiedät jo etukäteen, ettet pysty maksamaan sitä ajallaan, kannattaa kääntyä mahdollisimman pian Varman asiakaspalvelun puoleen. Lue, miten Varman perintäneuvottelijat auttavat asiakkaita maksuongelmien selvittelyssä.

YEL- tai TyEL-maksu myöhässä? Laskutusasioiden ja maksuongelmien kanssa kannattaa olla yhteydessä jo laskun saatuaan asiakaspalveluun, jossa palvelee myös Varman oma perintätiimi. Perintäneuvottelijat hakevat asiakkaan kanssa parasta ratkaisua hankalaan tilanteeseen.

– Yksin ei kannata jäädä murehtimaan, jos näyttää, ettei laskua pysty hoitamaan eräpäivään mennessä. Kannattaa olla mahdollisimman pian meihin yhteydessä Varma Asiointi -palvelun kautta, puhelimitse tai chatissa, sanoo Varman perintäpäällikkö Hanna Huhanantti.

Asiakas voi itse hakea YEL- tai TyEL-laskuille maksuaikaa Varma Asiointi -palvelussa. Jos taas on tarpeen neuvotella laajemmin maksujärjestelyistä, voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme ja kääntyä perintäneuvottelijoiden puoleen.

Vakuutusmaksujen asiantuntijat auttavat maksuvaikeuksissa

Varman perintäpalvelun asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä saamaansa palveluun.

– Meillä perinnässä asiakastyytyväisyys on ollut kautta linjan hyvä ja palveluamme on kehuttu ystävälliseksi ja asiantuntevaksi, Huhanantti kertoo.

Varman omien perintäneuvottelijoiden etu on se, että he tuntevat sekä yrittäjien että työntekijöiden eläkevakuutusmaksut ja pystyvät näin palvelemaan asiakasta kokonaisvaltaisesti. Usein asiakkaan tilannetta voidaan helpottaa jo pelkästään esimerkiksi muuttamalla työtuloa.

– Jos yrittäjällä on ollut liike suljettuna esimerkiksi koronan takia, työtulo on tämän vuoksi voinut muodostunut liian korkeaksi ja maksut ovat voineet nousta isoiksi. Tällöin voimme tutkia, onko työtulo asetettu oikealle tasolle, ja pystymme ohjaamaan asiakasta hakemaan työtulon muuttamista, Huhanantti kertoo.

Moneen muuhun perintäpalveluun verrattuna Varman asiakas hyötyy myös siitä, että Varman kanssa perintäkulut pysyvät kohtuullisina, sillä asiakkaalta peritään ainoastaan perintälain mukainen vakiokorvaus 40 euroa siinä vaiheessa, kun asiakkaalle lähetetään maksumuistutus. Lisäksi viivästyneelle työeläkevakuutusmaksulle peritään korkolain 4 a §:n mukainen viivästyskorko eräpäivästä maksupäivään. Näiden lisäksi asiakkaalta ei peritä enää muita kuluja esimerkiksi maksuohjelman laatimisesta tai muista perintätoimista.

Kun perintäneuvottelijat alkavat neuvotella asiakkaan kanssa maksusopimuksista, käydään läpi asiakkaan tilanne yritystoiminnassa, milloin rahaa on tulossa ja miten maksut olisi mahdollista hoitaa. Osana kokonaistilanteen läpikäyntiä perintäneuvottelija tarkastelee myös asiakkaan maksuhistoriaa ja julkisten rekisterien, kuten verovelkarekisterin ja Suomen Asiakastieto Oy:n rekisterin tietoja. Kun yrityksen taloudellinen tilanne on selvillä, arvioidaan tapauskohtaisesti, mitä vaihtoehtoja voidaan tarjota.

– Esimerkiksi TyEL-asiakkaan tilanteessa hyvä ratkaisu voi olla maksuehdon muuttaminen eli maksun eräpäivän vaihtaminen, mikä perustuu suoraan TyEL-vakuutusehtoihin. Esimerkiksi jos maksu on erääntynyt 15. päivä, se voidaan muuttaa erääntymään kuukauden viimeinen päivä tai seuraavan kuukauden viimeiseen päivään. Tämä voi tuoda helpotusta laskujen maksuun jatkossa, Huhanantti kertoo.

Apua maksuvaikeuksiin kannattaa pyytää ajoissa

Usein asiakkaan huolet ja maksuongelmat eivät rajoitu pelkästään työeläkemaksuihin, vaan avuntarve on laajempi. Tällöin Varmalta ohjataan kääntymään Yrittäjän talousapu -neuvontapalvelun puoleen.

Huhanantti muistuttaa asiakkaita pyytämään apua oma-aloitteisesti mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.

– Jos maksuista ei ole sovittu, perintä etenee normaalisti maksumuistutuksesta trattaan ja ulosottoon sekä viime kädessä konkurssiperintään. On tärkeää olla itse aktiivinen.

Vaikka lasku olisi ehtinyt jo edetä perintään, peli ei ole siltikään menetetty.

– Arvioimme, mitä vaihtoehtoja tilanteessa on. Mitä pidemmälle perintä on edennyt, sitä vähemmän vaihtoehtoja on – mutta niitä kuitenkin on, Huhanantti lisää.

Apua maksuongelmiin?

Vakuutus- ja maksuasioihin liittyvät muutokset on helppo hoitaa Varma Asioinnissa. Palvelussa voit tarkastella laskujasi ja hakea niille maksuaikaa.

Kirjaudu Varma Asiointiin

Saat asiantuntevaa apua soittamalla meille arkisin kello 8.00–17.00 puhelinnumeroon 010 192 100. Tavoitat meidät samaan palveluaikaan myös chatissa.

Voisit olla kiinnostunut myös näistä