Tulorekisteri käynnistyi – ensimmäiset palkkatiedot siirtyivät onnistuneesti

Verohallinnon ylläpitämästä kansallisesta tulorekisteristä saatiin ensimmäiset palkkatiedot onnistuneesti Varman käyttöön. Työnantaja ilmoittaa palkkatiedot jatkossa vain tulorekisteriin. Tulorekisteri ja sen myötä tuleva uusi toimintamalli on monelle työnantajalle vielä epäselvä. Varmassa panostetaan alkuvuonna vahvasti asiakkaiden neuvontaan ja opastamiseen.

Varmassa elettiin jännittäviä hetkiä vuoden ensimmäisinä päivinä

Vaikka tulorekisteriin oli työeläkealalla valmistauduttu jo useamman vuoden ajan, oli starttihetki silti jännittävä. Työeläkealan yhteisten ja Varman omien mittavien teknisten ja monia osapuolia työllistäneiden uudistusten käyttöönotto oli vaativa prosessi.

– Iso joukko eri tahojen asiantuntijoita on rakentanut tulorekisteriä aivan viimeiseen minuuttiin saakka, jotta kaikki sujuisi käyttöönotossa mallikkaasti. Heti nyt toinen päivä tammikuuta nähtiin muutaman asiakkaan materiaaleilla, miten palkka-aineisto kulki hienosti eri järjestelmien läpi Varmaan, kertoo Varman vakuutuspalvelujohtaja ja työeläkealan tulorekisterihankkeen ohjausryhmän puheenjohtaja Riikka Nivus.

Palkkatieto siirtyy työnantajalta tulorekisteriin ja sieltä Varmaan viiden päivän sisällä palkanmaksusta, joten suurempaa kuormitusta järjestelmiin on odotettavissa isojen yritysten palkanmaksun jälkeen tammikuun lopulla.

– Häiriöitä ja kehittämistarpeita tulee vielä varmasti, mutta tämä on hyvä startti näin suuressa muutoksessa. Lähetän kiitosta kaikille hankkeen kanssa puurtaneille yhteistyötahoille. Voimme edetä turvallisin mielin palvelujen kehittämisessä, kertoo Nivus.

Varman vakuutuspalvelujohtaja ja työeläkealan tulorekisterihankkeen ohjausryhmän puheenjohtaja Riikka Nivus.

Työnantajille neuvoja, tukea ja ymmärrystä

Todennäköistä on, että kaikki työnantajat eivät ole vielä tehneet tarvittavia valmisteluja tulorekisteriin siirtymiseksi. Varma muistuttaa asiakkaitaan muutoksesta heti vuoden alussa ja asiakaspalvelussa on varauduttu neuvomaan uuden äärellä olevia työnantajia.

– Annamme vanhoille asiakkaillemme neuvoja tai ohjaamme oikean tiedonlähteen äärelle. Vaikka tulorekisteri olisi jo ihan asianmukaisesti otettu käyttöön, niin apua tarvitaan varmasti. Uusia asiakkaitamme opastamme, miten tässä kaikessa pääsee alkuun. Ymmärrystä ja tukea – sitä meiltä saa aina, varmistaa Nivus.

Työnantajan on pystyttävä ilmoittamaan 1.1.2019 alkaen maksetut palkat tulorekisteriin, mutta samalla hoidettava vielä viimeinen vuosi- tai kuukausi-ilmoitus vuoden 2018 maksetuista palkoista Varmaan.

– Pyöritys kahden toimintatavan ja järjestelmän välillä kuormittaa varmasti asiakkaitamme. Onneksi tämä tilanne ei toistu ja palkat ilmoitetaan jatkossa vain yhteen paikkaan, tulorekisteriin, kertoo Nivus.

Tulorekisteriaikana vakuutuslaskut perustuvat todellisiin ansioihin

Työnantaja ilmoittaa jatkossa palkat lähes reaaliaikaisesti tulorekisteriin. Varma saa palkkatiedot tulorekisteristä tasalaatuisena ja perustuen todellisiin ansioihin, mikä taas mahdollistaa rullaavamman työeläkevakuutusmaksujen maksamisen. Varman asiakas voi jatkossa itse valita asiointipalvelussa, haluaako laskun jokaisesta palkkatiedosta erikseen vai kootusti kerran kuukaudessa.

Siirtymävuonna 2019 Verohallinnon tulorekisteri ei vielä pääsääntöisesti määrää seuraamusmaksuja palkkatietojen ilmoittamisesta myöhässä.

 – Olemme suositelleet kaikille lämpimästi erilaisten sähköisten palvelujen käyttöä ja myös sähköiseen laskutukseen siirtymistä. Uskon, että ilmoittamiseen syntyy nopeasti rutiini. Toimintamalli pitää vain käydä ajatuksella läpi, kannustaa Nivus.

Kaikissa tulorekisteriin ja TyEL-vakuuttamiseen liittyvissä asioissa voit aina olla yhteydessä Varman asiantuntijoihin. Palvelemme arkisin klo 8-17 puhelimitse numerossa 010 192 100 tai chatissa.

Lisätietoja  
Tulorekisteri

Tulossa webinaari: tulorekisteri ja eläkkeelle jääminen 

Jos yrityksessänne on tänä vuonna eläkkeelle jääviä henkilöitä, on hyvä huomioida, että varma.fi:n asiointipalvelun eläketietopyyntö poistuu käytöstä. Jatkossa Varma saa ansiotiedot tulorekisteristä. Muistathan ilmoittaa myös työsuhteen päättymispäivä tulorekisteriin. 

Mitä muuta työnantajan on hyvä tietää työntekijän jäädessä eläkkeelle ja mitä muutoksia tulorekisteri toi mm. ansioiden ilmoitusliikenteeseen?

Voisit olla kiinnostunut myös näistä