Mission Impossible ei ole kesätyöntekijälle mahdoton yhtälö

Varman kesätyöntekijät Mikael Kajander ja Janne Sirén osoittivat, että haasteellisinkaan tehtävä ei ole kesätyöntekijälle mahdoton yhtälö. Tulevan kauppatieteilijän ja matemaatikon työn tulos yllätti kaikki.

Aallon kauppakorkeakoulun opiskelija Mikael Kajander ja Helsingin yliopistolla matematiikka opiskeleva Janne Sirén aloittivat kesäpestinsä Varmassa toukokuun lopussa. Molemmilla on opintojensa ansiosta vahva tausta tiedon mallintamisesta ja hyödyntämisestä. Pojat kertovat, että näkökulmien eroavaisuuksista huolimatta heillä synkkasi heti.

– Luulen, että kauppatieteilijän ja matemaatikon toisistaan poikkeavat näkökulmat antoivat juuri oikeanlaisen perspektiivin työhön. Mikael lähestyi ongelmia käytännönläheisesti, minä teoreettisesti, Janne kertoo.

Mission Impossible vai hyvä haaste?

Millaisen haasteen Varma Mikaelille ja Jannelle sitten heitti?

– Pojat saivat tehtäväkseen tutkia, miten suunnitteilla oleva asiakassegmentointimalli toimii, kun Varman asiakasportfolio ponnistetaan sen läpi, Varman markkinoinnista vastaava johtaja Tuuli Paasilehto taustoittaa.

Tehtävän haasteellisuus ei Jannea ja Mikaelia hirvittänyt, päinvastoin.

– Olimme tyytyväisiä, että meitä ei laitettu lajittelemaan paperia A lokeroon B. Saimme selkeän tehtävän ja vastuuta, mutta vapaat kädet tehtävän toteuttamiseen. Se oli luottamuksen osoitus, mutta myös mahdollisuus tehdä työtä luovasti, Mikael kertoo.

Kiivasta keskustelua ja pizzalaatikoita

Pojille heitetty haaste veikin heidät mennessään.

– Vetäydyimme neukkariin, jossa aloimme piirtää, heitellä ideoita ja koostaa listoja. Ratkaisevaa oli molempien asenne. Emme tulleet Varmaan tekemään töitä, vaan ratkaisemaan käsillä olevaa ongelmaa. Halusimme selvittää meille heitetyn haasteen ja tarkastella sitä eri näkökulmista. Välillä päivät venyivätkin pitkiksi kun ajan taju hävisi kiivaan keskustelun ja pizzalaatikoiden seassa, Janne nauraa.

Mission completed

Pitkien päivien ja pohdiskelun lopputuloksena Mikael ja Janne tekivät sen mitä heiltä oli pyydetty - ja hieman enemmän.

– Kaverit olivat tapetoineet neuvotteluhuoneen seinät, josta he näyttivät, miltä Varman asiakaskanta näyttää. Malli oli selkeä ja havainnollinen. Mutta ei siinä vielä kaikki. He olivat myös pohtineet, kuinka mallista voisi saada kasvuyritykset paremmin esille. Niinpä he olivat kehittäneet kaavan, jonka avulla ne voidaan poimia Varman asiakasrekisteristä. Tämä oli poikkeuksellisen hieno kesätyön tulos, mutta päätimme heittää heille vielä haasteellisemman täkyn: olisiko mahdollista saada aikaan työkalu, jonka avulla tätä tietoa voisi hyödyntää käytännön työssä?  Pojat tarttuivat haasteeseen ja sellainen syntyi. Siinä vaiheessa ajattelimme että huikeaa! Joskus näköjään kannattaa antaa mahdottomalta tuntuva tehtävä ja katsoa mitä luova ja älykäs ihminen voi saada aikaan, Paasilehto ihmettelee.

Odotettua rennompi meininki

Mikael ja Janne kertovat itsekin ylittäneensä itsensä kesän aikana, mutta myös yllättyneensä työpaikan rennosta ilmapiiristä.

– Oli hienoa huomata, että kykenemme työskentelemään näin vastuullisesti, itsenäisesti ja luovasti. Oletin työympäristön olevan jäykempi, mutta rentous yllätti positiivisesti. Täällä on selkeä tekemisen meininki, työtä tehdään hyvällä fiiliksellä ja kiireestä huolimatta asiantuntijoilla oli aikaa auttaa, Mikael tuumii. 

Tiedolla johtamiselle riittää sarkaa

Toisaalta kokemus myös osoitti, että tiedolla johtamista hyödynnetään käytännössä melko vähän.

– Varman kaltaisessa yrityksessä syntyy valtava määrä tietoa, jota ei systemaattisesti kerätä tai hyödynnetä. Tiedon jakaminenkin on osittain vielä rajallista. Tällä alueella riittää siis vielä tekemistä, Janne lisää.

Paasilehdon mielestä Jannen ja Mikaelin työn tulos osoitti, mitä tiedolla johtaminen tarkoittaa.

– Se on kovaa tiedon keräämistä, mutta ei mahdotonta. Tieto on löydettävissä, mutta se vaatii työtä ja ymmärrystä siitä, mikä tieto on merkityksellistä. Kokemus vahvisti meille myös sen, että tiedolla johtamiselle on vapautettava tilaa ja resursseja.  Uskonkin, että Mikael ja Janne saavat meiltä vielä uusia, mahdottomia tehtäviä ratkaistavaksi, Paasilehto nauraa.

Varman yhteyspäällikkö Juho Kettunen kertoo, että tiedolla johtaminen tarkoittaa olemassa olevan tiedon seulomista, analysointia ja hyödyntämistä kohdennetusti niin, että päätösten teon pohjana oleva tieto on oikeaa ja riittävää.

– Parhaiten hyödynnettynä se luo vankan pohjan yrityksen johtamiselle, myynnille tai mille tahansa toiminnolle. Mikaelin ja Jannen työn tuloksena syntynyt analyysityökalu näyttää yritysprofiilin kasvun näkökulmasta. Profiili antaa pohjan yritysanalyysille, jota me yhteyspäälliköt voimme jalostaa muista lähteistä kerätyn tiedon avulla. Työkalun suurin merkitys käytännön työhön on, että se säästää aikaa ja on käytettävyydeltään yksinkertainen. Laadukas analyysi sekä aktiivinen vuoropuhelu yhdessä yrityksen kanssa auttavat kohdentamaan Varman laajasta palveluvalikoimasta juuri kasvuyrityksen tarpeisiin soveltuvat Työkykyjohtamisen palvelut. Tavoitteena on vauhdittaa yrityksen menestystä jatkossakin, toteaa Kettunen.

Teksti: Commia/Mia Heiskanen

Lue lisää:

Voisit olla kiinnostunut myös näistä